• Anonym (Mamma)

19 år med blöja...

Hej!

Det är så att min dotter Alma har fortfarande blöja när hon ska göra nr. 1 och 2. Men hon är 19 år. Har tänkt ännu en gång försöka avvänja hon från att kissa i blöjan.

Vad ska jag göra? Känns som att jag har prövat allt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-04 18:46:48:
    "Hon har en lätt utvecklingsstörning och känner oftast inte ens av att hon behöver kissa och bajsa förren det är i trosorna eller i blöjan..."

• Svar på tråden 19 år med blöja...
  • Lolilla

Linda1976
    Knappast hela
    Det finns bra mycket intressantare trådar där som jag tror de flesta är mer intresserade av

• Linda1976
    Lolilla skrev 2007-05-31 19:46:00 följande:
    Linda1976Knappast hela Det finns bra mycket intressantare trådar där som jag tror de flesta är mer intresserade av
    Halva då, eller nåt.
    Min smak är mycket enkel, jag nöjer mig enbart med det bästa.
  • Lolilla

Ett fåtal som inte har nåt annat att skriva om gissar jag.
    Lika många här som garvar åt dom dom gissar jag...

• Suzie70

Eftersom hon är utvecklingsstörd är ju åldern 19 år inte så relevant. Hon är på den nivån där hon är. Om hon inte ens känner att hon är nödig hur skulle hon kunna gå på toa i tid? Bestämda tider, kanske, men det är inte säkert att det heller skulle fungera.
    Visst är det tråkigt att ha blöja men det är viktigt att acceptera fakta och inte lägga orimliga krav eller skuld på henne över sådant hon inte kan rå för. Fråga hennes läkare om det finns något man kan göra eller om man ska gilla läget.

• Annica74

ÅKE: Detta är år 2007.
    Citat; I nuvarande svensk lagstiftning (se LSS) används dock begreppet utvecklingsstörning, vilket också är den i allmänt språkbruk vanligaste benämningen.
    ÅKE: Du är lägre än glocalnet!!!!

TS.Gud va folk kan vara taskiga!! Vuxna människor! Hoppas att ni får den hjälp ni behöver för o bli av med ert problem!! Lycka till!/Annica

• Anonym (jag)

Nu har jag inte läst hela tråden. Men tycker inte det är konstigt att hon måste använda blöja, dock förstår jag att du vill vänja av henne den. Hur detta ska gå till borde väl vården kunna hjälpa dig med? Har du pratat med dem om detta?

• Anonym (jag)

Åke
    Det finns ingen anledning att man ska titta på wikipedia för att se vad som är rätt och fel! Vem som helst kan gå in och ändra där, vilket gör att det inte alls behöver vara korrekt fakta. Dessutom tycker jag att du inte håller dig till ämnet i tråden!

• Anonym (Fru Jönsson)

Det jag känner är sjukast med den här tråden, är något som inte ens har sagts: Hur så många (de flesta?) får totalt spel och går i spinn när blöjor på andra än folk under tre år kommer på tal. Som de som blir så till dig i trasorna att de måste ställa sig och filma blodiga olyckor och sedan lägga ut dem? Vad är det som pirrar så?
    Varför är blöjor så tabu och skambelagt? Det är ju ett praktiskt plagg för att somliga inte utan vilje ska söla ned sina kläder.
    Det händer ju faktiskt också att man kan bli beroende av blöja som vuxen, efter att ha klarat sig bra i många år. Det kan bero på sjukdom eller olycka, behöver inte vara pga mycket hög ålder. 
    Med min man, som numera går i blöjor, har vi avdramatiserat det där totalt. Han behöver inte känna dig ledsen eller mindre värd. Det är han i alla händelser inte för mig. Det går att ta det helt avslappat, inte heller behöver känna panik för att man kan se utanpå kläderna att det extra plagget är på under.
    Man behöver inte gömma något i rädsla. Behöver jag hänga hans plastbyxor på tork efter tvätt så gör jag det, åtminstone på klädstrecket utanför sommarstugan. Han bryr sig inte heller. Det är skönt att släppa taget om de där panikerna. Att en 19-åring har blöjor har ett skäl. Nöj er med det!

• mikk

Nu är det så längesen någon skrev i den här tråden så ingen ser väl längre något, men jag skriver ändå och det är pga vad du "Fru Jönsson" skrev. 
    Om jag nämligen inte redan sedan länge hade varit befriad från de skam- och blygselkänslor som många av oss har, skulle Ditt inlägg ha fungerat som den befrielsen för mig. Jag vill därför bara tacka.
    Jag vet att tråden egentligen handlade om "Alma" som går i blöjor fast hon håller på att bli vuxen, pga en utvecklingsstörning. Och jag hoppas hon aldrig behöver lida av det, för behöver man så gör man, och då är det rätt att fortsätta.
    Jag har varit gift i många år och varit beroende av blöja inte lika länge men många år ändå. Har haft stort stöd av min fru i detta. Visst syns det både på baken och frammen att det putar ett extra plagg under byxorna eller shortsen, hur mycket min fru än säger "Äsch inte syns det så någon tänker på det". Hon har hjälpt mig avdramatisera det hela så jag numera inte ens fattar vad det stora ståhejet rör sig om.
    Min fru hänger mina plastbyxor på torkställningen på balkongen efter tvätt, eller på linan mellan äppelträden i stugan. Vi gör oss av med tomma blöjkartonger i grovsoprummet i källaren. Om någon skulle ha lust att spionera, skulle det förstås vara lätt att lista ut. 
    Men man kan bara strunta i det också, så ta det bara lugnt, både "Alma" och din snälla mamma.

Svar på tråden 19 år med blöja...