• Anonym (Mamma)

19 år med blöja...

Hej!

Det är så att min dotter Alma har fortfarande blöja när hon ska göra nr. 1 och 2. Men hon är 19 år. Har tänkt ännu en gång försöka avvänja hon från att kissa i blöjan.

Vad ska jag göra? Känns som att jag har prövat allt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-04 18:46:48:
    "Hon har en lätt utvecklingsstörning och känner oftast inte ens av att hon behöver kissa och bajsa förren det är i trosorna eller i blöjan..."

• Svar på tråden 19 år med blöja...
  • Fru Engman
    Jii skrev 2007-05-04 19:17:48 följande:
    Jag fick en "varning" för mitt inlägg o gick tillbaka i tråden för att se vad det handlade om...Jag ber om ursäkt...Jag vet inte riktigt vad jag ska säga... Förstår att det är jobbigt men byter hon på sig själv direkt när hon gjort nr2 så är det väl egentligen ingen fara. Bara hon inte går o luktar  o andra är elaka mot henne så...Det är ju många utvecklingstörda som har blöja. Ber återigen om ursäkt.... 
    puffipuff skrev 2007-05-04 19:39:15 följande:
    Ts: jag måste be om ursäkt för mitt inlägg om att det var "ett skämt" det blev så fel när man inte blev informerad om att hon hade en utvecklingsstörning. det är ingen ursäkt, jag vet, att säga som jag gjorde ändå...förlåt...
    Samma här...
    Det är ju ändå gaaanska viktigt att man skriver sånt som har stor betydelse i frågan från början...
    Eftersom FL är ett öppet forum så finns det alldeles för många skojare här...det är tråkigt!
    Ber med om ursäkt... Generad
    ♥Hanna&Lillis♥
  • Anonym (syster)

min syster är utvecklingstörd( hon föredrar att kallas så, hon har ju inget fel på förståndet) med lätt autism. hon har även motoriska skador och en hjärnskada som inte ens syns vilket gör att hon vid 35 års ålder fortfarande bär blöja! vissa skador syns inte vid undersökningar utan bara finns där ändå,utvecklingsstörning är så komplext att där kan finnas saker en person aldrig lär sig, bla det där med blöjans vara eller icke vara.

• TroOchHopp
    Anonym skrev 2007-05-04 19:19:14 följande:
    Vet inte folk här inne att det är vanligt att utvecklingsstörda i alla åldrar har blöja??? Är det så konstigt så att man bara inte kan sluta göra narr av det??Hoppas det går bra för er TS!
    Jo men nu var det ju så att TS inte skrev att hennes dotter hade det, och när man läser rubriken så låter det precis som att hon driver med oss ..
    Ber om ursäkt TS om jag sårade dig!
  • Pormoicheia

hur som helst och till ett försök till att återgå till trådens egentlige ämne.

Min mamma jobbar med förståndshandikappade, ingen av dom bär blöja, men en av dom bär däremot något slags skydd när dom åker bort då han har problem just bland folk att gå på toaletten. Vet dock inte om det är p.g.a. alla andra intryck så han blir distraherad eller om det är för att han är för blyg för att våga säga till och/eller fråga efter toalett...

Vilka olika sätt har ni provat med? Har ni tidigare lyckats åstadkomma något eller har det så att säga stått stilla?
    Ibland kan juh ett delmål i taget fungera.

Greetings from El zPorro
  • Pormoicheia

Kan det fungera att prova gå på toaletten vissa bestämda tider eller tilfällen, som t.ex efter matintag o.dyl.?
    Att bygga upp en toalettvana kanske kan hjälpa på traven, eller är det något ni redan provat med?

Greetings from El zPorro
  • Anonym

Fy fan att folk ens kan göra detta till en rolig grej!

Jag har själv en kusin som är 20 år och använder blöja. Hon är utvecklingsstörd.

• Lolilla

Vad nytt?
    Man får FlashBacks hela tiden av dessa trådar...

• Linda1976

... och hela Flashback skrattar....

Min smak är mycket enkel, jag nöjer mig enbart med det bästa.
Svar på tråden 19 år med blöja...