• idiblon

-----Rökning under graviditeten-----

alexix: Det var ett uttryck för frustration, den frustration man kan känna när en del absolut inte klarar av att rannsaka sig själva, utan bara ägnar tid åt att reagera över hur ANDRA väljer att bemöta dem. Det är inte speciellt produktivt att göra så, eller hur?

• idiblon

Josean: Ja, men det är ju skillnad på när en ts vill ha hjälp och stöttning och när en ts vill försvara rökning. Vid sistnämnda alternativ så lär inte lite vänliga ord öppna ögonen, då får man banka lite innan man smörjer. Men i de fall där en rökare har viljan och förståelsen för att vilja förändras, då är det en helt annan sak.

• idiblon

MariaViktor: Japp, man ska absolut försöka se till att hålla ett bra kostintag också. Fetma kan orsaka låg födelsevikt hos barnet, p.g.a näringsbrist. Men det hindrar väl inte att rökare ska försöka rannsaka sig själva också?

• idiblon

Josean: Jag är bara rädd att du missade att jag är på samma linje som du.

Men om nån är intresserad så ska jag säga er precis vad som fick mig att sluta röka till slut. Tille. Tilles historia fick mig att sluta röka och iallafall sätta in den struntsumman som ett paket cigg skulle kosta, på kontot för forskning om den sjukdom han hade. Hur jag kunde fortsätta skada mig själv, och därigenom mitt barn, efter att ha sett och följt Tille ett tag, skulle vara en gåta för mig. Ta hand om er själva och era barn, snälla... Hajjar ni vilken gåva det är? Det gjorde inte jag, men nu gör jag, och känner mig alldeles fantastiskt tacksam över det.

• idiblon

MariaViktor: Jag hoppar inte på dom som röker, men jag tycker inte om när rökningen rättfärdigas. Man mår inte bra för att man slutar röka, man slutar röka för att man mår bra. Det ligger väldigt mycket i det. Så vad det ska fokuseras på är inte själva rökningen i första hand, utan vad som får en rökare att fortsätta skada sig själv. När man kan få bättre klarhet i det, så är det också lättare att sluta röka. Nej, jag tror inte på att det går att bara lägga av rakt av. Man behöver stöd och peppning. Det går inte att bryta en vana, man måste ersätta den med något annat, konstruktivt.

• idiblon

MariaViktor: Men visst är det härligt att ha fått en sådan eftertanke? Att sluta röka är en process som tar olika lång tid för olika människor! Jag tycker det är himla bra att tankefröet om att sluta röka är sått hos dig, jag blir jätteglad av det!

Josean: En del vill sluta och söker stöd, men det finns ju dom som absolut går in med hornen före och försöker försvara sin rökning, och då får man "ge igen" med samma mynt. Jag rökte själv när jag var gravid, men blev aldrig redo att sluta röka under tiden. Men jag satte igång tankeprocessen, med hjälp av väl valda ord av folk här på fl tex, och nu har jag äntligen kommit till den punkt då jag lyckats ta kontroll över mig själv och uteslutit beroendet. Det tog tid, men nu har jag gjort det, och genom det så tar jag ansvar för vad jag har gjort och kommer att vara extra uppmärksam på om min son skulle visa några besvär som kan härledas till min rökning, i framtiden.

• idiblon

Anonym (rökare): Men det är vansinnigt hur otrevlig du kan vara. Och du har inga problem? Okej, vi säger väl så.

• idiblon

rökare: Den enda skillnaden mellan oss är nog då att du är över 10 år äldre än mig, men ändå inte ett dugg klokare. Haha. Jag började också när jag var 15. Nej vänta... 14. Ville vara tuff i skolan. Varför ville jag vara tuff, genom att göra någonting destruktivt? Bara där ser man ju ett fel. Och samma som att jag kan ta ett glas en helgkväll om halvåret långt efter barnets läggdags, så är det mycket möjligt att jag kanske tar ett bloss på någon tillställning någon gång i livet. Men det är ganska stor skillnad mellan det och ett dagligt missbruk, eller hur?

• idiblon

Anonym (rökare): Jag hoppas bara att det går bra den dagen viljan kanske kommer.

Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----