• idiblon

-----Rökning under graviditeten-----

rökare: Jag vet att det inte är lätt. Men jobbiga tankeställare kan ibland faktiskt göra nytta. Jag begär absolut inte att du ska sluta röka rakt av, för det vet jag att det är i stort sätt omöjligt. Men eftersom du har tankar runt ämnet, så tror jag ändå att ett tankefrö är sått kring det här med att sluta, och det vore ju himlans bra om du iallafall kunde börja med att dra ner lite. Det är skitjobbigt, jag vet, men OM du klarar det, så är det en fantastisk bedrift. Jag vet att jag låtit dömande, men i själva verket så är jag faktiskt inte det. Jag vill visa en annan sida av saken, that's all. Lycka till, med allt. Och det menar jag verkligen.

• idiblon

Att man kommer med hårda ord betyder inte att man dömer, däremot så är det så att livet är hårt och jobbigt och man kan inte bara skita i allt och flyta vidare. Röker man så har man något problem, MEN man är inte en dålig människa för att man har problem. Man är inte elak för att man säger sanningen ibland, är någon svag och tar det på det sättet så är det just för att den personen är svag och tar åt sig. Livet är tufft, get over it.

• idiblon

Dessutom, när någon är villig att erkänna att han/hon har ett problem så är jag den siste att inte räcka ut en hand för hjälp, men när en idiot inte gör annat än försvarar rökningen så ska den ha sig en känga, så är det bara.

• idiblon

Hoppas era barn inte blir bittra på er i framtiden om dom nu råkar ut för någonting p.g.a er rökning.

• idiblon

Anonym (Håller med): Det kan bli ditt barns bekymmer om du röker med det i magen. Fattar du hur psykiskt labil ungstackaren kan bli? Äsch, så jävla trött på dom som försvarar och skiter i det. Klarar man inte, men försöker, så är det en sak. Men att säga att man skiter i vilket? Skärp dig.

För övrigt så använder jag mig av hårda ord för att det funkade på mig. Så är det.

• idiblon

Jag verkar inte vara den enda med koncentrationssvårigheter osv, som har haft rökande förälder. Jag har sett rökande förälder -> barn med psykisk labilitet och koncentrationssvårigheter etc så pass mycket att jag är övertygad om sambanden.

• idiblon

emmies: Men det är ju intressant även att det i stor utsträckning ofta är såna med koncentrationsstörningar som börjar röka också. Det är ju en ond cirkel, och oavsett hur den börjat så har vi rätt till bättre än att sådana som oss då ska belastas med följdsjukdomar p.g.a att vi blir beroende.

• idiblon

emmies: Min mamma rökte under graviditeten och flera av mina kompisar har liknande problem vad jag har, och efter att vi undersökt saken så har det visat sig att deras mammor också rökte under graviditeten. Jag tror inte att det är en slump. Visst är det läskigt? Men ansvaret ligger på oss, att bryta mönstret. Och när vi tar vårt ansvar så kan vi göra det... Även om det känns jobbigt!

• idiblon

Anonym (rökare): Jag tror att ärftlighet kan orsaka större känslighet och jag tror inte att koncentrationssvårigheter endast kan uppkomma p.g.a rökning. Den teorin behöver inte alls vara ett skämt, men det är ett skämt att avfärda den så snabbt. Vem gör det, annat än någon som desperat vill bli av med sin egen eventuella skuldkänsla? Man behöver inte avfärda en teori utan eftertanke, bara för att den inte stämmer in på alla fall. Och visst, vill man öka risken att föra sina egna svårigheter vidare, så kör på för fan, men rättfärdiga det inte på något sätt, för det är idioti.

Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----