• Anonym (Ledsen)

Få skulden för en mans otrohet

Tänker tillbaka på något som hände för många år sedan nu. 

Jag var väldigt trasig, sårbar och hade det tufft på många sätt. Var precis fyllda 18 år när Richard 42 kom in i mitt liv. 

Han var småbarnspappa och gift. Snabbt bjöd han in mig i sitt och sina barns liv. Till sin fru argumenterade han att barnen tyckte jag var rolig. 

Han låg med mig, jag blev kär. Vi hängde ihop i två år innan allt uppdagades. 

Under två års tid hade vi som en låtsasbubbla tillsammans. Han blev min trygghet och allt. Jag var typ alltid hemma hos honom när inte hans fru va där, han sa att jag behövde hjälp med matten i skolan eller för att träna körkortsteori. Vid några tillfällen kände jag mig även tvungen att äta middag tillsammans med honom och hans fru och barnen, för att inte göra vår relation konstig. 

När fru sedan fick reda på vår relation blev hon galen på mig. Allt va mitt fel, hon skrek hora efter mig på gatan och liknande saker. 

Idag så har jag lite svårt att förstå hur man kan klandra en vilsen ung tjej under 20 år för att hennes man gjorde detta mot både mig och henne? 

Kan någon annan förstå? 

För mig va han GUD och jag har fått gå länge i terapi för att förstå att den här mannen inte är frisk och hur han fick mig att gå över så många gränser. Ändå ses jag som den onda. Borde inte en man på 40+ vetat bättre? 

• Svar på tråden Få skulden för en mans otrohet
  • Meddelande borttaget
  • Fridolini
    Anonym (Sett det många gånger) skrev 2025-03-07 00:08:26 följande:

Kan ju också vara så att mannen lagt över skulden på dig, Manipulerat frun att tro att du har varit ute efter honom hela tiden, och stackars han kunde inte hålla emot eftersom han blev så smickrad. ( eller hotad).

Väldigt sannolikt scenario att han lagt all skuld på dig. Frun vill så gärna tro honom. 

Jag har sett så många liknande scenarion att jag inte blir förvånad. Äcklas varje gång männen som beter sig så kommer undan utan större problem.

Det är inte bara män som är äckliga
  • Anonym (Hon såg nog...)
    Fridolini skrev 2025-03-07 00:41:32 följande:

Ts, jag är 19 år och helt ärligt så förstår jag inte dig. visst du mådde dåligt och han kom in i ditt liv. Han var gift och du? ung & kåt? Visst mannen är ett svin mot sin fru. Men du visste att han var gift och man jan inte skylla på ålder.

Du är ett äckel och han ett svin. Fy skäms

Jag tror inte du förstår dynamiken (Vilket jag inte klandrar dig för, för det är ett stört sätt att tänka) när man har varit utsatt för övergrepp under barndomen, kanske haft missbrukande föräldrar, kriminella pojkvänner, ett halvdussin olika styvpappor, vart inlåst på institution med ungdomar med väldigt obehagligt våldsamt beteende, kanske blivit utnyttjad i den miljön också, så representerar en man som TS beskriver något helt annat. Något väldigt positivt. Trygghet, omhändertagande (på ett bra sätt), stabilitet och man behöver inte vara rädd längre.

Hur kan man då få det här? Genom sex. Man får en oerhört intensiv desperat slags attraktion och sexar med gubben som om ens liv hängde på det, för det känns som det gör det.

Så hamnar man återigen i en sits där man blir utnyttjad. Inte alls på samma sätt som med kriminella våldsamma pojkvänner eller övergrepp från påtänd styvpappa. Inte våld, inte hot utan en annan typ av utnyttjande.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Hon såg nog...)
    Fridolini skrev 2025-03-07 06:05:45 följande:
    Hon visste att han var gift men ville trots det bli knullad = äckel
    Hon hoppades antagligen på att konkurrera ut frun och att sedan själv gifta sig med honom. Det handlar om överlevnad (känns det som).
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Vad är det för fel på vissa i tråden?

Om jag fick veta att min man hade vilselett och utnyttjat en trasig tonårstjej på det sättet, hade jag garanterat inte lagt skulden på tjejen, utan på honom. Inte fanken hade jag köpt hans eventuella vinklade version om att han blev förförd och att tjejen var drivande.

Om han hade varit otrogen med en mer jämnårig kollega eller dylikt, hade jag kanske lagt skulden på båda, men fortfarande mest på min man, som ju var den som bedrog mig. Och det TS berättar är något HELT annat.

Och vilken normal människa skriker hora efter någon så fort hon ser den? Samtidigt som hon uppenbarligen har valt att stanna hos sin äcklige man? Frun kanske har egna problem som beter sig så?

• Anonym (Hh)

Har inte läst alla svar men det är väl ändå klassisk förnekelse - det är i 99 fall av 100 som älskarinnan får skulden.
    Har själv erfarenhet av att vara älskarinna (var också trasig men inte lika ung som ts, och jag blev väldigt kär) men frun har ännu inte fått reda på det som tur är. Och visst är det jag som anses sakna moral om man skulle fråga runt. 

• Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Hh) skrev 2025-03-07 07:41:43 följande:

Har inte läst alla svar men det är väl ändå klassisk förnekelse - det är i 99 fall av 100 som älskarinnan får skulden.
    Har själv erfarenhet av att vara älskarinna (var också trasig men inte lika ung som ts, och jag blev väldigt kär) men frun har ännu inte fått reda på det som tur är. Och visst är det jag som anses sakna moral om man skulle fråga runt. 

Att den bedragna frun hellre lägger skulden på älskarinnan kan jag på sätt och vis förstå, men inte att andra gör det.

Det är ju främst den otrogne som saknar moral.

Därmed inte sagt att en älskare eller älskarinna är ett oskyldigt offer, eller helt utan skuld. Men i TS fall tycker jag nog att det var så. 

• OlleSQ

Det frun gör när hon skriker hora efter dig är förtal och är straffbart. Det är alltså ett brott hon begår. Det kan vara bra att påpeka det för henne om det händer igen. (Det kan vara bra att ha mobilen igång och spela in ljudet om hon säger det igen när du påpekar det för henne så får du bevis på en gång).

Sen är det givetvis så att det han gjorde kan ses som sexuellt utnyttjande när du var i en utsatt situation och även det är straffbart.

Jag skulle säga att det var väldigt medvetet från hans sida och att han visste precis vad han pysslade med, han manipulerade dig rejält som tom fick dig att sitta med och äta middag med familjen. Vilket i förlängning är allt annat än att ge dig trygghet.

Samtidigt har jag svårt att se att man inte förstår situationen själv, han är gift, har barn, en trygg tillvaro som han aldrig kommer ge upp för dig. När du var i huset tillsammans med dom alla, visade han inte kärlek för sin fru framför dig?

Som du säkert redan märkt så kommer många kvinnor se en sådan som dig oavsett vilken bakgrund du har (när man är äldre så vet man att livet inte alltid är så jävla kul oavsett hur bra det kan se ut utifrån, alla har ett bagage) som ett skadedjur som är där för att förstöra för din egen njutnings skull. Det är helt enkelt mänskligt att se det så och det finns inga förmildrande orsaker i deras ögon. Bara att scrolla förbi mao.

• Lönnsirap

En del människor är villiga att blunda för rätt mycket ledtrådar om att deras partner inte riktigt har en moralisk kompass. Det blir dessutom väldigt mycket enklare att blunda när personen som egentligen är aset är väldigt duktig på att förmedla en trovärdig bild.

Precis som du var trasig och sårbar, så har jag denna fru sina egna problem och sitt liv investerat i denna man. Han är väl säkert väldigt duktig på att säga rätt saker, så att frun enklare kan dra slutsatsen att det var ditt fel. 

Och eftersom det är andra som håller med gissar jag att det finns en hel del för vissa att vinna på att inte se det som många faktiskt ser. 

Jag tänker att det är ganska naturligt att människor som älskar någon ibland är lite blinda och att man nog inte behöver förstå detta till fullo. Annat än att konstatera det och skydda sig själv.
    För henne bild av dig har inget med vem du är.

Svar på tråden Få skulden för en mans otrohet