• Anonym (Ledsen)

Få skulden för en mans otrohet

Tänker tillbaka på något som hände för många år sedan nu. 

Jag var väldigt trasig, sårbar och hade det tufft på många sätt. Var precis fyllda 18 år när Richard 42 kom in i mitt liv. 

Han var småbarnspappa och gift. Snabbt bjöd han in mig i sitt och sina barns liv. Till sin fru argumenterade han att barnen tyckte jag var rolig. 

Han låg med mig, jag blev kär. Vi hängde ihop i två år innan allt uppdagades. 

Under två års tid hade vi som en låtsasbubbla tillsammans. Han blev min trygghet och allt. Jag var typ alltid hemma hos honom när inte hans fru va där, han sa att jag behövde hjälp med matten i skolan eller för att träna körkortsteori. Vid några tillfällen kände jag mig även tvungen att äta middag tillsammans med honom och hans fru och barnen, för att inte göra vår relation konstig. 

När fru sedan fick reda på vår relation blev hon galen på mig. Allt va mitt fel, hon skrek hora efter mig på gatan och liknande saker. 

Idag så har jag lite svårt att förstå hur man kan klandra en vilsen ung tjej under 20 år för att hennes man gjorde detta mot både mig och henne? 

Kan någon annan förstå? 

För mig va han GUD och jag har fått gå länge i terapi för att förstå att den här mannen inte är frisk och hur han fick mig att gå över så många gränser. Ändå ses jag som den onda. Borde inte en man på 40+ vetat bättre? 

• Svar på tråden Få skulden för en mans otrohet
  • Anonym (Rut)
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-03-08 20:24:16 följande:
    När du var närmare 50? 
    Jag skrev "en av mina bästa vänner i gymnasiet". Man är inte närmare 50 när man går i gymnasiet. Vi var jämngamla så jag hade alltså också precis gått ut trean.

Varför undrar du? Hon nässlade i alla fall inte in sig i en annan familj och hade sex med mannen om det var det du undrade
  • Anonym (Rut)
    Anonym (okänd) skrev 2025-03-08 21:05:47 följande:
    Fast familjen blev ju inte förstörd, de höll ihop den.
    Mycket i en relation kan ju vara förstört även om man väljer att fortsätta. Tror du på det själv att det alltid är helt frid och fröjd i en relation där den ena varit otrogen bara för att man väljer att fortsätta? Du tror inte att det är upprepande bråk, tillits problem, osäkerhet, ältane, gråt, sårade känslor?

Det går nog sällan till så att den andra förlåter och dagen efter är allt perfekt som om inget hänt. 

Folk har verkligen en svart vit bild ibland. Att man tror att allt är rosa moln bara för att de fortsatte relarione. De kan ju ha haft ett helvete. 
  • Anonym (Rut)
    Tyra myra skrev 2025-03-08 21:13:33 följande:
    Han har säkerligen skyllt allt på Ts, och påstått att han inte kunnat stå emot.  
    Men egentligen är det oviktigt för det handlar inte om frun. Det handlar om en utnyttjad ung kvinna.

Vad som är viktigt i den här tråden är de konsekvenser Ts fått av det här. Det är det tråden handlar om, inte otrohet i största allmänhet. Några verkar inte förstå skillnaden. Kanske har de inte läst tråd starten eller så förstår de inte. 

Att som du skriver kasta skit på Ts verkar vara allt de kan bidra med.
    Men det är ju bara spekulationer. Alla människor som är otrogna utnyttjar ju inte den de är otrogna med. Vi vet ju ingenting. Han kanske var jättekär i ts. Hennes förflutna kanske inte hade nåt att göra med vad han kände för henne. Hon känner sig utnyttjad men det var väl i så fall bara för att han valde att stanna med frun. Hade han valt henne hade det väl inte varit samma klang.

Vad har hon fått för konsekvent? Att hon flera år senare är upprörd över att nån kallade henne hora på gatan? Tror frun fick större konsekvenser än så. 

Ts ser inte sin egen del i detta alls. Ok om hon inte gjorde det när hon var 18. Men nu, flera år senare med flera psykologisamtal senare. Ja att då inte fatta att frun var rejält upprörd över att samma tjej hon bjöd över på middag och som umgicks med hennes barn även knallade med hennes man. Ja kan man inte förstå det så. Isätllet sitter hon fortfrande och ältar att en kvinna vars man hon knullade skrek hora för flera år sedan (har inte psykologisamatalen hjälpt alls?). 

Nja, tror personligen att en otrogen man när man har ett helt liv och barn ihop är tuffare.
  • Anonym (Rut)

Tror inte ett dugg på att alla kvinnor i tråden som är på ts sida skulle vurma, sympatisera och försvara en 18 årig tjej som ena dagen åt av deras lagade mat vid deras bord och lekte med deras barn och nästa dag låg i sängen med deras man.

Tror ingen skulle säga "det gjorde inget för hon var så trasig och utsatt". Tror majoriteten skulle vara väldigt arga och skita fullständigt i den unga tjejens förflutna.

• Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Rut) skrev 2025-03-08 22:52:24 följande:

Tror inte ett dugg på att alla kvinnor i tråden som är på ts sida skulle vurma, sympatisera och försvara en 18 årig tjej som ena dagen åt av deras lagade mat vid deras bord och lekte med deras barn och nästa dag låg i sängen med deras man.

Tror ingen skulle säga "det gjorde inget för hon var så trasig och utsatt". Tror majoriteten skulle vara väldigt arga och skita fullständigt i den unga tjejens förflutna.

Självklart skulle jag bli arg, men mest på min man.

Jo, jag skulle se det som att han utnyttjade en trasig tonårstjej om han själv var dubbelt så gammal och kände till hennes trassliga förflutna. Det betyder inte att jag skulle försvara tjejen eller vilja ha henne i mitt hem något mer.

Att påstå att jag eller andra enbart skulle tycka synd om tjejen, eller tycka att "det gjorde inget, för hon är så trasig och utsatt", är en grov feltolkning. Självklart rycker man inte bara på axlarna och går vidare.

Men jag skulle se det som värre att min man utnyttjade en sådan situation, en sådan tjej, än att han var otrogen med någon mer jämbördig.

All otrohet är fel, men jag skulle ha lättare att förlåta ett (tillfälligt) snedsprång med någon annan, än det TS beskriver. Det han gjorde mot både frun och TS var inte bara ett dumt misstag, utan tyder på att han fullständigt saknar moralisk kompass.
  • Anonym (okänd)
    Anonym (Rut) skrev 2025-03-08 22:30:36 följande:
    Fast fortfarande vanligt 
    Ja kanske är det så att det är vanligt att hora ut sig för tex pengar.
  • Anonym (okänd)
    Anonym (Rut) skrev 2025-03-08 22:36:55 följande:
    Mycket i en relation kan ju vara förstört även om man väljer att fortsätta. Tror du på det själv att det alltid är helt frid och fröjd i en relation där den ena varit otrogen bara för att man väljer att fortsätta? Du tror inte att det är upprepande bråk, tillits problem, osäkerhet, ältane, gråt, sårade känslor?

Det går nog sällan till så att den andra förlåter och dagen efter är allt perfekt som om inget hänt. 

Folk har verkligen en svart vit bild ibland. Att man tror att allt är rosa moln bara för att de fortsatte relarione. De kan ju ha haft ett helvete. 
    Nej det tror jag inte, det jag skrev betydde att familjen inte splittrades.
  • Anonym (okänd)
    Anonym (Rut) skrev 2025-03-08 22:47:06 följande:
    Men det är ju bara spekulationer. Alla människor som är otrogna utnyttjar ju inte den de är otrogna med. Vi vet ju ingenting. Han kanske var jättekär i ts. Hennes förflutna kanske inte hade nåt att göra med vad han kände för henne. Hon känner sig utnyttjad men det var väl i så fall bara för att han valde att stanna med frun. Hade han valt henne hade det väl inte varit samma klang.

Vad har hon fått för konsekvent? Att hon flera år senare är upprörd över att nån kallade henne hora på gatan? Tror frun fick större konsekvenser än så. 

Ts ser inte sin egen del i detta alls. Ok om hon inte gjorde det när hon var 18. Men nu, flera år senare med flera psykologisamtal senare. Ja att då inte fatta att frun var rejält upprörd över att samma tjej hon bjöd över på middag och som umgicks med hennes barn även knallade med hennes man. Ja kan man inte förstå det så. Isätllet sitter hon fortfrande och ältar att en kvinna vars man hon knullade skrek hora för flera år sedan (har inte psykologisamatalen hjälpt alls?). 

Nja, tror personligen att en otrogen man när man har ett helt liv och barn ihop är tuffare.
    Hur är det relevant att jämföra vem som har haft det värst av TS och frun? Är poängen att den som har haft det värst får bete sig illa?
  • Anonym (okänd)
    Anonym (Rut) skrev 2025-03-08 22:52:24 följande:

Det finns ju fler sätt att reagera än vad du föreslår här. Kanske skulle de tex ha sagt upp bekantskapen med tjejen utan att skrika hora på gatan. Och göra sig av med den manipulative lögnaren till man.
  • Anonym (Rut)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2025-03-08 23:46:26 följande:
    Självklart skulle jag bli arg, men mest på min man.

Jo, jag skulle se det som att han utnyttjade en trasig tonårstjej om han själv var dubbelt så gammal och kände till hennes trassliga förflutna. Det betyder inte att jag skulle försvara tjejen eller vilja ha henne i mitt hem något mer.

Att påstå att jag eller andra enbart skulle tycka synd om tjejen, eller tycka att "det gjorde inget, för hon är så trasig och utsatt", är en grov feltolkning. Självklart rycker man inte bara på axlarna och går vidare.

Men jag skulle se det som värre att min man utnyttjade en sådan situation, en sådan tjej, än att han var otrogen med någon mer jämbördig.

All otrohet är fel, men jag skulle ha lättare att förlåta ett (tillfälligt) snedsprång med någon annan, än det TS beskriver. Det han gjorde mot både frun och TS var inte bara ett dumt misstag, utan tyder på att han fullständigt saknar moralisk kompass.
    Jo fast nu vände sig ju mina inlägg först och främst mot dem som av nån märkligt anledning verkar tycka att att frun är en stor bov i dramat. Flera här har ju skrivit att de inte kan förstå varför frun är arg på ts. Hon borde bara vara arg på sin man. Många verkar ju sätta ts längst ner på tycka synd skalan. Men jag tycker att frun borde ha en ohotad plats där.

Jag tycker mannen har gjort störst fel

Ts kommer på andra plats. Hon har ändå varit hemma hos dem och umgåtts med frun och barnen samtidigt som hon legat med mannen.

Frun har inte gjort nåt fel förutom att det är omoget att ropa hora efter nån.

Jag vände mig starkt mot ts som verkar tycka att det är henne det är mest synd om i denna situation. Och mpnga verkar hålla med henne.

Nja huruvida mannen har utnyttjat henne eller inte vet vi ju inte. Han kanske var jättekär i henne men i slutändan inte vågade ta steget att lämna frun. Han kanske varken har haft bättre eller sämre avsikter än nån annan av alla människor i världen som är otrogna men i slutändan stannar kvar i det första förhållandet. 

Att han har utnyttjat henne har ju blivit en trådsanning för att ts har försvarat sina handlingar med att hon inte mådde bra. Det betyder inte att vi vet nåt om mannens avsikter. 
Svar på tråden Få skulden för en mans otrohet