Tyra myra skrev 2025-03-09 12:44:36 följande:
Så du tycker inte att något som fortfarande är ett öppet sår efter många år inte är ett trauma?
Vad mannen kände eller inte kände för henne kan ingen av oss veta och varför spekulera när det inte har någonting med Ts situation idag att göra. Personligen tror jag att hans handlingar visar på detta
När det gäller övergrepp och sexuellt utnyttjande av person i beroendeställning, som det heter, ligger det ofta kvar under väldigt många år och kan permanent påverka personens syn på sig själv och tilliten till andra.
Vad vi måste komma ihåg Ts bakgrund, innan hon träffade mannen såg ut, något mannen var medveten om. Han utnyttjade en sårbar människa som behövde närhet och trygghet. Ts del i det hela är just att behovet av närhet och trygghet öppnade upp henne för en sexuell relation med mannen.
Vad Ts reagerar på är att frun ger henne skulden för vad som hände och flera år senare skriker HORA efter henne. Ts känner att hon ensam får ta skulden för vad mannen gjort henne.
När hon lägger ut sitt liv som hon gjort här på FL är det för att hon inte kan komma över fruns reaktioner mot henne. Tydligen är det flera här som rent instinktivt lägger sina sympatier hos frun. Kanske är det så att de inte förstår Ts fråga.
Vad mannen beträffar så har han lyckats rida ut stormen på hemmaplan genom att lägga skulden på Ts
Jo uppenbarligen men jag kan inte förstå hur det kan vara ett så stort sår så många år senare plus en massa terapi.
JAG har ju inte spekulerat i hur mannen kände. Det är det ju alla andra som har gjort som har bestämt sig för att han utnyttjade henne. JAG skrev ju att vi inte kan veta det. Vi vet ju inte ens om han kände till att hon haft ätstörningar och blivit utnyttjad titigsre. Det är ju andra i tråden som har en bestämd bild när vi faktiskt inte vet.
Jag har också haft ätstörningar och trasslig uppväxt och ingen av de män jag har haft ser jag det på det viset som att jag skulle ha blivit utnyttjad.
Det jag stör mig på är att ts inte kan se sin del. Kan hon inte förstå att frun blev arg på henne? Hur kan man inte förstå det? Hon sätter sig själv i offerposion och skyller på sin uppväxt. Det är väl bara att tugga i sig att frun vars man man knullar blir arg. Hur kan det vara det man ältar flera år senare. Då har hon ju ingen förmåga att se det från fruns synvinkel. Hon utgår bara från sig själv som offer. Och självklart har mannen fått sin delnav fruns vrede också. Ts har väl inte varit i deras hem när de har bråkat om det. Ts har ingen aning om hur ledsen arg och besviken frun varit på sin man. Hur psykiskt dåligt frun mått efter det här. För hon är bara ledsen över sig själv. Som att det är henne det är synd om.
Det sista du skriver. Nej det där är en trådsanning. Vi har ingen aning om ifall mannen lagt all skuld på ts. Och även om han har försökt det; är det nån fru som innerst inne på riktigt går på det? "Jag ville inte, allt är den unga fräscha 18 åringens fel". " Är det på riktigt någon som skulle känna sig mindre sårad då? Som sagt, även om han har försökt så har jag svårt att tro att nån kvinna är så korkad att man tror på det.