• Anonym (Ts)

Mäns problem är avsaknad av en maskulin figurer

Sverige har problem med många unga män idag och mycket pekar på en avsaknad av en positiva maskulina figurer. Många män skulle jag säga blir vilseledda med att deras roll som man inte skulle spela någon viktig roll medan andra blir vilseledda med att meningen för dem skulle vara att jaga bekräftelse från kvinnor. Problemet ligger i att man idag inte uppfostrar pojkar med vägledning och glömmer snabbt bort vikten i hur det är att vara man. Många kriminella idag är oftast de som växt upp med en frånvarande fader eller ensamstående mamma. För andra män så väljer de att spendera sin tid i isolation, spela data spel eller titta på porr. Allt tyder på hur de uppfostras som små och att fadern eller en maskulin figur inte fanns där. I tv framstår män som dumma och klumpiga i jämförelse till kvinnorna vilket bara är pinsamt, det ska sägas att jag själv inte är född här i Sverige. Jag tycker det ger en aning förvirrande bild av hur de ses i media något man redan tidigt såg att man inte ville se upp till. I andra länder som tex Italien ser vi män med mer sammanhållning och självsäkerhet. Det mesta ligger i uppväxten och en positiv attityd till det maskulina där tycker jag som utlandsfödd att Sverige har en del att jobba på! Kvinnorna har en mer självklar bild och biologisk mening än männen så för dem finns inte samma problem även om barnlösheten ökar i väst. De yngre verkar trots se hur millennial generationen gick vilse, nu är det upp till dem att hitta den rätta vägen.

• Svar på tråden Mäns problem är avsaknad av en maskulin figurer
  • Anonym (Man5)
    Anonym (Du) skrev 2025-02-24 22:47:42 följande:
    Av nyfikenhet. Vad trycker du är en maskulin man? Och är det något du själv eftersträvar?
    En maskulin man tar hand om sin familj, men förutsätter såklart att han backas upp av sin feminina omhändertagande kvinna. Har du hört uttrycket 1+1=3

Idag är det tyvärr vanligare att 1+1=2. Man är mer mån om vad man får än vad man ger. Man pratar millimeterrättvisa. Man vill vara självständig och letar fel.
  • Anonym (Du)
    Anonym (Man5) skrev 2025-02-24 22:58:49 följande:
    En maskulin man tar hand om sin familj, men förutsätter såklart att han backas upp av sin feminina omhändertagande kvinna. Har du hört uttrycket 1+1=3

Idag är det tyvärr vanligare att 1+1=2. Man är mer mån om vad man får än vad man ger. Man pratar millimeterrättvisa. Man vill vara självständig och letar fel.
    Det var ingen direkt beskrivning av en maskulin man. "tar hand om sin familj" kan betyda vad som helst. Håller du med min beskrivning av en maskulin man?
  • Anonym (O)
    Anonym (E) skrev 2025-02-23 15:53:18 följande:

Instämmer, det finns flera studier som visar att den ensamstående mammans utbildningsbakgrund, inkomst och sociala situation är avgörande. 

Söner till mödrar som lever ett ordnat liv, är högutbildade och bor i områden utan sociala problem löper inte större risk att bli kriminella än killar i kärnfamiljer med samma bakgrund. 

Jag är en sådan ensamma mamma och har en son som är konventionellt manlig. 

Jag har inte försökt forma honom så utan respekterat hans integritet och låta honom dra sina egna slutsatser. 

Även om jag är vänster så har jag svårt för identitetspolitik och postkoloniala maktteorier. Retoriken om onda vita män är direkt skadlig för en svensk kille som min son. 

Därför introducerade jag honom tidigt till svensk historia och presenterade förebilder som han kunde relatera till - uppfinnare, vetenskapsmän, kungar, härförare etc. 

Det har gjort att han är trygg i sin identitet och i sin manlighet. 

Hans vänner, som alla har vuxit upp i privilegierade kärnfamiljer, verkar tvärtom identitetsförvirrade, historielösa och har diverse psykiska problem. 

Jag har kämpat hårt för att ge honom en bra uppväxt i alla avseenden och det han har lärt sig av mig är att vara självständig och bygga upp sin inre styrka. 

Det är tröttsamt att slita så hårt som jag har gjort och uppfostrat en son som kommer att vara en tillgång för samhället bara för att läsa detta trötta resonemang om att min son av någon outgrundlig anledning skulle vara dömd till ett liv av kriminalitet och psykisk ohälsa. 

Det är min son som styr upp farliga situationer, skyddar sina vänner och den som andra föräldrar ringer till när deras barn (uppfostrade i kärnfamiljer) håller på med dumheter så att sonen kan eskortera hem dem. Han är stark både fysiskt och mentalt och har noll intresse av kriminalitet och gangstertrams. 

Han är tillräckligt stor nu för att veta att andra dömer och generaliserar om både honom och mig men tack och lov så skiter han i det. Han har fullt upp med att bygga sin framtid. 

Jag är i samma situation. Är ensamstående mamma, högutbildad och vänster. Har en tonårsson som tidigt fått lära sig att ta ansvar för både sitt känsloliv och sina materiala prylar, ha koll på när han har aktiviteter osv. Han vet att jag förväntar mig att han sommarjobbar om ett par år. Han har bra betyg i skolan och är så långt ifrån mansgris man kan komma. Jag är generellt trött på att höra att min son skulle ha lättare att hamna i kriminalitet än andra med närvarande fäder. Som tur är skiter jag också allt mer i omgivningens åsikter om min familjebildning (fått honom via donation) och han är också så pass trygg i sig själv att han skiter i det han med.
  • Anonym (Du)
    Anonym (......) skrev 2025-02-24 22:37:18 följande:
    Ja vi kan inte ändra på vad människor röstar på.
    Men om jag var din flickvän och blev påhoppad av en man skulle du låta honom våldta mig bara för att kvinnor inte röstar för hårdare lagar?
    Har hört somliga män uttrycka sig med att kvinnor förtjänar att bli våldtagna för att de inte röstar på sd.

Min slutsats av det är då:

a, sd är kvinnofientliga.
    b, personen använder retoriken för att denne vill ha ut invandrare.
    c, personen är kvinnofientlig, värnar inte om kvinnor ett dyft
    d, försöker kompensera ett dåligt självförtroende med aggressivitet

Ingen maskulin man i mina ögon sedd, ganska ynklig man. Troligen en man som vill bli betraktad som ett barn i förhållande till en kvinna. Ingen omhändertagande man. En man som kvinnor gör rätt i att hålla sig borta från. Antagligen en sån där kuf som skyller låga födelsetal på kvinnor och i samma andetag hävdar att män inte är intresserade av barn.
  • Anonym (70 talist)
    Anonym (Den jagande Diana) skrev 2025-02-24 08:13:22 följande:
    Finns inget som hindrar att man gör mer än en sak.

Ibland spelar jag datorspel.
    Ibland bakar jag kakor.
    Ibland kör jag motorsåg och skjuter hagel.

Det osexiga är inte datorspel, utan generell inkompetens och avsaknad av driv.
    Jo såklart, men tyvärr skapar dataspelandet ett beroende och tar över mer å mer tid tillslut sitter dom där all ledig tid och mer därtill.
    Deras värld blir i spelvärlden och glömmer den riktiga.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Man5) skrev 2025-02-24 22:58:49 följande:

Helt sant. 1+1=3  
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (O) skrev 2025-02-24 23:34:17 följande:
    Jag är i samma situation. Är ensamstående mamma, högutbildad och vänster. Har en tonårsson som tidigt fått lära sig att ta ansvar för både sitt känsloliv och sina materiala prylar, ha koll på när han har aktiviteter osv. Han vet att jag förväntar mig att han sommarjobbar om ett par år. Han har bra betyg i skolan och är så långt ifrån mansgris man kan komma. Jag är generellt trött på att höra att min son skulle ha lättare att hamna i kriminalitet än andra med närvarande fäder. Som tur är skiter jag också allt mer i omgivningens åsikter om min familjebildning (fått honom via donation) och han är också så pass trygg i sig själv att han skiter i det han med.
    Jättebra, du verkar ha gjort ett superbra jobb.
    Men jag tror ändå alltid att det är bättre med två bra föräldrar, än en. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (......) skrev 2025-02-24 22:32:22 följande:

Föreställ dig att vara mammaledig med en trasig kropp och leva på försäkringskassan medans din man kräver att du fortfarande ska betala minst hälften av allt hemma för det inte alls hans problem att du  har fött barn och inte kan jobba på ett år...

Helt absurt. Det är ingen bra man som gör så. Han låter väldigt egoistisk. 
  • Anonym (Mamma)

En kvinna har ju alltid möjligheten att vägra att skaffa barn med en man om han inte går med på att gifta sig först. Äktenskapet är bästa grunden för familjebildningen och skyddar kvinnan, som tar den största risken i en graviditet. 

Då kanske mannen inte vill ha barn, men då är han ju inte heller särskilt intresserad och inget bra pappa material. Skulle jag tänka. 

• Anonym (Mamma)

Många pojkar skäms bort, främst av sina mammor. Förr fick i princip alla unga män göra militärtjänsten och lära sig att bädda sängen och putsa skor . Och lite till. Är kanske dags att införa allmän värnplikt för alla män, igen. Vi behöver ju också fler soldater.

Och jag tror inte att vi behöver 40000 tjejsoldater som inte har den styrka som krävs, menstruerar och får grav järnbrist , vilket är ett stort problem för många av våra kvinnliga värnpliktiga.

Svar på tråden Mäns problem är avsaknad av en maskulin figurer