• Anonym (Du)

Mäns problem är avsaknad av en maskulin figurer

Jag kan tro att det ligger något i det. Verkar som att en del män intar positionen som ett pseudobarn i ett förhållande. Läste precis någon som har problem i förhållande och uttryckte sig med att allt jag vill ha är lite sex.

Så i ett sånt förhållande blir då dynamiken att kvinnan givaren och mannen tagaren och den som ska tas hand om. Det borde vara två vuxna individer som agerar förebilder åt sina barn.

Män som klagar på att jämställdheten gått för långt och vill ha ett förhållande där hon tar hand om förvärvsarbete, hemarbete, tar hand om barnen, planerarna allt, högtider och semestrar. Delad ekonomi där han lägger pengar på hög och i övrigt kör ett individuellt, frånvarande race. Det blir ju skilsmässa naturligtvis. Hos pappan får barnen bara spela videospel om han inte hittar en ny kvinna som förväntas ta hand om alla.

Nästa generation män uppfostras då med samma tafatta "ta hand om mig" "annars så blir jag sur" sätt leder då till att han har en orimlig förväntan på samhället och kvinnor överlag.

• Anonym (Du)

Jag har funderat på skolskjutaren en hel del. Vad är det som driver en man till att döda på det sättet. Av allt att döma så verkade han vara frustrerad för att han ansåg sig ha rätt till att bli omhändertagen av staten. Han blev arg

Hur kan vi skapa individer som faktiskt inte har såna orimliga förväntningar? Jag antar att han blev skapad, antagligen via en uppfostran där att han blivit omhändertagen av en mamma (som möjligen tagit hand om hans pappa också) inga krav har ställts på honom. han blev så pass omhändertagen att det etsade sig fast som ett personlighetsdrag.

• Anonym (Du)
    Anonym (Ts) skrev 2025-02-23 15:39:44 följande:
    Män måste hitta sin egen väg först och åtminstone försöka att inte bli så påverkade eller gå på vad kvinnorna säger hur män ska vara. Har man en klar kompass vad som är rätt och fel vilket många manliga förebilder förespråkar så har man något att utgå ifrån. Börja man ta till sig istället för att förlöjliga dem så kan man börja lära ut så som man lever. Vi ser tex inte så många som Joe Rogan eller Jordan Peterson i Sverige som pratar om det. Jag tror att man måste börja med sig själv först och se framför sig vad är en bra maskulin karaktär för mig, kan man ta till sig det så kan sen lära ut det.
    Jag trodde de karaktärerna du beskriver klassas som generellt dåliga förebilder för män. Eller vad menar du med "maskulin karaktär"
  • Anonym (Du)
    Anonym (Ts) skrev 2025-02-23 15:48:21 följande:
    Ja det blir en obalans, problemet ligger inte i mannens maskulina roll utan avsaknaden av den. Avsaknaden avspeglas på sönerna och de tenderar att gå samma väg som fadern, att leva med en ensamstående har aldrig varit optimalt för barnen. Tittar man på andra delar av världen så ser man att båda könen har sina roller vilket ger barnen en trygghet.
    Det är många kvinnor som väljer att skilja sig för att då tvinga mannen till ett ansvarstagande. Men lika många kvinnor som väljer att inte skilja sig för att männen inte har något ansvarstagande för sina barn och att barnen då riskerar att råka illa ut.
  • Anonym (Du)

Så, hur skapar man ansvarstagande män i dynamiken med en kvinna?

• Anonym (Du)

Tror att män som innehar ett polariserande tänk mellan könen bidrar negativt till ett bra förhållande med en kvinna (borde vara självklart)

Tycker att män i större grad ska vara omhändertagande om sin kvinna och kvinnor överlag. I dagens läge så har förväntningarna förändrats. Kvinnor förväntas omhänderta mannen på samma sätt som ett barn. Det här barnet jobbar, tjänar en bunt pengar men lever som en tonåring under samma tag med egen ekonomi, blir tillsagd att göra saker, tjatar om sex. Vid högtider t ex julafton så är det kvinnan som ber mannen sätta upp julbelysningen utomhus. Mannen tycker att han bidrar för att han har blivit tillsagd. Sexet sinar då bilden av mannen likställs i kvinnans ögon med att han är ett barn vars behov ska tillfredsställas. Ett utnyttjande av kvinnans omhändertagande. Kvinnan köper hans kläder och ser till att han tar ansvar.

Nej, jag tycker inte ett sånt scenario är särskilt positivt eller maskulint eller en bra förebild för barn. Tror det är ett resultat av en generation kvinnor som började förvärvsarbeta och sköta hushållet samt barn.

Jag förstår att både en man och kvinna vill ha egna pengar och friheten det innebär. Men då krävs också att båda vuxna tar ansvar för hus och hem utan att någon behöver styra upp saken. Vi ser ju en återgång till hemmafru-eran, hela tänket handlar ju om att män ska ta ansvar. -på något sätt- via skilsmässa i somliga fall.

• Anonym (Du)
    Anonym (Ts) skrev 2025-02-23 15:56:28 följande:
    Man ska ha i åtanke att det alltid är de svaga männen som är de farliga, därför blir det farligt när man inte ser att pojkarnas roll i samhället tas på allvar. Man kan se att det finns många likheter med de som sitter isolerade med kriminella skillnaden är att de kriminella har ett annat spelrum. De har skapat den maskulina dragen på egen hand istället medan de som sitter ensamma bara lever i fantasin. 
    Roten på problemet ligger i en manlig förebild, men istället blir de vilseledda och blir kriminella, jagar kvinnors bekräftelse eller isolerar sig. Jag kan se ett tydligt mönster.

Svaga män kan likväl vara män som låtsas vara starka för att de känner samhällets förväntningar på sig. Somliga män förväxlar sk maskulinitet med att ha en allmänt hätsk hållning mot kvinnor överlag (misogynitet) Något vi i allra högsta grad ser idag då polariseringen mellan könen har nått en topp. Män behöver kunna sätta ord på sitt mående så inte det förvandlas till ett allmänt hat mot någon grupp. Det är sånt vi ser när en man som mår dåligt känner samhällets förväntningar på sig över att vara stark.

Resultatet är en "svag" man som föreställer sig vara maskulin förväxlar och tror det handlar om misogyni. Applicerar hans tänk i ett förhållande där han intar positionen som en tv-spelande pseudobebis åt kvinnan. Män ska uppfostras till att ta hand om kvinnor överlag anser jag. Kvinnor ska gå i livbåtarna först-tänket och att maskulina män generellt säger ifrån till tv-spelande misogyna pseudobebisar som sprider skit om kvinnor på nätet t ex. Dvs ett generellt ansvarstänk av män om kvinnor i samhället. Män ska ta hand om kvinnor, inte tvärtom. Visst, hon kan baka en sockerkaka för att visa sin uppskattning till sin man. Men generellt så måste männen i samhället ta hand om kvinnorna i samhället bättre. Det är maskulinitet.

• Anonym (Du)
    Anonym (5641) skrev 2025-02-23 17:37:00 följande:

Tror de störta problemet att män inte gör lumpen. 
    De har fått dom mest konstiga männen helt plötsligt ta ansvar. 
    Vill endå påstå från mitten av 90 talet tills nu är dom flesta barn ungdomarna så jävla sönder curlade

Känner en man som gjort militärtjänstgöring och tjänstgjort i krig. Allt fungerar bra så länge man befinner sig i ordnade förhållanden där det enda man behöver göra är att följa order, man får sin mat ordnad, alternativt på order av andra. Komma från det till en situation där man själv tvingas axla ansvar är säkert traumatiskt. Han ville ta livet av sig och hoppade av allt ansvarstagande för sin familj. Det blev för svårt. Slutade bara jobba, orkade inte. Förstörde för sig själv i högsta grad.

Tror inte lumpen är särskilt maskulint bildande. Det lär bara män att följa order från någon högre upp. Sen blir det frugan. (Nu inte sagt att lumpen är något alla borde göra)
  • Anonym (Du)
    Anonym (Ts) skrev 2025-02-23 18:09:59 följande:
    Har inte samhällets för slappa förväntningar på män? Jag tror det mer handlar om vägledning och känna sig trygg i sin maskulinitet är grunden, utan den så blir det svårt för många att ta hand om kvinnor. De som agerar i våld eller respektlöshet mot samhället eller kvinnor har inte hittat den rätta vägen. Föräldrar idag uppfostrar barnen alldeles för slappt och låter dem komma undan med så mycket. Ja pojkar brukar vanligtvis lyssna mer på en man som säger åt dem än en mamma, det är nog just därför de behöver andra män som ger dem strukturer och diciplin. Tycker Zlatan har gett en bra inspiration till de yngre hur man kan lyckas. I USA finns det flera exempel som Will Smith, Morgan Freeman, Brad Pitt osv

Jag tror att pappor som sätter sig ner och låter sig bli omhändertagna av en kvinna och har en allmänt misogyn attityd mot kvinnor är dåliga förebilder.

Tittar man på forskning inom området barnuppfostran så är det de föräldrar som har en dominant attityd mot sina barn som skapar utåtagerande, aggressiva barn som inte kan tolka sina känslor. T ex en pojke som har haft en icketolerant dominant uppfostran blir också en person som försöker uppnå föräldrarnas förväntan men misslyckas på vägen, mår dåligt och känner sig otillräcklig, vilket visar sig på andra sätt såsom aggressivitet och depression.

Har ingen aning hur dina exempel uppfostrar sina barn. Pitt misshandlade väl sina barn. Typexempel på dålig uppfostran då slutresultatet blir bara ett "håll käften och gör som jag säger" vi ser ju hur det blev, skilsmässa och ett barn som inte vill ha kontakt med honom.

Sen så behöver man sätta gränser för barn. Barn ska inte kunna kalla sin mamma för en fitta eller anamma en misogyn attityd. Här behöver pappan isf sätta gränser. inte via våld.

• Anonym (Du)
    Anonym (Peter) skrev 2025-02-23 18:17:55 följande:
    Joe Rocan växte väl upp utan sin (våldsamma) pappa, ochJordan Peterson har ett minst sagt turbulent privatliv så vet inte hur du får in dem här. 
    Antar att rogan är aggressiv mot kvinnor och misogyn? Inte särskilt maskulint. Men jag förstår att somliga svaga män förväxlar en hätsk hållning mot kvinnor som något "maskulint" det är ett vanligt missförstånd tyvärr.
Svar på tråden Mäns problem är avsaknad av en maskulin figurer