• Anonym (Man5)

Mäns problem är avsaknad av en maskulin figurer

Pojkar och mäns problem är idag att dom är rejält nedprioriterade. Det är väl ända gruppen som dessutom är ok att generalisera, kritisera och trycka ner.

Vi som är äldre män har växt upp på ett helt annat sätt och har utvecklat vår personlighet i en tid som respekterade män, även på det generella planet.

Dagens unga män får höra ideligen kritik och det är fel på det mesta. Dessutom matas dom med att kvinnorna minsann klarar sig utmärkt utan dom. Så var det inte förr.

• Anonym (Man5)

Galet många bittra kvinnor som bara klagar och kritiserar män. Hur blev det så?

• Anonym (Man5)
    Anonym (Du) skrev 2025-02-24 21:26:54 följande:
    Är det synd om män tycker du?

Låter mest som att "män har så svårt att ta kritik"

Låter mest som att du varit negativ gentemot män genomgående i tråden. Du skrev även att män måste ta hand om sina kvinnor bättre och att det är maskulint. 

Vi män anser att det är feminint när kvinnorna även tar hand om sina män.

• Anonym (Man5)
    Anonym (......) skrev 2025-02-24 21:36:53 följande:

Jadu, känner inte du att Sverige har misslyckats med männen när kvinnor och små flickor inför publik blir våldtagna utan att någon ingriper?
    För mig visar det att manligheten i Sverige har nått botten, hur mår man som man när man själv har bevittnat en våldtäkt på en 14 åring på bussen utan att ingripa och stoppa det? Har svårt att tro att en man mår bra av att känna sig så feg, svag och omanlig att min inte ens vågar stoppa en våldtäkt på bussen...

Våldtagna kvinnan ropade på hjälp - ingen ingrep - P4 Uppland | Sveriges Radio

Skrek på hjälp under våldtäkt ? folk gick förbi | SVT Nyheter

Flicka misstänkt våldtagen på nattbuss ? ingen ingrep

Förjävligt, vi har tyvärr skapat oss ett väldigt osäkert samhälle.
  • Anonym (Man5)
    Anonym (......) skrev 2025-02-24 21:48:00 följande:

Svaga män skapar ett sånt samhälle..
    När männen är omanliga, och svaga kommer män med vålds kapital att ta över samhället tyvärr eftersom det inte finns någon som kan stoppa dessa.

Det finns fler män med ett större våldskapital. Tyvärr har samhället daltat med dessa män.
  • Anonym (Man5)
    Anonym (Du) skrev 2025-02-24 22:07:55 följande:
    Jaha, utformat scheman för att han ska ansvara för hushållssysslor? Det är kärlek det. Det vi avhandlar i tråden handlar om vad som anses maskulint och maskulina förebilder. Jag kan bidra i en annan tråd om hur jag tycker att kvinnor borde ta hand om sina män.

Ja, jag kritiserar många män för att jag tror att bilden av en maskulin man handlar om att uppvisa en generellt hätsk attityd mot kvinnor. Jag ämnar klargöra min bild (och troligen andras också) över hur en maskulin man är.
    Om du inte ser att maskulina män och feminina kvinnor i allra högsta grad samspelar och påverkar varandra så kommer du missa helheten.
  • Anonym (Man5)
    Anonym (......) skrev 2025-02-24 22:11:58 följande:
    Ja men vem tror du ska stå upp mot dessa män? 
    Ja, när det tex gäller gängkriminalitet så borde det vara polisen.

Förr kunde man nita något i en park om den betedde sig riktigt illa. Nu blir man skjuten eller knivhuggen. Gärna av ett helt gäng.
  • Anonym (Man5)
    Anonym (......) skrev 2025-02-24 22:27:52 följande:

Kommer du bli skjuten om du stoppar en våldtäkt tror du ?
    Ja dessa män kommer i gäng. Men ute bland 100 människor kan män bilda ett ännu större gäng och stoppa situationen tsm.
    Men jag förstår rädslan absolut, men är rädda och agerar inte, men då får vi acceptera att vi kommer ha detta samhälle som vi har där män med vålds kapital styr och ställer och resterande män anses vara omanliga och fega...
    Svårt att inte vara bitter som kvinna i Sverige, när vi är så otrygga... 

Dom flesta kvinnor röstar inte ens för hårdare lagar, snarare att dalta med packet
  • Anonym (Man5)
    Anonym (Du) skrev 2025-02-24 22:47:42 följande:
    Av nyfikenhet. Vad trycker du är en maskulin man? Och är det något du själv eftersträvar?
    En maskulin man tar hand om sin familj, men förutsätter såklart att han backas upp av sin feminina omhändertagande kvinna. Har du hört uttrycket 1+1=3

Idag är det tyvärr vanligare att 1+1=2. Man är mer mån om vad man får än vad man ger. Man pratar millimeterrättvisa. Man vill vara självständig och letar fel.
Svar på tråden Mäns problem är avsaknad av en maskulin figurer