• Anonym (Hon)

Kommer inte kunna ha sex på länge

Kommer inte kunna ha sex av medicinska skäl förrän tidigast till hösten nån gång antagligen och nu vill min pojkvän att jag ska ge honom tillåtelse att ligga med andra. "Han kommer antagligen inte göra det, men vill ha tillåtelse OM situationen skulle uppstå". Jag är så jävla ledsen och vet inte vad jag ska säga. Jag älskar honom och är inte alls okej med att han är med andra... men han säger att det inte behöver vara så allvarligt...

• Svar på tråden Kommer inte kunna ha sex på länge
  • Tyra myra

Läkare kan mycket väl ta upp hur sjukdomar och åkommor påverkar samlivet när det påverkar patientens hälsa. 

Detta sker ganska ofta vid tex gynekologiska besvär och vissa cancersjukdomar, 

Idag är läkare bättre på att ta upp detta utan att patienten behöver ställa frågan. 

I de fall sexuellt samliv riskerar patientens liv och hälsa måste läkaren helt enkelt ge dessa råd.  Det brukar inte mötas av några som helst motstånd från patienten och partnern,  

Ts och partnern gör klokt i att lyssna på läkaren och inte göra detta uppehåll till ett större problem än det egentligen är.  Ingen har mig veterligen avlidit av samlagsbrist. Däremot händer det att personer avlider under sexakter.  

• Hellishen

Du har fel.

Anonym (Linn) skrev 2025-02-23 12:40:04 följande:
    I just det här fallet har jag svårt och tro att en läkare specifikt skulle nämna sex, vilket han heller inte gjorde enligt TS. Det var hon som sa det. Då skulle han lika gärna kunna ta upp snöröjning, cykling, skaka mattor, göra knäböj, plocka blåbär.. .ja du förstår nog. Avstå från det som är ansträngande räcker att säga.

Läkare behöver vara på sin vakt och det är långt ifrån alla patienter som skulle uppskatta att en läkare lade sig i sexlivet. Det är oprofessionellt. Har två läkare i familjen så jag har koll. 
  • Anonym (J)
    Anonym (Linn) skrev 2025-02-23 10:06:08 följande:
    Och då nämnde läkaren sex? Känns inte som att en professionell läkare skulle uttala sig just om patientens sexliv. Sen kan det vara bäst att avstå sex såklart men det kanske är mer ditt beslut och inget läkaren skulle ge specifikt råd om.

Skojar du? Jag pluggar till sjuksköterska , nu är jag mammaledig men var på termin 5 innan jag tog uppehåll och vi har fått lära oss om hur viktigt det är att våga prata om sex och att patienterna ska känna att de kan prata om det. T.ex hur olika sjukdomar och läkemedel påverkar sexlivet.  Gjorde faktiskt ett grupparbete om just sex och hjärt-och kärlsjukdomar precis innan jag gick på mammaledighet. 

När jag har varit gravid och inte fått ha sex på grund av komplikationer (försvagad livmoderhals och Cerklage) har läkarna såklart varit noga med att berätta det också. Om sex kan leda till infektion eller att förlossningen sätter igång för tidigt så att mitt barn kanske inte hade överlevt, tycker du det är oprofessionellt av läkaren att berätta det då? 

• Murphys Law

Alltså, män är såna rövhål! 
    Jag opererade bort en cysta i underlivet för ett par år sedan och hade både dåligt samvete och var själv ledsen över att inte kunna ha sex på nära nog ett halvår.
    Min man bedyrade att det var lugnt och att han ju visste att det berodde på operationen och att det var sånt man ju fick leva med när man valt partner osv.

Det var dock lögner... När jag lånade hans telefon för att ta foton några månader in i avhållsamheten råkade jag trycka upp internet istället för kameran och möttes av Bodycontact rakt i ansiktet.

Jag har alltid haft enorma trust issues men han hade verkligen fått mig att börja släppa dem... Men well, nu är de större än nånsin.

• Anonym (Ike)

Skulle ha svårt att vara tillsammans med någon som betraktar sex på det sättet. Skulle gissa att när ni väl har sex så är det väl också dåligt. Då han bara betraktar din kropp som något man tömmer sig i.

• Hellishen

Men herregud!
    Ni är inte ihop fortfarande hoppas jag?!

Murphys Law skrev 2025-02-23 16:08:58 följande:

Alltså, män är såna rövhål! 
    Jag opererade bort en cysta i underlivet för ett par år sedan och hade både dåligt samvete och var själv ledsen över att inte kunna ha sex på nära nog ett halvår.
    Min man bedyrade att det var lugnt och att han ju visste att det berodde på operationen och att det var sånt man ju fick leva med när man valt partner osv.

Det var dock lögner... När jag lånade hans telefon för att ta foton några månader in i avhållsamheten råkade jag trycka upp internet istället för kameran och möttes av Bodycontact rakt i ansiktet.

Jag har alltid haft enorma trust issues men han hade verkligen fått mig att börja släppa dem... Men well, nu är de större än nånsin.

• Anonym (H)

Är tråden seriös eller?? I så fall är din snubbe dum i huvudet! All sex är lite vaginal sex, det finns en massa man kan göra. 
    Dumpa aset, repa dig och sen ut och ha kul med vettiga mogna karlar. Skål

• Anonym (H)
    Anonym (Hon) skrev 2025-02-22 23:09:58 följande:
    Nej vi kan inte det... isf är det bara han som skulle få ut något av det.
    Men va, får du inte ut något av att ge honom njutning??
  • Anonym (Hon)
    Anonym (H) skrev 2025-02-23 19:01:47 följande:
    Men va, får du inte ut något av att ge honom njutning??
    Om det är en del av något gemensamt, självklart, men det här skulle bara handla om honom i flera månaders tid. Det skulle bara vara frustrerande att aldrig själv kunna få något.
  • Anonym (H)
    Anonym (Hon) skrev 2025-02-23 19:07:43 följande:
    Om det är en del av något gemensamt, självklart, men det här skulle bara handla om honom i flera månaders tid. Det skulle bara vara frustrerande att aldrig själv kunna få något.
    Men ger det dig verkligen ingenting att ge honom njutning?
Svar på tråden Kommer inte kunna ha sex på länge