• Anonym (Hon)

Kommer inte kunna ha sex på länge

Kommer inte kunna ha sex av medicinska skäl förrän tidigast till hösten nån gång antagligen och nu vill min pojkvän att jag ska ge honom tillåtelse att ligga med andra. "Han kommer antagligen inte göra det, men vill ha tillåtelse OM situationen skulle uppstå". Jag är så jävla ledsen och vet inte vad jag ska säga. Jag älskar honom och är inte alls okej med att han är med andra... men han säger att det inte behöver vara så allvarligt...

• Svar på tråden Kommer inte kunna ha sex på länge
  • Anonym (Linn)
    Anonym (Hon) skrev 2025-02-23 10:10:50 följande:
    För sex är något tabu man inte får prata om eller? Läkaren frågade om det finns några särskilda situationer jag får känningar av, jag svarade, inget mer med det. Jag är sen tidigare tillsagd att jag absolut inte får bli gravid.

Herregud, självklart är det "mitt val" i slutändan, hur skulle de kunna förbjuda mig? Däremot är jag AVRÅDD från det.
    Ok, då ska du inte ha sex såklart. Två alternativ har du som jag ser det utifrån hur er situation ser ut. Tillåt inte din man att ha sex med andra och han kommer att lämna dig eller att relationen kommer påverkas negativt i alla fall. Låt din kille ha sex med andra och han kanske kommer att stanna, men ingen garanti (tillfälliga relationer kan skapa känslor..) Detta är såklart inte ditt fel, men för att vara realistisk så är det nog dom alternativen du har.
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (Linn) skrev 2025-02-23 08:34:36 följande:

Jag har svårt och tro att den här tråden är på riktigt. Att en läkare skulle avråda specifikt från att ha just sex, när det i stort sett bara behöver innebära att TS ligger på rygg. Vad är det som gör det annorlunda mot tex laga mat, handla, dammsuga eller gå efter posten? Ska TS sitta still på en stol eller i soffan hela dagarna, i så fall kan jag förstå, men inte annars. Nä det känns inte troligt...

Att du tror att kvinnor "bara ligger på rygg" under sex säger nog rätt mycket om ditt sexliv... 
  • Anonym (Linn)
    Anonym (Alexandra) skrev 2025-02-23 10:31:45 följande:
    Att du tror att kvinnor "bara ligger på rygg" under sex säger nog rätt mycket om ditt sexliv... 
    Jag tror inte det men rent teoretiskt funkar det att bara ligga på rygg. Förstod du inte det?
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (Linn) skrev 2025-02-23 10:17:42 följande:
    Ok, då ska du inte ha sex såklart. Två alternativ har du som jag ser det utifrån hur er situation ser ut. Tillåt inte din man att ha sex med andra och han kommer att lämna dig eller att relationen kommer påverkas negativt i alla fall. Låt din kille ha sex med andra och han kanske kommer att stanna, men ingen garanti (tillfälliga relationer kan skapa känslor..) Detta är såklart inte ditt fel, men för att vara realistisk så är det nog dom alternativen du har.
    En man som lämnar en för att man inte vill att han ska ha sex med andra under några månader är ändå inget att ha. Att han ens kommit med förslaget visar ju vad han är gjord av och hur mycket han värderar TS och deras relation.
  • Hellishen

Wow du måste bo under en sten. Det är väl klart att läkare kan prata om sex, det ÄR professionellt att adressera allting som kan vara viktigt att veta för patienten. Är det en risk med sex så pratar man såklart om det.

Anonym (Linn) skrev 2025-02-23 10:06:08 följande:
    Och då nämnde läkaren sex? Känns inte som att en professionell läkare skulle uttala sig just om patientens sexliv. Sen kan det vara bäst att avstå sex såklart men det kanske är mer ditt beslut och inget läkaren skulle ge specifikt råd om.
  • Anonym (Mamma Mu)

Vilket praktarsle till kille att presentera detta när du går igenom en kris i din hälsa!

Jag hade tappat alla känslor för en sådan kille och verkligen undrat vad f-n är det han säger??!!
    Är killens behov av en kropp och ett hål större än min hälsa?!!

Nä, jag hade inte klarat av att se killen en dag till och avslutat relationen och känt att han bara sett mig som ett objekt.

Inget att hålla i handen när åskan går.
    Du är värd så mycket bättre.

Ta hand om DIG❤️

• Anonym (Linn)
    Hellishen skrev 2025-02-23 11:16:56 följande:

Wow du måste bo under en sten. Det är väl klart att läkare kan prata om sex, det ÄR professionellt att adressera allting som kan vara viktigt att veta för patienten. Är det en risk med sex så pratar man såklart om det.

I just det här fallet har jag svårt och tro att en läkare specifikt skulle nämna sex, vilket han heller inte gjorde enligt TS. Det var hon som sa det. Då skulle han lika gärna kunna ta upp snöröjning, cykling, skaka mattor, göra knäböj, plocka blåbär.. .ja du förstår nog. Avstå från det som är ansträngande räcker att säga.

Läkare behöver vara på sin vakt och det är långt ifrån alla patienter som skulle uppskatta att en läkare lade sig i sexlivet. Det är oprofessionellt. Har två läkare i familjen så jag har koll. 
  • Anonym (C)
    Anonym (Linn) skrev 2025-02-23 12:40:04 följande:
    I just det här fallet har jag svårt och tro att en läkare specifikt skulle nämna sex, vilket han heller inte gjorde enligt TS. Det var hon som sa det. Då skulle han lika gärna kunna ta upp snöröjning, cykling, skaka mattor, göra knäböj, plocka blåbär.. .ja du förstår nog. Avstå från det som är ansträngande räcker att säga.

Läkare behöver vara på sin vakt och det är långt ifrån alla patienter som skulle uppskatta att en läkare lade sig i sexlivet. Det är oprofessionellt. Har två läkare i familjen så jag har koll. 
    Då för dina läkare fel.
    Att prata om hur sjukdom påverkar vardag och samliv ingår.
  • Anonym (Linn)
    Anonym (C) skrev 2025-02-23 12:47:48 följande:
    Då för dina läkare fel.
    Att prata om hur sjukdom påverkar vardag och samliv ingår.
    Om patienten vill prata om det, ja. 
  • Anonym (C)
    Anonym (Linn) skrev 2025-02-23 12:50:13 följande:
    Om patienten vill prata om det, ja. 
    Läkaren kan inte avstå från att prata hälsoaspekter för att det blir ?pinsamt?. Nej, det behöver inte diskuteras i detalj, men dock tas upp.
Svar på tråden Kommer inte kunna ha sex på länge