• Anonym (Hon)

Kommer inte kunna ha sex på länge

Kommer inte kunna ha sex av medicinska skäl förrän tidigast till hösten nån gång antagligen och nu vill min pojkvän att jag ska ge honom tillåtelse att ligga med andra. "Han kommer antagligen inte göra det, men vill ha tillåtelse OM situationen skulle uppstå". Jag är så jävla ledsen och vet inte vad jag ska säga. Jag älskar honom och är inte alls okej med att han är med andra... men han säger att det inte behöver vara så allvarligt...

• Svar på tråden Kommer inte kunna ha sex på länge
  • Anonym (Hon)
    Anonym (Linn) skrev 2025-02-23 08:34:36 följande:

Jag har svårt och tro att den här tråden är på riktigt. Att en läkare skulle avråda specifikt från att ha just sex, när det i stort sett bara behöver innebära att TS ligger på rygg. Vad är det som gör det annorlunda mot tex laga mat, handla, dammsuga eller gå efter posten? Ska TS sitta still på en stol eller i soffan hela dagarna, i så fall kan jag förstå, men inte annars. Nä det känns inte troligt...

För att det är en belastning för hjärtat som de inte kan garantera inte är farlig. Jag kan som sagt inte ens gå i trappen utan att känna mig svimfärdig, kan absolut inte handla. Dammsuga gör roboten, så det vet jag inte hur jag hade reagerat på. Upphetsning ökar pressen på hjärtat iom att blodtrycket går upp. Visst, jag kan ligga där som en docka om poängen bara är att han ska få utlösning, men varför skulle jag gå med på det?
  • Hellishen

"Linn" och "Lisa" - hon skriver att hennes hjärta knappt klarar av att gå i trappor, och av sexuell upphetsning får man hög puls, inte bara av fysisk ansträngning. Men det vet ju inte ni eftersom ni inte är kvinnor 😆

• Anonym (Hon)

Läkaren är jättenoga med att jag "måste lyssna på kroppen" och numera innebär det mycket sängliggande, då jag tom får yrsel sittandes nu. Jag vet av erfarenhet att jag får tungt att andas av/efter sex, det är inget taget från luften. Jag ignorerade det ett tag, för jag tänkte att det inte borde vara så farligt, det går ju över efter en stund, men nej. Läkaren var bestämd med att om jag känner så ska jag inte utsätta hjärtat för den påfrestningen, för rätt som det är kanske det inte ger med sig.

• Anonym (Lisa)
    Anonym (Hon) skrev 2025-02-23 08:56:55 följande:

Läkaren är jättenoga med att jag "måste lyssna på kroppen" och numera innebär det mycket sängliggande, då jag tom får yrsel sittandes nu. Jag vet av erfarenhet att jag får tungt att andas av/efter sex, det är inget taget från luften. Jag ignorerade det ett tag, för jag tänkte att det inte borde vara så farligt, det går ju över efter en stund, men nej. Läkaren var bestämd med att om jag känner så ska jag inte utsätta hjärtat för den påfrestningen, för rätt som det är kanske det inte ger med sig.

Och då menar du att din man inte förstår hur dåligt du mår utan han prioriterar sex istället för din hälsa?  

• Anonym (sve)

Jag har inte haft sex med min partner på 6 år då hon har mediciniska problem med bla kroniska sjukdomar. Har aldrig ens tänkt tanken på att kräva att ligga med andra. Din kille klarar inte ens ett halvår? svagt.

• Anonym (Hon)
    Anonym (Lisa) skrev 2025-02-23 09:16:10 följande:

Och då menar du att din man inte förstår hur dåligt du mår utan han prioriterar sex istället för din hälsa?  

Han är väldigt mån om att jag inte ska överanstränga mig och pushar absolut inte om sex med mig... däremot vill han ha möjlighet att ligga med andra om det blir för jobbigt att vara utan ja...
  • Anonym (Linn)
    Anonym (Hon) skrev 2025-02-23 08:56:55 följande:

Och då nämnde läkaren sex? Känns inte som att en professionell läkare skulle uttala sig just om patientens sexliv. Sen kan det vara bäst att avstå sex såklart men det kanske är mer ditt beslut och inget läkaren skulle ge specifikt råd om.
  • Dethärärmittnamn

Det där är ingen man. Det där är något annat. En riktig man hade klarat av att runka av sig i duschen eller när han är själv. 

Du måste förstå att använda någons medicinska dilemma som skäl för att få vara med andra endast är ett svepskäl för att få testa andra med tillstånd. 

Nä. Vilken besvikelse. Säg hejdå bara. 

• ClumsySmurf
    Anonym (Linn) skrev 2025-02-23 10:06:08 följande:
    Och då nämnde läkaren sex? Känns inte som att en professionell läkare skulle uttala sig just om patientens sexliv. Sen kan det vara bäst att avstå sex såklart men det kanske är mer ditt beslut och inget läkaren skulle ge specifikt råd om.
    Anonym (Hon) skrev 2025-02-22 18:39:09 följande:

Jag får så mycker känningar av det att läkaren inte vågar garantera att det inte kan bli farligt, så hon vill helst att jag låter bli helt. Livet är inte så värst kul nu nej... men då är det betydligt värre att inte ens kunna gå i trappen utan att känna sig svimfärdig än att inte få ha sex om jag säger så... även om det kan vara påfrestande för mig också att tvingas avstå, så har jag betydligt jobbigare saker att hantera än det.

Visst, teorieriskt sätt kan jag väl "hjälpa" honom med händerna tex, men jag vill faktiskt inte det. Tanken får mig att känna mig väldigt förminskad, som att det är synd om honom för att jag är sjuk...

• Anonym (Hon)
    Anonym (Linn) skrev 2025-02-23 10:06:08 följande:
    För sex är något tabu man inte får prata om eller? Läkaren frågade om det finns några särskilda situationer jag får känningar av, jag svarade, inget mer med det. Jag är sen tidigare tillsagd att jag absolut inte får bli gravid.

Herregud, självklart är det "mitt val" i slutändan, hur skulle de kunna förbjuda mig? Däremot är jag AVRÅDD från det.
Svar på tråden Kommer inte kunna ha sex på länge