Börje P skrev 2025-02-09 20:34:55 följande:
Jag hamnar litet på defensiven av dina goda argument, märker jag. Men hellre än att erkänna mig besegrad väljer jag att skifta fokus! Trådens ämne handlar ju ändå om skillnader mellan män och kvinnor avseende respektive köns benägenhet att uttrycka sig rasistiskt.
Här vidhåller jag att det är hormonerna, dessa oanständiga vitaminer, som avgör.
Nej, i trådrubriken står det skrivet att det ÄR flest män som är rasister.
Jag har tidigt hävdat att den uppfattningen i hög utsträckning kan påverkas av skillnader hur man uttrycker sig, hur kvinnor och män väljer att uttrycka sig i sådana frågor, och framförallt hur olika individer tillåter sig själv känna och uppleva olika saker.
Det är självfallet inte säkert att en individ som medvetet har valt avstå från att uttrycka sig offentligt (t ex en kvinna) för den sakens skull inte skulle kunna vara rasist...
Dessutom skiljer det på ett fullkomligt självklart sätt mellan olika människor, sannolikt mellan olika grupper människor (t ex manligt / kvinnligt) hur man upplever och hur man väljer tolka saker som uttrycks.
I normala fall bör det självfallet avgöras och bedömas utifrån saklig grund.
Medan vissa tillåter sig själva avgöra saken utifrån sina känslor och sitt tyckande.