• Anonym (Anithe)

Varför är det mest män som är rasister?

Jag har en  fundering som jag inte kan komma på. Varför är det så många mer män som skriver rasistiska kommentarer än kvinnor?

Är det för att män har sämre empati? Har kvinnor mer?

Är det för att män är mer missunsamma? Kvinnor vill dela med sig?

Är det för att män blir sämre uppfostrade? Kvinnor bättre?

Om man läser på forum & facebook är det övervägande gnäll från män och gubbstrutsar som gott på livets hårda skola.

Vad kan de bero på?
    Jag så trött på gnällen.

• Svar på tråden Varför är det mest män som är rasister?
  • Anonym (M)
    Anonym (B) skrev 2025-02-08 20:56:55 följande:
    Rasism och misogyni är baserade på känslor och kännetecknar en känslomässigt labil människa.
    Ja precis, de labil gör ju reklam för sig över allt på sociala medier, tv och runt om i hela världen!
  • Anonym (B)
    Anonym (M) skrev 2025-02-09 08:17:36 följande:
    Ja precis, de labil gör ju reklam för sig över allt på sociala medier, tv och runt om i hela världen!

Vad menar du? De rasistiska och misogyna känslomänniskorna håller på med sociala medier? Ja, det gör dom absolut. Blir rasism och misogyni fakta för det? 

-nej, såklart det inte är. Men det borde jag inte ens behöva nämna.

• Anonym (B)
    Anonym (Precis) skrev 2025-02-08 21:14:49 följande:
    Jag känner att jag går i affekt när ämnet kommer upp. Kan jag prata ut med dig eller är du för upprörd?
    Vad vill du prata ut om? Och varför? Kan du hantera dina starka känslor?
  • Börje P
    Anonym (blivenvänster) skrev 2025-02-08 18:22:44 följande:
    Haha. :)

Det du fått där är mediabilden av hur lika personer som separerats vid födseln är. Det finns ett gäng sådana exempel, men det finns också många fall där personerna inte är särskilt lika i hur det gått i livet. Om man istället läser de vetenskapliga artiklar som undersöker detta så inser man att det inte är så glasklart att generna bestämmer allt som man får intrycket av genom de här berättelserna.

Som sagt, det råder vetenskaplig konsensus om att generna förklarar ca 50% av variationen i personlighetsdrag vilket ju innebär att det är allt annat än förutbestämt.
    Jag hamnar litet på defensiven av dina goda argument, märker jag. Men hellre än att erkänna mig besegrad väljer jag att skifta fokus! Trådens ämne handlar ju ändå om skillnader mellan män och kvinnor avseende respektive köns benägenhet att uttrycka sig rasistiskt.
    Här vidhåller jag att det är hormonerna, dessa oanständiga vitaminer, som avgör.
  • Anonym (Kvinnligt?)
    Börje P skrev 2025-02-09 20:34:55 följande:
    Jag hamnar litet på defensiven av dina goda argument, märker jag. Men hellre än att erkänna mig besegrad väljer jag att skifta fokus! Trådens ämne handlar ju ändå om skillnader mellan män och kvinnor avseende respektive köns benägenhet att uttrycka sig rasistiskt.
    Här vidhåller jag att det är hormonerna, dessa oanständiga vitaminer, som avgör.
    Nej, i trådrubriken står det skrivet att det ÄR flest män som är rasister.

Jag har tidigt hävdat att den uppfattningen i hög utsträckning kan påverkas av skillnader hur man uttrycker sig, hur kvinnor och män väljer att uttrycka sig i sådana frågor, och framförallt hur olika individer tillåter sig själv känna och uppleva olika saker. 
    Det är självfallet inte säkert att en individ som medvetet har valt avstå från att uttrycka sig offentligt (t ex en kvinna) för den sakens skull inte skulle kunna vara rasist...

Dessutom skiljer det på ett fullkomligt självklart sätt mellan olika människor, sannolikt mellan olika grupper människor (t ex manligt / kvinnligt) hur man upplever och hur man väljer tolka saker som uttrycks.

I normala fall bör det självfallet avgöras och bedömas utifrån saklig grund.
    Medan vissa tillåter sig själva avgöra saken utifrån sina känslor och sitt tyckande.
  • Anonym (Kvinnligt?)
    För den som följer tråden är det fullkomligt uppenbart.
    Jag har blivit personligt påhoppad på allvarligt sätt såtillvida att jag har anklagats för att vara rasist och för att jag har uttryckt mig rasistiskt.
    En medlem i tråden (kanske fler...) tillåter sig själv tycka och känna så.
    Detta trots att jag ha lagt mig vinning om att uttrycka mig sakligt och på sådant sätt så att det inte på saklig grund är att betrakta som rasistiskt.
    Ingen moderator har på saklig grund tyckt att något jag skrivit kan uppfattas som rasistiskt.
    Anmälningarna skulle annars självfallet och riktigt ha resulterat i att mina inlägg skulle ha plockats bort. Och om jag upprepat hade bedömts på saklig grund uttrycka mig rasistiskt, så om en viss medlem känner och tycker, så hade jag sannolikt blivit avstängd. Vilket självfallet hade varit rätt och riktigt, om jag hade uttryckt mig så.

Med hänsyn till trådstarten och ämnet är det alltså här mycket tydligt hur olika individer kan känna och tycka olika avseende var gränserna går gällande vad som faktiskt är att på saklig grund uttrycka sig rasistiskt och gällande vem som ska betraktas vara rasist.

Jag tar avstånd från all rasism.
    Men någon borde också ta ställning mot sådana personliga påhopp där någon medlem får utstå att bli personligt påhoppad och falskeligen anklagas för att vara rasist!
  • Anonym (Näm)
    Anonym (Kvinnligt?) skrev 2025-02-10 19:05:14 följande:
    Jag har blivit personligt påhoppad på allvarligt sätt såtillvida att jag har anklagats för att vara rasist och för att jag har uttryckt mig rasistiskt.
    Detta trots att jag ha lagt mig vinning om att uttrycka mig sakligt och på sådant sätt så att det inte på saklig grund är att betrakta som rasistiskt.
    Ingen moderator har på saklig grund tyckt att något jag skrivit kan uppfattas som rasistiskt.
    Anmälningarna skulle annars självfallet och riktigt ha resulterat i att mina inlägg skulle ha plockats bort. Och om jag upprepat hade bedömts på saklig grund uttrycka mig rasistiskt, så om en viss medlem känner och tycker, så hade jag sannolikt blivit avstängd. Vilket självfallet hade varit rätt och riktigt, om jag hade uttryckt mig så.

Med hänsyn till trådstarten och ämnet är det alltså här mycket tydligt hur olika individer kan känna och tycka olika avseende var gränserna går gällande vad som faktiskt är att på saklig grund uttrycka sig rasistiskt och gällande vem som ska betraktas vara rasist.

Men någon borde också ta ställning mot sådana personliga påhopp där någon medlem får utstå att bli personligt påhoppad och falskeligen anklagas för att vara rasist!
    Så, konkret och nedkokat, anser du att frågeställningen i trådstarten är felaktig?
    Män är i själva verket inte rasister i större utsträckning än kvinnor?
  • Anonym (B)
    Anonym (Kvinnligt?) skrev 2025-02-10 19:05:14 följande:

Du har fel.

Sen så kan man ha en rasistiska tankegångar utan att få sina inlägg bortplockade. 

Tror du överskattar sin förmåga till saklighet förresten.
  • Anonym (Kvinnligt?)
    Anonym (Näm) skrev 2025-02-10 19:48:54 följande:
    Så, konkret och nedkokat, anser du att frågeställningen i trådstarten är felaktig?
    Män är i själva verket inte rasister i större utsträckning än kvinnor?
    Jag anser att jag inte vet.
    Det är ju helt uppenbart att det som påstås i trådrubriken inte är på saklig grund klarlagt.
    Jag vet inte och ingen annan kan heller veta.

Menar du, konkret och nedkokat, att bara de som upplevs uttrycka sig rasistisk är de enda rasisterna?
    Den som uttrycker sin rasism är mer och värre rasist än den som väljer att tiga om sina åsikter?

Så konkret och nedkokat, anser du att alla som väljer att inte ge uttryck för sina åsikter saknar åsikter? Alltså helt oavsett vilka åsikter det gäller...
  • Anonym (B)
    Anonym (Kvinnligt?) skrev 2025-02-10 21:08:47 följande:
    Jag anser att jag inte vet.
    Det är ju helt uppenbart att det som påstås i trådrubriken inte är på saklig grund klarlagt.
    Jag vet inte och ingen annan kan heller veta.

Menar du, konkret och nedkokat, att bara de som upplevs uttrycka sig rasistisk är de enda rasisterna?
    Den som uttrycker sin rasism är mer och värre rasist än den som väljer att tiga om sina åsikter?

Så konkret och nedkokat, anser du att alla som väljer att inte ge uttryck för sina åsikter saknar åsikter? Alltså helt oavsett vilka åsikter det gäller...
    Rasisterna som uttrycker sin rasism är värre än de som inte gör det.

Varför undrar du ens? 
Svar på tråden Varför är det mest män som är rasister?