• Anonym (Anithe)

Varför är det mest män som är rasister?

Jag har en  fundering som jag inte kan komma på. Varför är det så många mer män som skriver rasistiska kommentarer än kvinnor?

Är det för att män har sämre empati? Har kvinnor mer?

Är det för att män är mer missunsamma? Kvinnor vill dela med sig?

Är det för att män blir sämre uppfostrade? Kvinnor bättre?

Om man läser på forum & facebook är det övervägande gnäll från män och gubbstrutsar som gott på livets hårda skola.

Vad kan de bero på?
    Jag så trött på gnällen.

• Svar på tråden Varför är det mest män som är rasister?
  • Anonym (B)
    Anonym (Piku) skrev 2025-02-11 18:44:03 följande:
    Om du går efter den definitionen så är svaret på din fråga, nej. Men jag antar att du ändå tycker att jag är rasist eftersom att jag är emot fri invandring, vill ha återvandring och är starkt emot att islam tar allt mer plats i vårt samhälle. 

Det är du som slänger dig med det ordet och väljer att slänga dig med glåpord istället för att ge dig in i debatten på ett intellektuellt sätt. Du är ett typexempel på vad kvinnors rösträtt har lett till. 
    Väntanu, du säger dig vara kvinna, och att kvinnor inte går på fakta. Betyder det att allt du skriver är oviktigt och inte ska tas på allvar då....? Du kanske inte ska ge dig in i en debatt på ett "intellektuellt sätt då"

Har du tänkt på det?
  • Anonym (Piku)
    Anonym (B) skrev 2025-02-11 19:01:50 följande:
    Väntanu, du säger dig vara kvinna, och att kvinnor inte går på fakta. Betyder det att allt du skriver är oviktigt och inte ska tas på allvar då....? Du kanske inte ska ge dig in i en debatt på ett "intellektuellt sätt då"

Har du tänkt på det?
    Gäsp.
  • Anonym (B)
    Anonym (Piku) skrev 2025-02-11 19:51:51 följande:
    Gäsp.
    Ja, det kanske är dags för dig att gå och lägga dig innan du snurrar in dig alltför mycket. Det börjar säkert bli lite för krångligt för dig nu.
  • Anonym (Kvinnligt?)
    Anonym (B) skrev 2025-02-11 20:05:44 följande:
    Ja, det kanske är dags för dig att gå och lägga dig innan du snurrar in dig alltför mycket. Det börjar säkert bli lite för krångligt för dig nu.
    Du kanske kan ha lite rätt på något sätt...

Men du är den som har snurrat in dig mest.
    Om detta råder inga tvivel efter alla dina känsloyttringar och allt det som du så uppenbart klarar att inbilla dig själv.
    Allt verkar kunna bli för krångligt för dig.
  • Börje P
    Anonym (Kvinnligt?) skrev 2025-02-10 19:03:21 följande:
    Nej, i trådrubriken står det skrivet att det ÄR flest män som är rasister.

Jag har tidigt hävdat att den uppfattningen i hög utsträckning kan påverkas av skillnader hur man uttrycker sig, hur kvinnor och män väljer att uttrycka sig i sådana frågor, och framförallt hur olika individer tillåter sig själv känna och uppleva olika saker. 
    Det är självfallet inte säkert att en individ som medvetet har valt avstå från att uttrycka sig offentligt (t ex en kvinna) för den sakens skull inte skulle kunna vara rasist...

Dessutom skiljer det på ett fullkomligt självklart sätt mellan olika människor, sannolikt mellan olika grupper människor (t ex manligt / kvinnligt) hur man upplever och hur man väljer tolka saker som uttrycks.

I normala fall bör det självfallet avgöras och bedömas utifrån saklig grund.
    Medan vissa tillåter sig själva avgöra saken utifrån sina känslor och sitt tyckande.
    I trådrubriken ställs frågan "Varför är det mest män som är rasister?". Den frågan inrymmer påståendet "Män är rasister", och som stöd för det påståendet anförs senare att det är mest män som skriver rasistiska kommentarer.
    Visst kan man vara rasist "i hjärtat" utan att detta på något enda sätt kommer till uttryck genom tal, skrift eller handling (i värsta fall mord). Men det vill jag hävda är ointressant om man inte är tankeläsare. 
  • Anonym (Kvinnligt?)
    Börje P skrev 2025-02-11 22:21:25 följande:
    I trådrubriken ställs frågan "Varför är det mest män som är rasister?". Den frågan inrymmer påståendet "Män är rasister", och som stöd för det påståendet anförs senare att det är mest män som skriver rasistiska kommentarer.
    Visst kan man vara rasist "i hjärtat" utan att detta på något enda sätt kommer till uttryck genom tal, skrift eller handling (i värsta fall mord). Men det vill jag hävda är ointressant om man inte är tankeläsare. 
    Fråga till dig:
    Tycker du också att högljudda rasister, de som skriker och skränar på gator och torg, är de värsta rasisterna?
    Tycker du liksom minst en annan medlem att de högljudda är värre än rasister som begår mord men som inte skriker lika högt?

Jag hoppas att jag missförstår dig gällande ditt uttryck att du tycker det är ointressant med dem som begår mord, om man inte är tankeläsare? Jag vågar lova dig att ett sådant illdåd inte är ointressant för offrets anhöriga, oavsett om de är tankeläsare eller inte.
  • Börje P
    Anonym (Kvinnligt?) skrev 2025-02-12 00:02:51 följande:
    Fråga till dig:
    Tycker du också att högljudda rasister, de som skriker och skränar på gator och torg, är de värsta rasisterna?
    Tycker du liksom minst en annan medlem att de högljudda är värre än rasister som begår mord men som inte skriker lika högt?

Jag hoppas att jag missförstår dig gällande ditt uttryck att du tycker det är ointressant med dem som begår mord, om man inte är tankeläsare? Jag vågar lova dig att ett sådant illdåd inte är ointressant för offrets anhöriga, oavsett om de är tankeläsare eller inte.
    Jag tror vi pratar förbi varandra. Det är väl fullständigt självklart att det är värre att begå mord, av vilken anledning som helst, än skräna på ett torg? Hur i all sin dar kan du tro att jag tycker något annat? (Ursäkta, det är inte min mening att vara nedlåtande, men här började jag gapskratta!)

Låt mig nu vara så tydlig jag kan! Det är totalt, fullständigt, till 100 % ointressant om man är rasist, nazist eller har en hemlig önskan om att äta bebisar levande OM man aldrig någonsin ger uttryck för det i ord, skrift eller handling, t.ex. begår mord eller annat lagbrott. Jag hoppas jag har varit tillräckligt klar här; i annat fall är du välkommen att fortsätta fråga.

Den här diskussionen är löjlig, fast kul ändå! Ta mig själv som exempel! Jag själv kan knappt prata med en kvinna i fertil ålder utan att i tankarna tafsa på henne, eller kanske något ännu värre. Givetvis har jag aldrig varit i närheten av att göra det och kommer aldrig att göra det heller. Jag är en riktigt äcklig dreglande mansgris, men jag håller mina förfärliga impulser under kontroll.
    Så det är tur att det inte finns tankepolis! Då hade jag varit inlåst på livstid!
  • Anonym (Kvinnligt?)
    Börje P skrev 2025-02-12 03:18:49 följande:
    Jag tror vi pratar förbi varandra. Det är väl fullständigt självklart att det är värre att begå mord, av vilken anledning som helst, än skräna på ett torg? Hur i all sin dar kan du tro att jag tycker något annat? (Ursäkta, det är inte min mening att vara nedlåtande, men här började jag gapskratta!)

Låt mig nu vara så tydlig jag kan! Det är totalt, fullständigt, till 100 % ointressant om man är rasist, nazist eller har en hemlig önskan om att äta bebisar levande OM man aldrig någonsin ger uttryck för det i ord, skrift eller handling, t.ex. begår mord eller annat lagbrott. Jag hoppas jag har varit tillräckligt klar här; i annat fall är du välkommen att fortsätta fråga.

Den här diskussionen är löjlig, fast kul ändå! Ta mig själv som exempel! Jag själv kan knappt prata med en kvinna i fertil ålder utan att i tankarna tafsa på henne, eller kanske något ännu värre. Givetvis har jag aldrig varit i närheten av att göra det och kommer aldrig att göra det heller. Jag är en riktigt äcklig dreglande mansgris, men jag håller mina förfärliga impulser under kontroll.
    Så det är tur att det inte finns tankepolis! Då hade jag varit inlåst på livstid!
    Tack för klarläggande, det uppskattas.

Som jag trodde så är åtminstone du och jag överens.

Jag frågade på förekommen anledning eftersom minst en annan medlem, troligen flera, tycker att en rasist som skränar är värre rasist än en tyst rasist som mördar.

Jag började undra om det kunde vara möjligt att jag var ensam i tråden om att tycka att en mördare är värre än en gaphals?

Jag läser ditt sista stycke och jag tror att jag fattar din poäng.
    Men jag misstänker att vissa inte klarar ta in poängen för de låter sig drabbas av kortslutning pga några av dina ordval...
  • Anonym (To)
    Anonym (Anithe) skrev 2025-02-11 16:34:04 följande:
    Om inte män fanns skulle det inte bli så mycket krig i världen. Tur att empatiska, förnuftiga kvinnor finns.
    Usch vilken sexism!
  • Anonym (Näm)
    Anonym (B) skrev 2025-02-10 21:11:32 följande:
    Rasisterna som uttrycker sin rasism är värre än de som inte gör det.

Varför undrar du ens? 
    Anonym (B) skrev 2025-02-10 22:15:30 följande:
    Varför inbillar du dig att en rasist som mördar är en tyst rasist? Eller varför tror du ett mord är en tecken på någon slags tystnad? 

Det här uttrycker väl inte att en rasist som skränar är bättre än en som mördar, eller?
  • Anonym (Näm)
    Anonym (Kvinnligt?) skrev 2025-02-12 08:48:40 följande:

Jag frågade på förekommen anledning eftersom minst en annan medlem, troligen flera, tycker att en rasist som skränar är värre rasist än en tyst rasist som mördar.

Jag började undra om det kunde vara möjligt att jag var ensam i tråden om att tycka att en mördare är värre än en gaphals?

Men jag misstänker att vissa inte klarar ta in poängen för de låter sig drabbas av kortslutning pga några av dina ordval...
    Alltså, men har någon verkligen uttryckt att en rasist som skränar är värre än en som mördar? I mitt föregående inlägg citerade jag det jag hittat i tråden i ämnet #249 och # 253, men enligt vad jag läser ut av dessa inlägg om man läser dem tillsammans är väl snarare motsatsen? Man anser helt enkelt att en rasist som mördar inte är ett exempel på en tyst rasist? 
    Att mörda är inte att vara tyst.

Är det något jag missat, får du gärna länka till detta.
  • Anonym (B)
    Anonym (Kvinnligt?) skrev 2025-02-12 08:48:40 följande:

Har du svårigheter rent kognitivt?

Finns ingenting som indikerar att tysta rasister är de som begår mord. Inte heller att ett mord är någon form av "tysthet" det är ju raka motsatsen till tysthet.

I din värld så verkar det ena slå ut det andra på något bisarrt vis.
  • Anonym (Anithe)
    Anonym (To) skrev 2025-02-12 08:51:43 följande:
    Usch vilken sexism!
    Det var ett svar på att det vore bättre om kvinnor inte fått rösträtt.

Fast icke desto mindre en ren sanning.
Svar på tråden Varför är det mest män som är rasister?