• Anonym (Anithe)

Varför är det mest män som är rasister?

Jag har en  fundering som jag inte kan komma på. Varför är det så många mer män som skriver rasistiska kommentarer än kvinnor?

Är det för att män har sämre empati? Har kvinnor mer?

Är det för att män är mer missunsamma? Kvinnor vill dela med sig?

Är det för att män blir sämre uppfostrade? Kvinnor bättre?

Om man läser på forum & facebook är det övervägande gnäll från män och gubbstrutsar som gott på livets hårda skola.

Vad kan de bero på?
    Jag så trött på gnällen.

• Svar på tråden Varför är det mest män som är rasister?
  • Anonym (B)
    Mentat skrev 2025-02-05 22:18:35 följande:

Litet ironiskt att gnälla på att man är trött på gnällande...  Flört
    Nåja, nu har jag inte orkat läsa igenom hela tråden men vad är definitionen på "rasist" här? Är det att skallmätning avgör intelligens eller är det att fler män än kvinnor röstar på (sd)?

Tycker wikis förklaring är beskrivande:

Rasism är när människor delas upp i raseroch dessa raser värderas och rangordnas efter olika egenskaper som anses vara nedärvda och oföränderliga. Det skapar hierarkier och ojämlikheter där vissa grupper anses ha högre status och makt än andra baserat på exempelvis hudfärg och etnicitet.

Somliga i tråden kan inte hålla isär begreppen. Vissa inbillar sig att det handlar om höger eller vänster (politiskt) 

• Anonym (Kvinnligt?)
    Anonym (Anithe) skrev 2025-02-05 19:20:50 följande:
    Fast fler män är med i AFS; NMR och SD. Fler män åker fast för hets mot folkgrupp. Flest män skriver rasistiska åsikter på nätet.
    Klarar du inte förstå att det är olika saker:
    - Att uttrycka sig rasistiskt, att avstå från att uttrycka sig
    respektive:
    - Att vara eller inte vara rasist?

• Anonym (Kvinnligt?)
    exandthecity skrev 2025-02-05 21:16:37 följande:

Jag har inte undersökt några fakta, bara applicerat logiskt tänkande. I vallokalen sker bara EN registrering som kan kopplas till kön och det är avprickningen i vallängden. Men det säger bara vilka som har röstat. Något koppling till vad man röstat på ska inte kunna ske. Alla som redovisar svenska partisympatier efter kön gör det alltså baserat på opinionsundersökningar.

(även exit-polls är ju en form av opinionsundersökningar)

Att Valmyndigheten skulle redovisa opinionsundersökningar har jag svårt att tro eftersom det är myndigheten som arrangerar val och redovisar valresultat. Vad ev. andra myndigheter gör eller inte gör har jag inte kommenterat i den här tråden.

Ja, du kanske har svårt att tro det.
    Gällande fakta kan du börja med att kolla SCB, som är en statlig myndighet under Finansdepartementet.

Men oavsett detta så tror jag att du mycket väl känner till att S är det största partiet bland gruppen kvinnor.

Medan SD är det största partiet bland gruppen män, tätt följt av M.

Bland gruppen män dominerar Tidöpartierna totalt och överväldigande.
    Min personliga uppfattning är utan tvekan att majoriteten av gruppen män absolut inte utgörs av nazister. Hur gärna än många vänsterblivna, och då särskilt kvinnliga sådana, känner behov av att hävda detta.
  • Anonym (B)
    Anonym (Kvinnligt?) skrev 2025-02-06 15:02:08 följande:
    Gällande fakta kan du börja med att kolla SCB, som är en statlig myndighet under Finansdepartementet.

Men oavsett detta så tror jag att du mycket väl känner till att S är det största partiet bland gruppen kvinnor.

Min personliga uppfattning är utan tvekan att majoriteten av gruppen män absolut inte utgörs av nazister. Hur gärna än många vänsterblivna, och då särskilt kvinnliga sådana, känner behov av att hävda detta.
    Du verkar helt omedveten om att du har både rasistiska tendenser och misogyna. Du är ju typexemplet på anledningen till att kvinnor undviker att sålla sig till rasisterna.
  • Anonym (Kvinnligt?)
    Anonym (B) skrev 2025-02-06 16:01:58 följande:
    Du verkar helt omedveten om att du har både rasistiska tendenser och misogyna. Du är ju typexemplet på anledningen till att kvinnor undviker att sålla sig till rasisterna.
    Du har självfallet rätt till din åsikt.
    Även om din åsikt inte stämmer överens med min så kan jag lova dig att jag alltid försvarar att du liksom alla har din fulla rätt att uttrycka din åsikt.

Hoppas du också delar motsvarande uppfattning?

Vare sig du eller någon annan har hittills på något som helst tydligt sätt kunnat visa vad i det jag skriver skulle på saklig grund kunna betecknas som rasistiskt eller misogynt.

Men att du tillåter dig själv känna så och tycka så, det är ju uppenbart, även om det bara grundar sig på dina känslor och alltså saknar all saklig grund.
  • Anonym (Kvinnligt?)
    Anonym (B) skrev 2025-02-06 16:01:58 följande:
    Du känner och upplever alltså att den officiella valstatistiken är rasistisk och misogyn?
    Det är känslor gällande statistik som för mig är svåra att förstå.
  • Anonym (Anithe)
    Anonym (Kvinnligt?) skrev 2025-02-06 15:02:08 följande:

Vare sig du avser att uttrycka dig likt de som jag i ts pratar om, så är ordet ?vänsterblivna ? det vanligaste bland de gnälliga rasistiska männen.
  • Anonym (Kvinnligt?)
    Anonym (Anithe) skrev 2025-02-06 17:24:29 följande:
    Vare sig du avser att uttrycka dig likt de som jag i ts pratar om, så är ordet ?vänsterblivna ? det vanligaste bland de gnälliga rasistiska männen.
    Även som svar till dig skriver jag:
    Även om din åsikt inte stämmer överens med min så kan jag lova dig att jag alltid försvarar att du liksom alla har din fulla rätt att uttrycka din åsikt.

• Anonym (Anithe)
    Anonym (Kvinnligt?) skrev 2025-02-06 17:41:05 följande:
    Även som svar till dig skriver jag:

Ja självklart. Men vad innebär ordet vänsterbliven för dig ? För det har en väldigt negativ klang.
  • Anonym (Kvinnligt?)
    Anonym (Anithe) skrev 2025-02-06 17:24:29 följande:
    Du finner alltså en tydlig koppling i betydelsen av uttrycket vänsterbliven med gnälliga rasistiska män?
    För mig omöjligt se att betydelsen av det ordet skulle kunna ha en rasistisk innebörd.
Svar på tråden Varför är det mest män som är rasister?