Inlägg från: Anonym (Näm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Näm)

Varför är det mest män som är rasister?

Anonym (en delorsak...) skrev 2025-01-31 20:19:26 följande:

Det har säkerligen mer än ett dussin olika orsaker, så det här är bara en liten del av det.

En delorsak är att utlänningar som kommer till Sverige oftast är män. Män ser främmande män som ett hot eller lite mildare, som konkurrens. Varken hot eller konkurrens är något män vill ha.

Kvinnor är likadana mot främmande kvinnor. När det gäller invandrar och flykting-grupper som är fler kvinnor än män, tex Thailänd eller Ukraina så är motviljan störst hos kvinnor. 

Om ni kommer ihåg flyktingkrisen runt 2015 så var det ett massivt kvinnligt engagemang i dessa flyktingar. Man öppnade sin egna hem, anordnade roliga aktiviteter för dem, demonstrerade osv osv. Det engagemanget finns inte hos kvinnor för Ukrainskor, då är det istället nästan uteslutande män som engagerar sig. Det är enbart män som öppnar sina hem för den gruppen.

Kan du understödja det här resonemanget med statistik och källor? Vore mycket intressant.
  • Anonym (Näm)
    Anonym (en delorsak...) skrev 2025-01-31 20:19:26 följande:

Det har säkerligen mer än ett dussin olika orsaker, så det här är bara en liten del av det.

En delorsak är att utlänningar som kommer till Sverige oftast är män. Män ser främmande män som ett hot eller lite mildare, som konkurrens. Varken hot eller konkurrens är något män vill ha.

Kvinnor är likadana mot främmande kvinnor. När det gäller invandrar och flykting-grupper som är fler kvinnor än män, tex Thailänd eller Ukraina så är motviljan störst hos kvinnor. 

Om ni kommer ihåg flyktingkrisen runt 2015 så var det ett massivt kvinnligt engagemang i dessa flyktingar. Man öppnade sin egna hem, anordnade roliga aktiviteter för dem, demonstrerade osv osv. Det engagemanget finns inte hos kvinnor för Ukrainskor, då är det istället nästan uteslutande män som engagerar sig. Det är enbart män som öppnar sina hem för den gruppen.

Kan du understödja det här resonemanget med statistik och källor? Vore mycket intressant.
  • Anonym (Näm)
    Anonym (en delorsak...) skrev 2025-01-31 21:37:09 följande:
    Tyvärr inte, men jag kan försöka leta upp och återkomma :)
    Tack på förhand:)
  • Anonym (Näm)
    Anonym (Kvinnligt?) skrev 2025-02-10 19:05:14 följande:
    För den som följer tråden är det fullkomligt uppenbart.
    Jag har blivit personligt påhoppad på allvarligt sätt såtillvida att jag har anklagats för att vara rasist och för att jag har uttryckt mig rasistiskt.
    En medlem i tråden (kanske fler...) tillåter sig själv tycka och känna så.
    Detta trots att jag ha lagt mig vinning om att uttrycka mig sakligt och på sådant sätt så att det inte på saklig grund är att betrakta som rasistiskt.
    Ingen moderator har på saklig grund tyckt att något jag skrivit kan uppfattas som rasistiskt.
    Anmälningarna skulle annars självfallet och riktigt ha resulterat i att mina inlägg skulle ha plockats bort. Och om jag upprepat hade bedömts på saklig grund uttrycka mig rasistiskt, så om en viss medlem känner och tycker, så hade jag sannolikt blivit avstängd. Vilket självfallet hade varit rätt och riktigt, om jag hade uttryckt mig så.

Med hänsyn till trådstarten och ämnet är det alltså här mycket tydligt hur olika individer kan känna och tycka olika avseende var gränserna går gällande vad som faktiskt är att på saklig grund uttrycka sig rasistiskt och gällande vem som ska betraktas vara rasist.

Jag tar avstånd från all rasism.
    Men någon borde också ta ställning mot sådana personliga påhopp där någon medlem får utstå att bli personligt påhoppad och falskeligen anklagas för att vara rasist!
    Så, konkret och nedkokat, anser du att frågeställningen i trådstarten är felaktig?
    Män är i själva verket inte rasister i större utsträckning än kvinnor?
  • Anonym (Näm)
    Anonym (Kvinnligt?) skrev 2025-02-10 21:08:47 följande:
    Jag anser att jag inte vet.
    Det är ju helt uppenbart att det som påstås i trådrubriken inte är på saklig grund klarlagt.
    Jag vet inte och ingen annan kan heller veta.

Menar du, konkret och nedkokat, att bara de som upplevs uttrycka sig rasistisk är de enda rasisterna?
    Den som uttrycker sin rasism är mer och värre rasist än den som väljer att tiga om sina åsikter?

Så konkret och nedkokat, anser du ätt alla som väljer att inte ge uttryck för sina åsikter saknar åsikter? Alltså helt oavsett vilka åsikter det gäller...
    Okej, tack för ett konkret och nedkokat svar;). Du vet inte. Och visst är det så, att den som påstår att något ligger till på ett visst sätt, är den som ska understödja detta ( såom TS i detta fall.).

Dina andra frågor ter sig insinuanta. Vad exakt har JAG skrivit, förutom att ställa ett slags " sammanfattande" fråga till dig som föranleder att du tycker att det är relevant att ställa dessa till just mig? Dessutom benämnt " konkret och nedkokat"? Jag har hitintills inte varit speciellt aktiv i denna tråd. Eller var det bara en" tillbakakaka"?
  • Anonym (Näm)
    Anonym (B) skrev 2025-02-10 21:11:32 följande:
    Rasisterna som uttrycker sin rasism är värre än de som inte gör det.

Varför undrar du ens? 
    Anonym (B) skrev 2025-02-10 22:15:30 följande:
    Varför inbillar du dig att en rasist som mördar är en tyst rasist? Eller varför tror du ett mord är en tecken på någon slags tystnad? 

Det här uttrycker väl inte att en rasist som skränar är bättre än en som mördar, eller?
  • Anonym (Näm)
    Anonym (Kvinnligt?) skrev 2025-02-12 08:48:40 följande:
    Tack för klarläggande, det uppskattas.

Som jag trodde så är åtminstone du och jag överens.

Jag frågade på förekommen anledning eftersom minst en annan medlem, troligen flera, tycker att en rasist som skränar är värre rasist än en tyst rasist som mördar.

Jag började undra om det kunde vara möjligt att jag var ensam i tråden om att tycka att en mördare är värre än en gaphals?

Jag läser ditt sista stycke och jag tror att jag fattar din poäng.
    Men jag misstänker att vissa inte klarar ta in poängen för de låter sig drabbas av kortslutning pga några av dina ordval...
    Alltså, men har någon verkligen uttryckt att en rasist som skränar är värre än en som mördar? I mitt föregående inlägg citerade jag det jag hittat i tråden i ämnet #249 och # 253, men enligt vad jag läser ut av dessa inlägg om man läser dem tillsammans är väl snarare motsatsen? Man anser helt enkelt att en rasist som mördar inte är ett exempel på en tyst rasist? 
    Att mörda är inte att vara tyst.

Är det något jag missat, får du gärna länka till detta.
Svar på tråden Varför är det mest män som är rasister?