• Anonym (Anithe)

Varför är det mest män som är rasister?

Jag har en  fundering som jag inte kan komma på. Varför är det så många mer män som skriver rasistiska kommentarer än kvinnor?

Är det för att män har sämre empati? Har kvinnor mer?

Är det för att män är mer missunsamma? Kvinnor vill dela med sig?

Är det för att män blir sämre uppfostrade? Kvinnor bättre?

Om man läser på forum & facebook är det övervägande gnäll från män och gubbstrutsar som gott på livets hårda skola.

Vad kan de bero på?
    Jag så trött på gnällen.

• Svar på tråden Varför är det mest män som är rasister?
  • Maggena

Kvinnor är i regel mer rädda för vad andra ska tycka. Bättre att tycka rätt. I verkligheten är det jämnt skägg på rasister bland män och kvinnor enligt min erfarenhet

• Kirenaj68
    Maggena skrev 2025-01-31 19:55:53 följande:

Kvinnor är i regel mer rädda för vad andra ska tycka. Bättre att tycka rätt. I verkligheten är det jämnt skägg på rasister bland män och kvinnor enligt min erfarenhet

Det ligger mycket i det du säger. En kvinnlig bekant som jag har betraktat som ganska likgiltig politiskt sa till mig i förtroende saker jag inte förväntade mig. Men man är väl inte rasist om man är trött och förbannad över sakernas tillstånd idag? 
  • Anonym (Anithe)
    Maggena skrev 2025-01-31 19:55:53 följande:

Men på forum borde kvinnor inte va rädda när de kan vara anonyma? I verkligheten är en annan sak.

Du menar kvinnor är mer konflikträdda eller fega att säga vad de tycker? Fast de är anonyma? Är de falska då?

Med tanke på det jag läser låter män hårda & elaka. Kvinnor snälla, empatiska och välkomnande.Vad är att tycka rätt?
  • Anonym (Kurt)

I den kvinnliga könsrollen ingår att bry sig om andra, så flickor uppmuntras och fostras att göra det. Bryr man sig om andra ligger det längre bort att bli rasist. 

• Anonym (en delorsak...)

Det har säkerligen mer än ett dussin olika orsaker, så det här är bara en liten del av det.

En delorsak är att utlänningar som kommer till Sverige oftast är män. Män ser främmande män som ett hot eller lite mildare, som konkurrens. Varken hot eller konkurrens är något män vill ha.

Kvinnor är likadana mot främmande kvinnor. När det gäller invandrar och flykting-grupper som är fler kvinnor än män, tex Thailänd eller Ukraina så är motviljan störst hos kvinnor. 

Om ni kommer ihåg flyktingkrisen runt 2015 så var det ett massivt kvinnligt engagemang i dessa flyktingar. Man öppnade sin egna hem, anordnade roliga aktiviteter för dem, demonstrerade osv osv. Det engagemanget finns inte hos kvinnor för Ukrainskor, då är det istället nästan uteslutande män som engagerar sig. Det är enbart män som öppnar sina hem för den gruppen.

• Anonym (ABC)
    Anonym (Kurt) skrev 2025-01-31 20:18:21 följande:

I den kvinnliga könsrollen ingår att bry sig om andra, så flickor uppmuntras och fostras att göra det. Bryr man sig om andra ligger det längre bort att bli rasist. 

Kvinnliga könsroller är inte så aktuellt nu för tiden.
  • Anonym (Kurt)
    Anonym (Anithe) skrev 2025-01-31 20:11:37 följande:
    Men på forum borde kvinnor inte va rädda när de kan vara anonyma? I verkligheten är en annan sak.

Du menar kvinnor är mer konflikträdda eller fega att säga vad de tycker? Fast de är anonyma? Är de falska då?
    Ja, skulle jag säga. Kvinnans status finns enligt tradition oftare i det sociala. Hon har därför större anledning att vara aktsam om hur hon uttrycker sig. Det är därför kvinnor oftare lindar in sina argument och använder sig av ordval som mjukar upp önskningar och åsikter, på gott och ont. 
  • Anonym (Kurt)
    Anonym (ABC) skrev 2025-01-31 20:22:20 följande:
    Kvinnliga könsroller är inte så aktuellt nu för tiden.

Jaså? Jag ser det omkring mig hela tiden. Hur många av kvinnorna på ditt jobb är osminkade tex? På mitt jobb finns det ett par stycken. Och vi är kanske 50 kvinnor i blandade åldrar. Och ingen av männen bär varken kjol, klackskor eller smink. Men visst, könsroller är inte aktuellt längre.  

• Anonym (ABC)
    Anonym (Kurt) skrev 2025-01-31 20:30:29 följande:

Jaså? Jag ser det omkring mig hela tiden. Hur många av kvinnorna på ditt jobb är osminkade tex? På mitt jobb finns det ett par stycken. Och vi är kanske 50 kvinnor i blandade åldrar. Och ingen av männen bär varken kjol, klackskor eller smink. Men visst, könsroller är inte aktuellt längre.  

Inte ofta man ser kjol, klackskor.
  • Anonym (Precis)
    Anonym (Anithe) skrev 2025-01-31 20:11:37 följande:

Med tanke på det jag läser låter män hårda & elaka. Kvinnor snälla, empatiska och välkomnande.Vad är att tycka rätt?
    Det är det som är grejen. Kvinnor låter snälla, empatiska och välkomnande, det är precis vad dom vill att andra ska tycka.

Män bryr sig inte lika mycket om vad andra tycker.
Svar på tråden Varför är det mest män som är rasister?