• Freddie K

Är man gubbsjuk om man...?

Hej. Nu är det så att jag har träffat en tjej. Hon är 24 och jag är 41. Jag själv tänker att åldern inte är något hinder då åldern bara är en siffra, men jag vet att det kan sticka i ögonen på folk att man har träffat en så mycket yngre tjej och att man borde hålla sig till de i sin egen ålder, men ni som känner mig vet hur jag är och jag är inte som en vanlig 41-åring. Jag är inte speciell. Bara annorlunda.

Vad tycker ni, tycker ni att det bara är sliskigt?
    Taskiga kommentarer undanbedes. 
    Tack!

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Svar på tråden Är man gubbsjuk om man...?
  • Anonym (Utmaning)

Åldersskillnader tycker jag är okej så länge man inte har en allt för stor maktobalans.

Ett exempel på detta kan vara en väldigt känd person som var kanske 55 år och blev tillsammans med en 21-22 årig tjej. Åldersskillnaden behöver inte vara ett problem men eftersom hon hade en historik av att bli utsatt för mobbning hela skolgången, hade en dysfunktionell uppväxt med familjen och liknande och var väldigt skör så tycker jag ändå att åldersskillnaden blir för stor då hon känslomässigt kanske inte är 22 år. Här har den äldre ett stort ansvar. 

Jag kan inte säga något om er obalans utifrån ålder men jag tycker att det är viktigt att tänka i dom banorna också, kan det vara så att jag har ett övertag. Den äldre parten får aldrig utnyttja någons sårbarhet. Däremot en 22 årig entreprenör, som driver egna bolag, står på egna ben som träffar en äldre man det är inte samma sak som att stå utanför någon institution och veta på att en 21 åring ska komma ut från ungdomsvården. 

Kul att du hittat någon. Grattis 

• Anonym (kanske)
    VeronikasHjärta skrev 2025-01-22 20:01:42 följande:
    Har du ens bemödat dig att läsa igenom tråden? I det aktuella fallet så har personen han dejtar en IF.
    Inlägg 26 som du själv skrev: Om hon har en intellektuell funktionsnedsättning så är hon ju mer likt ett barn i sitt sätt att tänka och resonera. Du har Asperger och är troligen normalintelligent, eller hur? Alltså blir det en väldigt skev maktbalans mellan er två.

Inlägg 28: Jag vet inte exakt vad hon har, men hon förstår i alla fall vad hon håller på med.

Det är inte klarlagt huruvida hon har en intellektuell funktionsnedsättning.
  • Anonym (kanske)

Skulle tippa på att TS har en intellektuell funktionsnedsättning, om hon också har det kommer de kanske matcha rätt bra.

• Mayjel
    Anonym (Tanke) skrev 2025-01-22 20:18:43 följande:
    Okej då förstår jag. Kan inte svara på det, eftersom jag själv aldrig ens hade tänkt tanken att gå in i en sådan typ av relation. Känns?Fel.
    Känner som du. Jag är i TS ålder och tanken på att dejta en man som är ung nog att vara min son hade bara känts fel. Särskilt också om det rörde sig kring en man som inte ens hunnit fylla 25. Som om jag vore hans mamma eller nåt. Man hade känt sig gammal i jämförelse. Sen är man vanligen också på helt skilda mognadsstadier i dessa två åldrar. Särskilt med tanke på att tjejen i detta fall sägs vara intellektuellt funktionsvarierad.

Svårt att få det hela att fungera i längden när man är såpass olika. Hade själv en väninna med en IF en gång och det kändes som att jag fick vara som hennes äldre syster i stort sett. Eller lite av en ledsagare kanske.

Jag fick ta de flesta initiativ och det gick inte heller att ha några djupare samtal med henne. Idag umgås vi inte då jag tyvärr inte känner någon gemenskap med henne, även om hon var trevlig och oförarglig på alla sätt.

För mig är det någorlunda viktigt att kunna mötas på en någorlunda jämlik nivå. Men alla kanske inte känner likadant?
  • Anonym (Kattis)

Blir nog inte långvarigt?

• Anonym (Grattis)

Kul ändå att du träffat en tjej!

• Anonym (A)
    Anonym (Frida) skrev 2025-01-22 17:19:53 följande:
    Fast det fallet är ju ett undantagsfall. Att det skett något allvarligt, som ingen av oss egentligen vet vad det handlar om i Thereses fall, som gjort att hon förflyttats och förvägras kontakt med närstående betyder ju inte att de gjorde rätt, eller att alla som lever med förvaltare behandlas på samma sätt.
    Om ingen av oss kan ha koll så kan du heller inte säga att något fel har gjorts. Och hur många som behandlas så har jag inte sagt något om, jag berättade om vad som uppenbarligen är möjligt att genomföra om man är förvaltare.
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Vem har rätt dömma)

Gubbe??
    Det finns 18 åringar som är "Gubbe" det fins 80 åringar som är " Ungdomar " det beror helt på hur man är. Kärlek känner inte till ålder. Det finns otroligt många personer som är gifta med 30 års skillnad. Det finns många som är  2-3 års skillnad där mannen är "Gubbe" och jagar yngre tjejer. 
    Vet en 58 åring man gift med 25 årig tjej men de är mer " jämnåriga" än många gifta 25 årig man gift med 24 årig tjej. Det beror på hur mogen man är. Finns inte många som kan säga fel eller inte. Beror helt på hur deras gemensamma mognad är.
    Förstår inte varför man måste vara så inskränkt att man ska dömma andras vilja.

Svar på tråden Är man gubbsjuk om man...?