• Freddie K

Är man gubbsjuk om man...?

Hej. Nu är det så att jag har träffat en tjej. Hon är 24 och jag är 41. Jag själv tänker att åldern inte är något hinder då åldern bara är en siffra, men jag vet att det kan sticka i ögonen på folk att man har träffat en så mycket yngre tjej och att man borde hålla sig till de i sin egen ålder, men ni som känner mig vet hur jag är och jag är inte som en vanlig 41-åring. Jag är inte speciell. Bara annorlunda.

Vad tycker ni, tycker ni att det bara är sliskigt?
    Taskiga kommentarer undanbedes. 
    Tack!

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Svar på tråden Är man gubbsjuk om man...?
  • Meddelande borttaget
  • Jeanette001
    Anonym (Emma) skrev 2025-01-21 12:43:52 följande:
    En artonåring är alldeles för ung för dig. En 24-åring kan funka, men du behöver vara medveten om att du, i och med din ålder, har ett överläge. I synnerhet med tanke på hennes funktionsnedsättning. 
    Ålder är verkligen inte bara en siffra. Inte när ungdomar är inblandade. 
    Är man över 20 är man både myndig och fullvuxen. Vad är det som säger att personkemi inte kan finnas mellan två människor pga åldersskillnad? Jag undrar hur alla ni som har så starka åsikter mot detta själva skulle reagera om ni blev förälskade i någon mycket yngre än er.

• Anonym (AB)
    Freddie K skrev 2025-01-21 06:56:11 följande:
    Är man gubbsjuk om man...?

Hej. Nu är det så att jag har träffat en tjej. Hon är 24 och jag är 41. Jag själv tänker att åldern inte är något hinder då åldern bara är en siffra, men jag vet att det kan sticka i ögonen på folk att man har träffat en så mycket yngre tjej och att man borde hålla sig till de i sin egen ålder, men ni som känner mig vet hur jag är och jag är inte som en vanlig 41-åring. Jag är inte speciell. Bara annorlunda.

Vad tycker ni, tycker ni att det bara är sliskigt?
    Taskiga kommentarer undanbedes. 
    Tack!

Gränsen för vad som är socialt accepterat i ditt fall, är en tjej på 29 år, inte yngre än det. Det finns en generell formel för att räkna ut det.

Så, folk kommer att prata bakom ryggen på er och kommer att stirra på er på stan, restauranger etc.
  • Anonym (A)

Nej jag tycker är ni båda vuxna så är det erat val och beslut. Kanske annorlunda om hon har typ en förmyndare eller nåt, så hon inte får bestämma saker om sig själv. Men då skulle hon å andra sidan inte kunna bestämma att bli ihop med någon oavsett personens ålder.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (A)
    VeronikasHjärta skrev 2025-01-22 12:54:14 följande:
    Haha, är du på riktigt? Förmyndare är man till sina barn tills de fyller 18 år. Om du menar förvaltare så är det inte heller rätt. Finns inget som hindrar tjejen ifråga.
    Ja jag skrev fel, menade förvaltare och jo det hindrar om man tänker att det inte känns så lämpligt när personen inte ens får ta andra vanliga vuxenbeslut, det hade iallafall hindrat mig jag hade inte kunnat dejta en person med förvaltare känner jag. Men visst några lagliga hinder finns det ju inte om man nu anser att bara det räknas när man väljer vem man vill träffa
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Nåt)

Kan inte se något fel, ni är ju två vuxna personer. 

Gubbsjukt, jo, kanske det.

• Anonym (Palle)

Inget fel med det. Är 54 och träffar 25-åring.

• Anonym (Frida)
    Anonym (A) skrev 2025-01-22 13:04:30 följande:
    Ja jag skrev fel, menade förvaltare och jo det hindrar om man tänker att det inte känns så lämpligt när personen inte ens får ta andra vanliga vuxenbeslut, det hade iallafall hindrat mig jag hade inte kunnat dejta en person med förvaltare känner jag. Men visst några lagliga hinder finns det ju inte om man nu anser att bara det räknas när man väljer vem man vill träffa
    Det finns många som har förvaltare som ändå kan leva hyfsat självständigt med husdjur, eget boende, relationer etc. Det handlar mer om hur just denna individ fungerar.

Min syster lever med förvaltare för att hon inte kan sköta ekonomin. Hon har inte de matematiska kunskaperna eller konsekvenstänk att förstå hur mycket det kostar att leva och att man inte kan spendera hur mycket pengar som helst på spel, fester och skräpmat. Men hon är närmare 30 år gammal och kan inte hindras från att ha en relation om hon skulle träffa kärleken. Att man sedan som anhörig kan känna sig skeptisk om någon mycket äldre eller som har ett maktövertag gentemot henne rent intellektuellt, är en sak.
Svar på tråden Är man gubbsjuk om man...?