• Freddie K

Är man gubbsjuk om man...?

Hej. Nu är det så att jag har träffat en tjej. Hon är 24 och jag är 41. Jag själv tänker att åldern inte är något hinder då åldern bara är en siffra, men jag vet att det kan sticka i ögonen på folk att man har träffat en så mycket yngre tjej och att man borde hålla sig till de i sin egen ålder, men ni som känner mig vet hur jag är och jag är inte som en vanlig 41-åring. Jag är inte speciell. Bara annorlunda.

Vad tycker ni, tycker ni att det bara är sliskigt?
    Taskiga kommentarer undanbedes. 
    Tack!

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Svar på tråden Är man gubbsjuk om man...?
  • Lynx123

Det beror ju helt på personen. Är hon naiv och flickaktig skulle jag nog luta åt gubbsjukehållet, men är hon en mogen person så ser jag inga problem. Gubbsjuka är ju mer när äldre män blir sexfixerade vid yngre kvinnor och typ drar äckliga skämt och flinar med höjda ögonbryn så fort de ser en ung tjej.

• Freddie K
    Lynx123 skrev 2025-01-21 06:59:35 följande:

Det beror ju helt på personen. Är hon naiv och flickaktig skulle jag nog luta åt gubbsjukehållet, men är hon en mogen person så ser jag inga problem. Gubbsjuka är ju mer när äldre män blir sexfixerade vid yngre kvinnor och typ drar äckliga skämt och flinar med höjda ögonbryn så fort de ser en ung tjej.

Ok, hon är lite speciell, måste jag säga. Det är inte så att hon får mig att känna mig ung eller så där. Sånt tycker jag bara är dumt, men jag trivs med henne.
  • Anonym (Anna)

Jag hade inte blivit glad om min 24 åriga dotter kom hem med någon över 30.
    Men för att svara på din fråga så tänker jag som lunx,.
    Min uppfattning av dig från andra trådar förmildrande också mina första tankar.

• Freddie K
    Anonym (Anna) skrev 2025-01-21 07:04:38 följande:

Jag hade inte blivit glad om min 24 åriga dotter kom hem med någon över 30.
    Men för att svara på din fråga så tänker jag som lunx,.
    Min uppfattning av dig från andra trådar förmildrande också mina första tankar.

Jo, det känns lite dumt, faktiskt, men vi klickar väldigt bra.
  • Auriela

Hade en kollega (manlig psykiater) som ansåg (med långa akademiska utläggningar) att om ålderskillnaden är så stor att den ena parten hade kunnat vara den andres förälder, så är det aldrig en sund kärleksrelation. Så tja, det här fallet är kanske på gränsen då? 

• Lynx123
    Freddie K skrev 2025-01-21 07:01:37 följande:
    Ok, hon är lite speciell, måste jag säga. Det är inte så att hon får mig att känna mig ung eller så där. Sånt tycker jag bara är dumt, men jag trivs med henne.
    Speciell?
  • Freddie K
    Lynx123 skrev 2025-01-21 07:23:08 följande:
    Speciell?
    Ja, hon har en diagnos eller två, men det har ju jag med så jag tänker att det blir nog bra ändå.
  • Agda90

Jag tycker inte om för stor åldersskillnad i ett förhållande. De par jag har sett på nära håll har det inte fungerat för i längden. Två exempel: 
    Min släkting är gift med en man som "bara" är 12 år äldre än sin fru. Det är ett hemskt förhållande och skilsmässa är det enda sunda egentligen.
    Det andra förhållandet var en av mina bästa vänner som träffade en 16 år äldre man när hon var 20. Det tog slut efter 10 år och min väninna ångrade förhållandet för hon hade förlorat 10 år av sitt liv som vi andra hade levt. 

Så med den erfarenheten och:
    Som någon skrev tidigare hade jag inte heller blivit glad om min dotter kom hem med en man närmare min ålder än sin egen. 

Nej, jag tycker inte att ett förhållande med en för stor åldersskillnad är en bra ide. 

• Freddie K

Man kan ju i alla fall vara vänner om det inte skulle funka, tänker jag. 

• Anonym (M)

Grattis till att du träffat någon. Jag träffade min blivande man när jag var 21 och då var han 35. Vi fick bägge höra en del men vi båda kände att vi var rätt för varandra. 

Svar på tråden Är man gubbsjuk om man...?