• Anonym (LN)

Mamma & Son

Jag fyller 70 år om ett år. Sonen frågade vad jag ville ha i present. Jag vet vad jag önskar men jag vet inte om jag törs framföra det utan att såra sonhustrun och barnbarnen. Jag skulle vilja ha en utlandsresa en vecka med bara sonen. Jag har knappt umgåtts själv med honom sen han flyttade hemifrån för 30 år sedan. Jag blev bjuden på en resa med sonen och hans familj när jag fyllde 60 och det var väldigt trevligt men mest på barnbarnens villkor Dom är 13 och 16 år gamla. Är det egoistiskt och för mycket begärt att få en vecka med sitt barn även om han är vuxen och jag är 70 år. Jag är orolig att sonhustrun och barnbarnen blir sårade och det vill jag abolut inte. Vad tycker ni???
  • Svar på tråden Mamma & Son
  • BeautifulLiz
    Anonym (Ju) skrev 2025-01-16 17:15:26 följande:
    Jag är också av den åsikten att när ens barn träffar en respektive så borde man behandla den respektive som ens eget barn. 
    Nog för att jag tycker om mina söners respektive, men att behandla dem som mina egna barn?
    Nej, gör jag inte.

Begär inte heller att sönernas svärmödrar ska göra det mot dem.
    Jag är inte en blå flodhäst på riktigt.
  • Anonym (d)
    Anonym (Sandra) skrev 2025-01-16 15:45:44 följande:
    Nej, men alla dina inlägg handlar om familjen, dvs barnen. Du anser alltså att barnen utgör ett problem, att de far illa för att deras pappa umgås med sin mamma på en resa? 

Ja, man prioriterar så klart som man vill. Vill du inte unna din partner detta, för att då blir dina barn ledsna, så är det upp till dig.
    Anonym (Sandra) skrev 2025-01-16 15:46:56 följande:
    Varför åka på semester tillsammans när man inte ska umgås?

Nej, jag anser inte att barnen far illa??? Visst jag skulle själv bli ledsen som barnbarn i en sån sits( i den åldern) men fortfarande har jag inte tyckt vad du babblar om... Jag har inget emot att skicka partner/barn/husdjur på umgänge med någon annan. Det är inte alltid så genomförbart bara...

Det finns gott om tid på en vecka för att umgås i alla möjliga konstellationer.

• Anonym (Ju)
    BeautifulLiz skrev 2025-01-16 17:19:32 följande:
    Nog för att jag tycker om mina söners respektive, men att behandla dem som mina egna barn?
    Nej, gör jag inte.

Begär inte heller att sönernas svärmödrar ska göra det mot dem.
    Det är som sagt min åsikt.
  • BeautifulLiz
    Anonym (Ju) skrev 2025-01-16 17:23:20 följande:
    Det är som sagt min åsikt.
    Det förstår jag.

Har du några svärdöttrar/söner?
    Jag är inte en blå flodhäst på riktigt.
  • Anonym (d)
    Anonym (60-talist) skrev 2025-01-16 16:10:03 följande:
    Om ts vill dricka alkohol med sin vuxna son så skulle jag inte kalla det för suparresa. För många är det en del av semestern, att kunna ta ett glas eller fler utan betänkligheter bara för "att".

Här på FL skriker majoriteten sig hesa om en unge ens kommer i närheten av en alkoholhaltig dryck, och för många i vuxet sällskap är det en del av avkopplingen.

Man kanske vill göra annat som inte passar sig för barn, sena kvällar på någon lokal pub som exempel, eller underhållningen på hotellet som är anpassat för vuxna?

För egen del åker jag inte heller till familjevänliga hotell då jag vill ha lugn och ro, läs inte stoj och skrik från en massa barn.

Min jämna födelseagsresa åks alltså på utan några minderåriga.

Nej, inte jag heller så därför uteslöt jag att de skulle på suparresa... Det är tonåringar som i vanliga fall kan se någon dricka ett glas vin.

Om barnen skulle följa med följer även deras mamma med men sena kvällar på en pub/restaurang/event är många tonåringar vana vid. Underhållning för vuxna på hotell? Vad? Tonåringarna kan säkert se film och hålla kontakten med sina vänner på rummet. Att en 13 åring skulle skilja sig i ljudvolym med 18 åringar är tveksamt.

Inte för att TS verkar så intresserad av sin egen tråd, vad kan det bero på...

• Anonym (Ui)

Självklart helt ok, han frågar och du svarar. 
    När vår far fyllde jämt tog jag och syskonen med honom iväg en helg, inte ens mamma fick följa med. Det var vi som ville vara ensamma med honom, bara för att. Det var jättemysigt. 

• Anonym (Weekend)

Satsa på en weekend istället. 
    Sedan kan ju diskussionen gå vidare därifrån, kortare eller längre. 

• Anonym (han)
    Anonym (Sandra) skrev 2025-01-16 17:05:46 följande:
    Varför skulle de bli ledsna och känna sig bortvalda? Man måste väl inte göra allt ihop? Mamman kan väl hitta på något kul med barnen med de är borta.
    Vem är du (eller jag) att bestämma hur de eventuellt skulle känna? Jag presenterar ett möjligt scenario. Och ja, det kan vara så att man känner sig ledsen om bara en del av ens familj blir inbjuden till något och de andra får stanna hemma. Eller så känns det helt ok. 
  • beli

Själv har jag ingen bra relation med min mamma tyvärr, så jag vill inte resa med henne. Men flera av mina kompisar har åkt på semester med sin mamma den senaste tiden. En åkte med sin mamma till Mallorca en vecka (och lämnade barn och särbo hemma), en annan åkte med sin mamma till Barcelona en långhelg (och lämnade man och barn hemma, och mamman sin man). Jag förstår inte hur nån kan tycka sånt är konstigt, alla är ju ändå människor och egna personligheter oavsett vad man har för roll i familjen.

• antarctica

Önska att du får göra något på egen hand med sonen, det är ju inte konstigt. Att önska en vecka tycker jag låter som risk för att det blir krävande för honom (dock beror det på vad sonen har för möjligheter i fråga om tid och pengar för det). Men att nämna att det vore roligt att åka någonstans med bara honom ger ju sonen utrymme att välja allt från en dagsutflykt till en utlandsvecka beroende på vad han känner att han har möjlighet till utifrån familj, jobb och ekonomi. Det skulle jag tycka var bättre än att lägga fram ett önskemål som kanske skulle vara svårt för honom att möta. 

• Just Precis

Om min svärmor ville resa ensam med min man skulle jag uppmuntra det, lyx såklart med egentid med sitt barn oavsett ålder. Han skulle få panik dock, hah. 

Svar på tråden Mamma & Son