• Anonym (LN)

Mamma & Son

Jag fyller 70 år om ett år. Sonen frågade vad jag ville ha i present. Jag vet vad jag önskar men jag vet inte om jag törs framföra det utan att såra sonhustrun och barnbarnen. Jag skulle vilja ha en utlandsresa en vecka med bara sonen. Jag har knappt umgåtts själv med honom sen han flyttade hemifrån för 30 år sedan. Jag blev bjuden på en resa med sonen och hans familj när jag fyllde 60 och det var väldigt trevligt men mest på barnbarnens villkor Dom är 13 och 16 år gamla. Är det egoistiskt och för mycket begärt att få en vecka med sitt barn även om han är vuxen och jag är 70 år. Jag är orolig att sonhustrun och barnbarnen blir sårade och det vill jag abolut inte. Vad tycker ni???
  • Svar på tråden Mamma & Son
  • Anonym (Hej)

Absolut inte orimligt! Var inte rädd för att föreslå det, men förklara varför på ett diplomatiskt vis och säg att du så gärna hade velat umgås med honom själv eftersom ni aldrig får göra det.

• Anonym (Hej)
    Anonym (M) skrev 2025-01-15 18:32:44 följande:

Måste det vara en vecka? De flesta med barn i den åldern vill tillbringa semestern med barnen som har ett långt sommarlov. 

Kan ni inte åka på en weekend tillsammans? 

På riktigt? Du skulle inte offra en hel vecka en enda gång med kvinnan som gett dig ditt liv och kanske aldrig får en hel vecka med dig ensam igen? Alla normala partners skulle förstå och uppmuntra detta
  • Anonym (60-talist)
    Anonym (d) skrev 2025-01-15 21:13:20 följande:

Tänker ni på att barnen kanske inte vill resa med sina föräldrar många år till?

En weekend hade jag inte reflekterat över men en vecka av semestertid, ok pappan har möjlighet att få mer än vanligt antal semesterveckor men skulle ändå vara väldigt försiktig med att önska detta. De kan alla resa tillsammans och ändå få mycket tid på tu man hand.

Då kan man lika gärna skippa det. 
  • Anonym (d)
    Anonym (60-talist) skrev 2025-01-15 22:07:34 följande:
    Då kan man lika gärna skippa det. 

Tja det var iaf ett svar i stället för nedåttummar utan att säga vad som skaver :P

TS jämför en resa med småbarn med en resa med tonåringar där mamman kan ha utflykter med dessa själva nu...

• Anonym (60-talist)
    Anonym (d) skrev 2025-01-15 22:09:57 följande:

Tja det var iaf ett svar i stället för nedåttummar utan att säga vad som skaver :P

TS jämför en resa med småbarn med en resa med tonåringar där mamman kan ha utflykter med dessa själva nu...

Jo jag läste det.
    Dock är den yngsta fortfarande liten och vill man ha vuxensemester "på riktigt" så är även en sextonåring detsamma.

En sak som är så skönt att resa utan barn är ansvarsfriheten och även om ts inte ansvarar för barnbarnen så blir det ändå en form av begränsning och saker måste anpassas.

Jag har också barnbarn men skulle inte resa med dem för det, men umgås mycket gärna på hemmaplan.
  • Dexter dot com

Det är varken egoistiskt eller för mycket begärt att vilja ha kvalitetstid med din son !! Självklart ska du önska dig en resa med bara honom.

• Anonym (gemini)

Tycker det verkar rätt så krävande att önska sig en hel vecka med en vuxen son. Och var? På en vanlig semesterort? 

Tror inte att sonen obetingat kommer att jubla över denna önskan om att få så mycket kvalitetstid tillsammans. Plus att det väl kostar en hel del i semestertid och pengar.

• Anonym (H)

JAG vill åka på resa med min mamma! Sambo och barn klarar sig hemma. Blir de sårade på något sätt så är mest märkligt tycker jag. Hur kan man inte vilja att ens partner umgås och tillbringar tid med sina föräldrar? Är ju även ett fantastiskt sätt att visa för barnbarnen hur viktigt och fint det är att tillbringa tid med sina föräldrar.

• Elin pelin

Jag tänker att det hänger väl på om hur mycket semester han har att ta ut.
    Jag har 7 sparade semesterdagar som måste tas ut i år och de skulle jag kunna tänka mig att spendera ihop med ex min mamma men mina övriga 25 semesterdagar används till min familj och av de skulle jag inte lägga 5 dagar på semester utan mina barn.

• Mrs Moneybags

Jag ser inget konstigt i detta alls. 

Själv reser jag med min mamma lite då och då. Det är väl inte konstigare än att åka på en tripp med en vän eller ett syskon eller liknande. 

Dessutom visar man sina barn att man inte bara är förälder, man kan vara son/dotter också, man kan vara en god vän eller ett syskon...man har många roller i livet och bör vårda dem allihop. 

Svar på tråden Mamma & Son