• Anonym (LN)

Mamma & Son

Jag fyller 70 år om ett år. Sonen frågade vad jag ville ha i present. Jag vet vad jag önskar men jag vet inte om jag törs framföra det utan att såra sonhustrun och barnbarnen. Jag skulle vilja ha en utlandsresa en vecka med bara sonen. Jag har knappt umgåtts själv med honom sen han flyttade hemifrån för 30 år sedan. Jag blev bjuden på en resa med sonen och hans familj när jag fyllde 60 och det var väldigt trevligt men mest på barnbarnens villkor Dom är 13 och 16 år gamla. Är det egoistiskt och för mycket begärt att få en vecka med sitt barn även om han är vuxen och jag är 70 år. Jag är orolig att sonhustrun och barnbarnen blir sårade och det vill jag abolut inte. Vad tycker ni???
  • Svar på tråden Mamma & Son
  • Anonym (Önska kostar ingenting)

Såklart du kan önska det. Min man var iväg En vecka med sin pappa, hans kvinna och makens systrar när svärfar fyllde år.
    De hade en underbar resa som de pratar om att göra om snart utan jämn födelsedag. 

Själv firar jag alltid på något spa med mammaoch syster när någon fyller jämt och det är helt fantastiskt att få massa ostörd tid för bara oss. 
    Mamma valde att bjuda syster, mig plus de 3 barnbarnen hon hade då till Grekland en vecka för att fira att hon gick i pension. Varken min make eller mammas man var med och det var jättefint att få umgås bara vi 6. 

Jag skulle älska att ha en så nära relation med mina barn när de blir vuxna att jag skulle vilja åka själv på semester med dem. Det är fint att få ostörd tid och hinna prata klart. 

Så önska dig det du drömmer om. Var bara noga med att säga att du är glad i hans familj men att du just denna gången drömmer om tid för bara er två.

• Anonym (d)
    Anonym (60-talist) skrev 2025-01-16 05:28:35 följande:
    Jo jag läste det.
    Dock är den yngsta fortfarande liten och vill man ha vuxensemester "på riktigt" så är även en sextonåring detsamma.

En sak som är så skönt att resa utan barn är ansvarsfriheten och även om ts inte ansvarar för barnbarnen så blir det ändå en form av begränsning och saker måste anpassas.

Jag har också barnbarn men skulle inte resa med dem för det, men umgås mycket gärna på hemmaplan.

Vad menar du att man inte kan göra med barn i den åldern? Plus som sagt, två föräldrar kan dela på sig. Det är ju ingen suparresa direkt.

Jag förstår hur fint det kan vara om man har möjlighet men en veckas semester från de få semesterdagar som finns för att göra något med barnen och själva kostnaden kan vara svår att motivera för familjen när familjen tjänar in att lägga lite mer pengar och vara alltihopa med.

• Anonym (Sandra)
    Anonym (d) skrev 2025-01-16 14:13:45 följande:

Vad menar du att man inte kan göra med barn i den åldern? Plus som sagt, två föräldrar kan dela på sig. Det är ju ingen suparresa direkt.

Jag förstår hur fint det kan vara om man har möjlighet men en veckas semester från de få semesterdagar som finns för att göra något med barnen och själva kostnaden kan vara svår att motivera för familjen när familjen tjänar in att lägga lite mer pengar och vara alltihopa med.

Du och någon till i tråden får det att låta som man bara lever på semestern och allt handlar om ens egen familj.

Det låter ju hemskt att man inte kan unna sin partner, om denne vill, en veckas semester med sin gamla mamma. 
  • Anonym (d)
    Anonym (Sandra) skrev 2025-01-16 14:19:11 följande:
    Du och någon till i tråden får det att låta som man bara lever på semestern och allt handlar om ens egen familj.

Det låter ju hemskt att man inte kan unna sin partner, om denne vill, en veckas semester med sin gamla mamma. 

Ja om man läser som... Ja inte vet jag. Jag har inte ens nämnt något från partners synvinkel för det är inte där jag ser problem.

Semesterdagar är dock få och beroende på olika faktorer kan de behöva nallas av under året för barnens skull. Eller användas till att faktiskt umgås med barnen några av de sista åren innan det blir svårt. Oändlig tillgång till att vara ledig? Nej då är det inget problem där heller.

• Anonym (Fråga)

Fast nu är det ju faktiskt inte barnen som står i första rummet här utan ts som fyller 70 år. Och även om de är stora kommer det såklart bli så att de kommer att styra en hel del. Det blir ju en helt annan dynamik att resa med en hel familj.

Den här resan handlar ju om att ts vill ha egentid med sonen, inte om att göra barnbarnen lyckliga och nöjda. Det finns säkert utrymme att göra en familjeresa ett annat år. Jag hoppas verkligen att sonen säger ja och att de får en fin vecka/långhelg tillsammans bara de två.
  • Anonym (han)
    Anonym (LN) skrev 2025-01-15 16:11:35 följande:
    Mamma & Son Jag fyller 70 år om ett år. Sonen frågade vad jag ville ha i present. Jag vet vad jag önskar men jag vet inte om jag törs framföra det utan att såra sonhustrun och barnbarnen. Jag skulle vilja ha en utlandsresa en vecka med bara sonen. Jag har knappt umgåtts själv med honom sen han flyttade hemifrån för 30 år sedan. Jag blev bjuden på en resa med sonen och hans familj när jag fyllde 60 och det var väldigt trevligt men mest på barnbarnens villkor Dom är 13 och 16 år gamla. Är det egoistiskt och för mycket begärt att få en vecka med sitt barn även om han är vuxen och jag är 70 år. Jag är orolig att sonhustrun och barnbarnen blir sårade och det vill jag abolut inte. Vad tycker ni???
    Såklart det är okej att fråga.

Men om jag ser till mig själv, som har 5 snåla semesterveckor per år, så skulle det kosta på rätt mycket att avvara en av dem för något utan min familj. Och jag skulle känna lite detsamma om min man avvarade en vecka av sin semester till sin mamma istället för med resten av familjen.

Men så kanske inte din son och hans fru tänker, och då är det väl bara att köra.
  • Anonym (Sandra)
    Anonym (d) skrev 2025-01-16 14:23:14 följande:

Ja om man läser som... Ja inte vet jag. Jag har inte ens nämnt något från partners synvinkel för det är inte där jag ser problem.

Semesterdagar är dock få och beroende på olika faktorer kan de behöva nallas av under året för barnens skull. Eller användas till att faktiskt umgås med barnen några av de sista åren innan det blir svårt. Oändlig tillgång till att vara ledig? Nej då är det inget problem där heller.

Nej, men alla dina inlägg handlar om familjen, dvs barnen. Du anser alltså att barnen utgör ett problem, att de far illa för att deras pappa umgås med sin mamma på en resa? 

Ja, man prioriterar så klart som man vill. Vill du inte unna din partner detta, för att då blir dina barn ledsna, så är det upp till dig.
  • Anonym (Sandra)

Varför åka på semester tillsammans när man inte ska umgås?
  • Anonym (60-talist)

Om ts vill dricka alkohol med sin vuxna son så skulle jag inte kalla det för suparresa. För många är det en del av semestern, att kunna ta ett glas eller fler utan betänkligheter bara för "att".

Här på FL skriker majoriteten sig hesa om en unge ens kommer i närheten av en alkoholhaltig dryck, och för många i vuxet sällskap är det en del av avkopplingen.

Man kanske vill göra annat som inte passar sig för barn, sena kvällar på någon lokal pub som exempel, eller underhållningen på hotellet som är anpassat för vuxna?

För egen del åker jag inte heller till familjevänliga hotell då jag vill ha lugn och ro, läs inte stoj och skrik från en massa barn.

Min jämna födelseagsresa åks alltså på utan några minderåriga.
  • Anonym (Ju)

Tycker inte du ska föreslå det, om det nu inte gäller något specifikt där ni delar ett intresse runtomkring. Typ en jaktresa eller en weekend med enbart konstmuseibesök.

Det riskerar annars att stjälpa en relation med svärdottern och barnbarnen. Visst, allting skulle säkert fungera i teorin, men när ens barn gängar sig så blir det också en paketlösning.

Svar på tråden Mamma & Son