-
-
Svar på tråden Mamma & Son
-
Det är nog bland det dummaste jag läst.Anonym (Ju) skrev 2025-01-16 16:18:49 följande:
Tycker inte du ska föreslå det, om det nu inte gäller något specifikt där ni delar ett intresse runtomkring. Typ en jaktresa eller en weekend med enbart konstmuseibesök.
Det riskerar annars att stjälpa en relation med svärdottern och barnbarnen. Visst, allting skulle säkert fungera i teorin, men när ens barn gängar sig så blir det också en paketlösning.
Man sitter inte ihop bara för att man har partner och barn. Varför skulle någon vilja neka sin egen man/fru att umgås med sin mamma? Bryr man sig så lite om barnens farmor och sin egen svärmor att man inte unnar henne detta? Eller unnar sin man det?
Ja, är det så, då kommer nog mannen inte tacka ja, för han vågar inte. Och svärmor lär redan vet hur det står till i familjen, vem som är chefen. -
Underhållning som är anpassat för vuxna, det låter spännande :)Anonym (60-talist) skrev 2025-01-16 16:10:03 följande:Om ts vill dricka alkohol med sin vuxna son så skulle jag inte kalla det för suparresa. För många är det en del av semestern, att kunna ta ett glas eller fler utan betänkligheter bara för "att".
Här på FL skriker majoriteten sig hesa om en unge ens kommer i närheten av en alkoholhaltig dryck, och för många i vuxet sällskap är det en del av avkopplingen.
Man kanske vill göra annat som inte passar sig för barn, sena kvällar på någon lokal pub som exempel, eller underhållningen på hotellet som är anpassat för vuxna?
För egen del åker jag inte heller till familjevänliga hotell då jag vill ha lugn och ro, läs inte stoj och skrik från en massa barn.
Min jämna födelseagsresa åks alltså på utan några minderåriga.
Men på dig låter det som att det är småbarn det handlar om, barnen i TS är ju ändå tonåringar och kan ju vara med på det mesta. Även vara uppe sent eller se underhållning. Inte så mycket stoj och skrik på tonåringar heller för det mesta.
Sen kan man absolut föredra en barnfri resa och det är ju helt okej. Men det kan också vara så att en förälder väljer bort den barnfria resan med sin äldre förälder och hellre vill resa med sina barn.
Jag skulle hellre resa med mina barn än med nån av mina föräldrar i alla fall. Tror faktiskt att mina gamla föräldrar skulle vara mindre roliga att åka med. De orkar inte med några sena kvällar eller vuxenunderhållning, medan mina tonåringar skulle vara kul att ha med på sånt. -
Vem pratar om att neka någon? Det kan väl mycket väl vara personen själv som inte har lust med en sån resa? Man har inte obegränsat med semester, och har man barn så kan man både behöva och vilja prioritera dem.Anonym (Sandra) skrev 2025-01-16 16:22:44 följande:Det är nog bland det dummaste jag läst.
Man sitter inte ihop bara för att man har partner och barn. Varför skulle någon vilja neka sin egen man/fru att umgås med sin mamma? Bryr man sig så lite om barnens farmor och sin egen svärmor att man inte unnar henne detta? Eller unnar sin man det?
Ja, är det så, då kommer nog mannen inte tacka ja, för han vågar inte. Och svärmor lär redan vet hur det står till i familjen, vem som är chefen.
Jag tror inte att varken jag eller min man skulle vilja resa med respektive förälder hellre än vår familj med barn. Inte för att vi inte får för den andre, utan för att vi inte skulle vilja. Umgås kan man göra utan att resa bort en hel vecka. Bry sig om är inte heller detsamma som att resa tillsammans.
Du drar en hel massa ogrundade slutsatser. -
Det jag reagerade på som är så urbota dumt är följande:Anonym (han) skrev 2025-01-16 16:30:27 följande:Vem pratar om att neka någon? Det kan väl mycket väl vara personen själv som inte har lust med en sån resa? Man har inte obegränsat med semester, och har man barn så kan man både behöva och vilja prioritera dem.
Jag tror inte att varken jag eller min man skulle vilja resa med respektive förälder hellre än vår familj med barn. Inte för att vi inte får för den andre, utan för att vi inte skulle vilja. Umgås kan man göra utan att resa bort en hel vecka. Bry sig om är inte heller detsamma som att resa tillsammans.
Du drar en hel massa ogrundade slutsatser.
Det riskerar annars att stjälpa en relation med svärdottern och barnbarnen. Visst, allting skulle säkert fungera i teorin, men när ens barn gängar sig så blir det också en paketlösning. -
Så hätsk du är!Anonym (Sandra) skrev 2025-01-16 16:22:44 följande:Det är nog bland det dummaste jag läst.
Ja, är det så, då kommer nog mannen inte tacka ja, för han vågar inte. Och svärmor lär redan vet hur det står till i familjen, vem som är chefen.
Nej, man sitter inte ihop, ingen normalt funtat människa skulle neka någon att umgås med sin förälder heller. Vad man däremot gör som svärmor i det här läget är att signalera till svärdottern att hon inte är välkommen. Vilket ts också är orolig över. Ts riskerar också att ställa sonen i en svår sits där han på ett snällt sätt ska förklara för resten av familjen att de inte är önskvärda.
Gäller det däremot en resa som handlar om ett gemensamt intresse så tror jag att alla inblandade förstår varför. -
Ja, men det handlar ju mer om att mamman utesluter svärdottern och barnbarnen och att de då kanske blir ledsna och känner sig bortvalda. Inte att någon skulle neka mannen att resa med sin mamma.Anonym (Sandra) skrev 2025-01-16 16:33:16 följande:Det jag reagerade på som är så urbota dumt är följande:
Det riskerar annars att stjälpa en relation med svärdottern och barnbarnen. Visst, allting skulle säkert fungera i teorin, men när ens barn gängar sig så blir det också en paketlösning. -
Det är i så fall svärdottern som läser in detta. Måste hon vara med på allt?Anonym (Ju) skrev 2025-01-16 16:34:52 följande:Så hätsk du är!
Nej, man sitter inte ihop, ingen normalt funtat människa skulle neka någon att umgås med sin förälder heller. Vad man däremot gör som svärmor i det här läget är att signalera till svärdottern att hon inte är välkommen. Vilket ts också är orolig över. Ts riskerar också att ställa sonen i en svår sits där han på ett snällt sätt ska förklara för resten av familjen att de inte är önskvärda.
Gäller det däremot en resa som handlar om ett gemensamt intresse så tror jag att alla inblandade förstår varför.
Då är det kanske på tiden att resten av familjen lär sig att man kan åka med sin mamma på semester utan att det betyder att man väljer bort resten av familjen. Då fultolkar man det. -
Varför skulle de bli ledsna och känna sig bortvalda? Man måste väl inte göra allt ihop? Mamman kan väl hitta på något kul med barnen med de är borta.Anonym (han) skrev 2025-01-16 16:51:09 följande:Ja, men det handlar ju mer om att mamman utesluter svärdottern och barnbarnen och att de då kanske blir ledsna och känner sig bortvalda. Inte att någon skulle neka mannen att resa med sin mamma.
-
Tänker man realistiskt utifrån scenariot så gissar jag att svärdottern antagligen inte skulle säga något. Mannen skulle åka iväg på semestern med ts. Skulle barnbarnen fråga pappan varför de inte fick följa med så skulle svaret antagligen bli för att de ville åka tillsammans. Eller för att farmorn ville bara åka med honom.Anonym (Sandra) skrev 2025-01-16 17:03:19 följande:Det är i så fall svärdottern som läser in detta. Måste hon vara med på allt?
Då är det kanske på tiden att resten av familjen lär sig att man kan åka med sin mamma på semester utan att det betyder att man väljer bort resten av familjen. Då fultolkar man det.
ts sätter sonen i en svår sits. Han tvingas då välja bort sin familj på ett sätt.
Jag är också av den åsikten att när ens barn träffar en respektive så borde man behandla den respektive som ens eget barn. -
Har du några barn med egna familjer?Anonym (Ju) skrev 2025-01-16 17:15:26 följande:Tänker man realistiskt utifrån scenariot så gissar jag att svärdottern antagligen inte skulle säga något. Mannen skulle åka iväg på semestern med ts. Skulle barnbarnen fråga pappan varför de inte fick följa med så skulle svaret antagligen bli för att de ville åka tillsammans. Eller för att farmorn ville bara åka med honom.
ts sätter sonen i en svår sits. Han tvingas då välja bort sin familj på ett sätt.
Jag är också av den åsikten att när ens barn träffar en respektive så borde man behandla den respektive som ens eget barn.