• Anonym (Djurvän)

Hur kan ni jägare leva med er själva efter att ha dödat ett djur?

Jag skulle aldrig kunna döda något levande och undrar hur ni jägare kan leva med er själva när ni dödat ett djur? 

• Svar på tråden Hur kan ni jägare leva med er själva efter att ha dödat ett djur?
  • Anonym (ABC)
    Anonym (O) skrev 2025-01-05 19:55:51 följande:
    Jo man är varghatare om man vill ha bort dom för att dom kommer för nära. Jag hade varg 200 meter ifrån huset för ett par år sedan. Stod ute hela natten för att få en skymt av den, men inget. En varg går sin väg, den stannar inte kvar på samma plats i evigheter o väntar ut en. Varför behöver man vara så rädd?
    Vargar dödar runt 100 renar, 500 husdjur, 500 får etc etc per år. Det är sunt att vara rädd för vargar, de dödar inte bara för att äta utan river tex 5 får och äter 1. 
  • Anonym (O)
    Anonym (Elsa) skrev 2025-01-05 20:12:03 följande:
    Mem snälla. Du rör ju till det nått alldeles. Om vargen får härja fritt så kommer våra övriga arter bli utrotningshotade. Detta har hänt med arter I Tyskland. Förstår du inte eller vad?
    Vem har sagt nåt om att härja fritt. Inte jag. Men höj upp antalet individer till detsamma som Tyskland Spanien, vad menar du är problemet med det. Vet du vad jag tror? Jag tror att du vill att människan ska ha kontroll på allt som händer och sker här i världen. Varför är du på jägarnas sida i detta, är det personligt?
  • Anonym (O)
    Anonym (ABC) skrev 2025-01-05 20:15:31 följande:
    Vargar dödar runt 100 renar, 500 husdjur, 500 får etc etc per år. Det är sunt att vara rädd för vargar, de dödar inte bara för att äta utan river tex 5 får och äter 1. 
    Hur många renar, får osv dödar människan då? Lämna gärna lite jämförelseinformation så man kan se vem som är värst. 
  • Agda90

Tycker vissa djurvänner är rätt närkliga. Man ska inte döda djur för att äta dem. I nästa ögonblick släpper de ut katten som sedan för skojs skull jagar och dödar npgra fåglar. Då är det olej för det är så katter gör....

Jag äter kött, kommer alltid att göra det och överväger att ta jaktlicens för att kunna jaga egen mat. Skäms inte för det och har inget dåligt samvete heller!

• Anonym (Hej)
    Anonym (O) skrev 2025-01-05 20:19:52 följande:
    Hur många renar, får osv dödar människan då? Lämna gärna lite jämförelseinformation så man kan se vem som är värst. 
    Människan dödar djur för att få föda, medan vargen kan döda 10 får och bara låta dom ligga utan att äta dom. Helt meningslöst beteende av vargen. Men det blir väl så när vargstammen är drabbad av inavel.
  • Anonym (Elsa)
    Anonym (O) skrev 2025-01-05 20:18:17 följande:
    Vem har sagt nåt om att härja fritt. Inte jag. Men höj upp antalet individer till detsamma som Tyskland Spanien, vad menar du är problemet med det. Vet du vad jag tror? Jag tror att du vill att människan ska ha kontroll på allt som händer och sker här i världen. Varför är du på jägarnas sida i detta, är det personligt?
    Jag vill absolut att människan tar kontroll på vargstammen nu. Absolut rätt uppfattat. Står helt på jägarnas sida i detta. Korrekt uppfattat av dig. 
  • Anonym (Elsa)
    Anonym (O) skrev 2025-01-05 20:18:17 följande:
    Vi kan öka vargstammen till samma som i Tyskland och riskera att vissa av våra arter blir utrotningshotade då? Du tycker du? 
  • Anonym (O)
    Anonym (Elsa) skrev 2025-01-05 20:29:39 följande:
    Jag vill absolut att människan tar kontroll på vargstammen nu. Absolut rätt uppfattat. Står helt på jägarnas sida i detta. Korrekt uppfattat av dig. 
    Bra! Då vet vi var vi har varann. 👍 Har själv jägare i släkten men inga vargjägare. Kan tycka det är stor skillnad på älgjägare och vargjägare (som ofta verkar vara tjuvjägare).
  • Anonym (O)
    Anonym (Elsa) skrev 2025-01-05 20:33:39 följande:
    Vi kan öka vargstammen till samma som i Tyskland och riskera att vissa av våra arter blir utrotningshotade då? Du tycker du? 
    Eller så låter man vargen leva o större utsträckning och tar ner jägarnas kvot.
Svar på tråden Hur kan ni jägare leva med er själva efter att ha dödat ett djur?