• Anonym (Djurvän)

Hur kan ni jägare leva med er själva efter att ha dödat ett djur?

Jag skulle aldrig kunna döda något levande och undrar hur ni jägare kan leva med er själva när ni dödat ett djur? 

• Svar på tråden Hur kan ni jägare leva med er själva efter att ha dödat ett djur?
  • Anonym (O)
    Anonym (Elsa) skrev 2025-01-05 18:30:11 följande:
    Jag frågar vad du tror händer med våra vilda djur om ingen håller efter vargstammen? 

Du duckar frågan 
    Vad skulle hända menar du? Det finns 375 vargar i Sverige. Hur många jägare är det ute i skogarna och skjuter älg, rådjur och vildsvin tror du? Jag lovar att det är många fler än 375 jägare. Hur kan det vara så stor skillnad på Tyskland/Spanien jämfört med Sverige? Varför är skillnaden så stor? 
  • Anonym (O)
    Teresse7 skrev 2025-01-05 18:33:18 följande:
    Det va ett riktigt pinsamt svar 
    På vilket sätt? Varför kan man inte se detta för vad det är? Folk (dom flesta svenskar = varghatare) och uppför sig riktigt vidrigt mot några arter som ses som konkurrenter. Det är skamligt för ett land som Sverige (ett vinterland) att behandla andra individer som nu görs. Jämfört med Tyskland och Spanien som har många fler vargar. Och varför är det så? Är svenskar helt enkelt rädda? 
  • Anonym (Elsa)
    Anonym (O) skrev 2025-01-05 18:39:09 följande:
    Vad skulle hända menar du? Det finns 375 vargar i Sverige. Hur många jägare är det ute i skogarna och skjuter älg, rådjur och vildsvin tror du? Jag lovar att det är många fler än 375 jägare. Hur kan det vara så stor skillnad på Tyskland/Spanien jämfört med Sverige? Varför är skillnaden så stor? 
    Man får inte skjuta hur många älgar man vill. Jägare är inte ite och skjuter allt dom ser. Den stammen hålls det koll på. Den kommer inte utrotas. Jägarna kommer inte utrota några arter. 
    Men får vargen hållas så kommer övriga arter förmodligen ganska snart bli utrotningshotade. 
  • Anonym (O)
    Anonym (Elsa) skrev 2025-01-05 18:47:31 följande:
    Man får inte skjuta hur många älgar man vill. Jägare är inte ite och skjuter allt dom ser. Den stammen hålls det koll på. Den kommer inte utrotas. Jägarna kommer inte utrota några arter. 
    Men får vargen hållas så kommer övriga arter förmodligen ganska snart bli utrotningshotade. 
    För att citera dig, du duckar frågan?Varför är det så stor skillnad på antalet vargar i Sverige jämfört med andra länder? Dessa länder har väl också vilda djur i skogen som kan bli utrotningshotade?
  • Anonym (Elsa)
    Anonym (O) skrev 2025-01-05 18:51:26 följande:
    För att citera dig, du duckar frågan?Varför är det så stor skillnad på antalet vargar i Sverige jämfört med andra länder? Dessa länder har väl också vilda djur i skogen som kan bli utrotningshotade?
    I dessa länder pågår ju illegal vargjakt. Människor tar lagen i egna händer. Det problemet har ju inte vi.  Dessutom har vissa arter i exempelvis tyskland blivit utrotningshotade p.g.a vargen. 

Så det är väl svar på både din och min fråga. 
  • Anonym (O)
    Anonym (Elsa) skrev 2025-01-05 19:05:50 följande:
    I dessa länder pågår ju illegal vargjakt. Människor tar lagen i egna händer. Det problemet har ju inte vi.  Dessutom har vissa arter i exempelvis tyskland blivit utrotningshotade p.g.a vargen. 

Så det är väl svar på både din och min fråga. 
    Så du menar att det inte försiggår tjuvjakt i Sverige på varg, oj du kanske borde kolla det innan du uttalar dig här.
  • Anonym (Elsa)
    Anonym (O) skrev 2025-01-05 19:14:17 följande:
    Så du menar att det inte försiggår tjuvjakt i Sverige på varg, oj du kanske borde kolla det innan du uttalar dig här.
    Kan det ju mkt väl göra. Men det va inte det vi diskuterade. Vi diskuterade vad som händer med våra övriga arter. 
  • Anonym (O)
    Anonym (Elsa) skrev 2025-01-05 19:27:13 följande:
    Kan det ju mkt väl göra. Men det va inte det vi diskuterade. Vi diskuterade vad som händer med våra övriga arter. 
    Det är vad du vill diskutera. Det svarade jag på tidigare och då svarade du att man inte får skjuta hur många älgar som helst. Jag förstår inte hur det skulle kunna bli så om vi ökar vargstammen, det kommer väl snarare bli tvärtom i så fall. Jägarna får skjuta av färre älg för att vargen tar sin del. Varför skulle det vara så katastrofalt? Jag förstår inte det?
  • molly50
    Anonym (O) skrev 2025-01-05 17:10:59 följande:
    Även Svenska Rovdjursföreningen skriver samma siffror på detta. Jag tror nog det finns nån sanning i detta, det är säkert inte helt taget ur luften. Men att det inte kommer ut till gemene man eftersom det är rätt hätsk stämning mellan dom som är för och emot varg. Man vill inte basunera ut hur det ligger till helt enkelt. Tyvärr tror jag att det är värst för vargen då det är mycket tjuvskytte som förekommer. Allt sånt kommer inte fram, det sopas bara under mattan för dom flesta är rädda för varg och vill absolut inte ha dem i sin närhet. Trots att ingen blivit dödad av varg i Sverige på mer än 100 år (har inte den exakta siffran på det).
    Och då kan man fråga sig varifrån Rovdjursföreningen har fått dessa siffror. För de vill ju också värna vargen lika mycket som andra rovdjursälskare,

Det kan kanske ligga något i att de inte vill att det ska komma fram för att undvika debatten.
    '
    Vargen har kanske inte dödat en människa på länge. Men att de kommer in i samhällen och attackerar och dödar både husdjur och boskap tycker jag är illa nog.
    För mig är i alla fall husdjuren viktigare än vargen.
  • molly50
    Anonym (O) skrev 2025-01-05 17:28:10 följande:

Och ett tillägg till ditt sista stycke. Att folk blev som galna för att det är viktigare med vargen än sitt egna husdjur.

Många är det som till exempel har får som angrips av varg. Jättehemskt och sorgligt för fåren förstås, men i många fall är det djurägaren som inte har rätt stängsel. Staten ger bidrag för rovdjursstängsel, vilket i många fall inte används av de stackars djurhållarna. Men om man har djur så får man väl se till att sätta upp stängsel så inte vargar kan ta sig in. Det är ju inte vargens fel att djurhållarna struntar i detta. 

Sen behöver man inte (får man inte under en stor del av året) ha sin hund lös i skogen. Det är det rätt många som skiter i också. Sen är det många som släpper hunden trots att de vet att det finns varg i närheten. Det är ganska respektlöst oavsett vilket djur det bor i skogen. 

Ja,det håller jag med dig om. Sen så hjälper väl inte heller alla stängsel mot varg, De hittar sätt att ta sig in ändå.

Ja,det är rena vansinnet. Samma sak med de som släpper ut sina katter fast de vet att en varg finns i närheten.
    Här försvann flera katter och deras ägare hittade delar av dem i skogen. En såg t om när vargen sprang iväg med deras katt i munnen.
    Då tycker jag att skyddsjakt kan vara befogad.
Svar på tråden Hur kan ni jägare leva med er själva efter att ha dödat ett djur?