• Anonym (Djurvän)

Hur kan ni jägare leva med er själva efter att ha dödat ett djur?

Jag skulle aldrig kunna döda något levande och undrar hur ni jägare kan leva med er själva när ni dödat ett djur? 

• Svar på tråden Hur kan ni jägare leva med er själva efter att ha dödat ett djur?
  • Anonym (O)

Jag tycker jägare är mer ärliga än icke-jägare. Dom skjuter ett djur i skogen som levt i frihet. Det är en snabb död. Jämför detta med köttindustrin där djur hålls som fångar och lever i fruktansvärda förhållanden, de dödas på löpande band. Sen går vanliga icke-jägaren till affären och köper detta kött utan att ens reflektera över den ångest som djuret ifråga måste ha känt hela sitt liv, och känner sig förmodligen som en bättre människa. Helt falskt. Sen finns ju dom jägare som skjuter av varg och dessa har jag lite svårare för. Hörde att det finns över 300 utländska troféjägare i Sverige som ska ?hjälpa till? med vargjakten. Helt förkastligt gjort av Sverige/svenskarna att tillåta det. 

• molly50
    Anonym (Omg) skrev 2025-01-04 21:52:11 följande:
    Och? Om du inte känner någon som gör det, så finns det inte?

Självklart finns det status även inom jakt. Eller tror du folk skjuter lejon för maten skull?
    Jag har jägare i familjen och har heller aldrig hört någon jägare skryta.
    Men det är klart att det säkert finns vissa som misskäter sig,precis som med många andra saker.
    Men man kan inte dra alla jägare över en kam för det.
  • molly50
    Anonym (O) skrev 2025-01-05 15:03:04 följande:

Jag tycker jägare är mer ärliga än icke-jägare. Dom skjuter ett djur i skogen som levt i frihet. Det är en snabb död. Jämför detta med köttindustrin där djur hålls som fångar och lever i fruktansvärda förhållanden, de dödas på löpande band. Sen går vanliga icke-jägaren till affären och köper detta kött utan att ens reflektera över den ångest som djuret ifråga måste ha känt hela sitt liv, och känner sig förmodligen som en bättre människa. Helt falskt. Sen finns ju dom jägare som skjuter av varg och dessa har jag lite svårare för. Hörde att det finns över 300 utländska troféjägare i Sverige som ska ?hjälpa till? med vargjakten. Helt förkastligt gjort av Sverige/svenskarna att tillåta det. 

Jag håller med dig.

Däremot så undrar jag var du har hört att det skulle finnas 300 troféjägare som ska hjälpa till med vargjakten?
    Det är inget jag har hört. Inte heller min man som själv är jägare. (Han ska dock inte vara med på någon vargjakt.)
    Sen tycker jag att det ibland kan vara nödvändigt med skyddsjakt.
    T ex som när vi hör i somras hade en varg som rörde sig inne i samhället och gav sig på folks husdjur och boskap.
    Folk blev som galna när de fick höra att det skulle bli skyddsjakt. En del verkade anse att vargen var viktigare än deras egna djur.
    Och det synsättet har jag lite svårt att förstå.
  • Anonym (Dubbelmoral?)
    Anonym (Djurvän) skrev 2025-01-04 18:46:34 följande:
    Hur kan ni jägare leva med er själva efter att ha dödat ett djur?

Jag skulle aldrig kunna döda något levande och undrar hur ni jägare kan leva med er själva när ni dödat ett djur? 

Då hoppas jag att du är en engagerad abortmotståndare, eftersom varje abort avslutar ett liv.
  • Anonym (O)
    molly50 skrev 2025-01-05 15:43:21 följande:
    Jag håller med dig.

Däremot så undrar jag var du har hört att det skulle finnas 300 troféjägare som ska hjälpa till med vargjakten?
    Det är inget jag har hört. Inte heller min man som själv är jägare. (Han ska dock inte vara med på någon vargjakt.)
    T ex som när vi hör i somras hade en varg som rörde sig inne i samhället och gav sig på folks husdjur och boskap.
    Folk blev som galna när de fick höra att det skulle bli skyddsjakt. En del verkade anse att vargen var viktigare än deras egna djur.
    Enligt Rovdjurens vänner (Instagramkonto) så är det 2786 troféjägare ute i skogarna varav 319 av dessa är utländska jägare. Så sorgligt att det förekommer i vårt land. 
  • molly50
    Anonym (O) skrev 2025-01-05 15:52:52 följande:
    Enligt Rovdjurens vänner (Instagramkonto) så är det 2786 troféjägare ute i skogarna varav 319 av dessa är utländska jägare. Så sorgligt att det förekommer i vårt land. 
    Ok. Det är kanske inte den mest trovärdiga källan då de kallar sig Rovdjurens vänner.
    De brukar ju ofta vilja smutskasta jägare.
  • Anonym (mat)
    molly50 skrev 2025-01-05 15:43:21 följande:
    Jag håller med dig.

Troféjäager vet jag inte, men här uppe har vi haft problem med utländska jägare som på olika sätt inte kan bete sig. Allt från att inte hörsamma och respektera jaktmarker och jakttider, till att överge eller helt enkelt skjuta medtagna jakthundar och med eller utan flit skadeskjuta vilt de inte är där för att jaga. 
  • molly50
    Anonym (mat) skrev 2025-01-05 16:32:28 följande:
    Troféjäager vet jag inte, men här uppe har vi haft problem med utländska jägare som på olika sätt inte kan bete sig. Allt från att inte hörsamma och respektera jaktmarker och jakttider, till att överge eller helt enkelt skjuta medtagna jakthundar och med eller utan flit skadeskjuta vilt de inte är där för att jaga. 
    Ok. Men det är nog långt ifrån alla jägare som beter sig så.
  • molly50
    molly50 skrev 2025-01-05 16:36:05 följande:
    Ok. Men det är nog långt ifrån alla jägare som beter sig så.
    Tillägg: Och får man reda på att sådana saker sker så hoppas jag att det anmäls.
  • Anonym (Toker)

Tror att grunden för de flesta jägare är spänningen. Det är en härlig känsla att döda ett djur. Svårt att komma ifrån.

Det här med kött bla bla bla. Inget lidande osv osv. Med tanke på vad dessa personer lägger i tid och pengar på jakt så hade besök i kyldisken på ica varit långt billigare för de flesta.

Svar på tråden Hur kan ni jägare leva med er själva efter att ha dödat ett djur?