Inlägg från: Anonym (mat) |Visa alla inlägg
  • Anonym (mat)

Hur kan ni jägare leva med er själva efter att ha dödat ett djur?

Genom att äta upp det. Då svälter man inte ihjäl.

Och så tackar jag djuret för att det fanns och kunde ge mig och min familj näring som vi behöver. 

Låt mig gissa. Du har vuxit upp en bra bit ifrån var mat faktiskt kommer ifrån va? Själv undrar jag ibland hur folk kan dricka brasilliansk kaffe, eller turkiska hasselnötter eller choklad från vissa delar av Afrika, alla producerade av människor under slavliknande förhållanden, eller rent av slaveri. 

• Anonym (mat)
    Anonym (Djurvän) skrev 2025-01-04 20:30:08 följande:
    Jag är uppväxt på landet med djur och bor nu som vuxen på landet med egna djur. Vad har slaveri med ämnet att göra? 
    Helt enkelt att jag tycker att slaveri är mycket värre än att döda ett djur för att äta det. Ett djur man dödar lider inte (om man inte är sadist och plågar djuret först). Det gör människor i slaveri.
  • Anonym (mat)

En annan tanke jag har haft ett tag, som visst, är lite inne på TS spår, är allt slöseri med djur i kötttindustin. Utbudet av kött i köttdiskarna är så smalt, för folk nuförtiden vill bara ha "de fina bitarna". Om folk som handlade åt lika mycket av djuret som jägarna gör skulle färre djur slaktas. 

Och, nej, jag menar inte grishuvud, fårskalle. Jag menar till exempel fläsklägg. som det säljs mycket färre av än det slaktas grisar.

• Anonym (mat)
    Anonym (D) skrev 2025-01-04 21:15:51 följande:
    Blir inte det korv och mat till andra köttätare som hundar och katter?
    Av en del av slaktvikten går så klart till korv, djurmat, och annat. Men i Sverige slängs ca 9000 ton, eller 9 miljoner kg, kött bara av handeln varje år. På slakterisidan slängs ca 20000 ton kött, en del blir biogas, men det är alltså det som slängs som skulle kunna bli både korv och djurmat, men som inte blir det. 
  • Anonym (mat)
    molly50 skrev 2025-01-05 15:43:21 följande:
    Jag håller med dig.

Däremot så undrar jag var du har hört att det skulle finnas 300 troféjägare som ska hjälpa till med vargjakten?
    Det är inget jag har hört. Inte heller min man som själv är jägare. (Han ska dock inte vara med på någon vargjakt.)
    Sen tycker jag att det ibland kan vara nödvändigt med skyddsjakt.
    T ex som när vi hör i somras hade en varg som rörde sig inne i samhället och gav sig på folks husdjur och boskap.
    Folk blev som galna när de fick höra att det skulle bli skyddsjakt. En del verkade anse att vargen var viktigare än deras egna djur.
    Och det synsättet har jag lite svårt att förstå.
    Troféjäager vet jag inte, men här uppe har vi haft problem med utländska jägare som på olika sätt inte kan bete sig. Allt från att inte hörsamma och respektera jaktmarker och jakttider, till att överge eller helt enkelt skjuta medtagna jakthundar och med eller utan flit skadeskjuta vilt de inte är där för att jaga. 
  • Anonym (mat)
    Anonym (Toker) skrev 2025-01-05 16:37:00 följande:

Tror att grunden för de flesta jägare är spänningen. Det är en härlig känsla att döda ett djur. Svårt att komma ifrån.

Det här med kött bla bla bla. Inget lidande osv osv. Med tanke på vad dessa personer lägger i tid och pengar på jakt så hade besök i kyldisken på ica varit långt billigare för de flesta.

För en del kanske. För de flesta handlar det om andra saker än att det skulle vara "en härlig känsla att döda ett djur."
  • Anonym (mat)
    Anonym (Toker) skrev 2025-01-05 17:17:53 följande:
    Du säger det, att det är andra saker än att det skulle vara en härlig känsla. En del får det ju att låta som att de skjuter motvilligt. Varför då göra sig så stort besvär för att komma till att skjuta?

Jag har dödat många djur och jag njöt av varje gång. Fascinerad av spänningen, lidandet och makten det innebär. Jag tror jägarna känner samma sak egentligen.
    Det säger mig mest att det är ett you-problem.
Svar på tråden Hur kan ni jägare leva med er själva efter att ha dödat ett djur?