• Anonym (Djurvän)

Hur kan ni jägare leva med er själva efter att ha dödat ett djur?

Jag skulle aldrig kunna döda något levande och undrar hur ni jägare kan leva med er själva när ni dödat ett djur? 

• Svar på tråden Hur kan ni jägare leva med er själva efter att ha dödat ett djur?
  • Anonym (Ok)

Så du har aldrig dödat ett mindre djur? Mygga, fluga, myra, spindel?

Du äter inte heller kött eller andra saker som skadar/dödar djur?

• Anonym (mat)

Genom att äta upp det. Då svälter man inte ihjäl.

Och så tackar jag djuret för att det fanns och kunde ge mig och min familj näring som vi behöver. 

Låt mig gissa. Du har vuxit upp en bra bit ifrån var mat faktiskt kommer ifrån va? Själv undrar jag ibland hur folk kan dricka brasilliansk kaffe, eller turkiska hasselnötter eller choklad från vissa delar av Afrika, alla producerade av människor under slavliknande förhållanden, eller rent av slaveri. 

• jeolpeol

Jag kan leva rätt gott med mig själv eftersom jag aldrig skadat ett djur. Jag skjuter bara om jag garanterat vet att djuret kommer dö direkt. Sen har jag kött så det räcker ett bra tag och jag vet att djuret mådde bra, inte plågades och fick dö i sin naturliga miljö. Annars hade djuret mest sannolikt antingen dött av skada, sjukdom eller att bli uppätet av rovdjur. Eller påkört av en bil, DET blir både en plågsam död för djuret och livsfara för trafikanter.

Jag hoppas för din skull att du inte äter någon typ av kött, inte använder läder, din, päls eller liknande. Ät inte jordnötssmör heller, det har påträffats en del insekter ii det. Och hoppas att du aldrig råkat trampa ihjäl en myra. Eller är insekter mindre värda?

• Anonym (Hjalle)

Trodde inte jag var kapabel tills jag fick för mig att bli jägare, mest för skyttets skull. Lite vemodigt i början men det gick snabbt över. En riktig jägare gör det så effektivt som möjligt i varje situation och oftast är det över innan djuret ens hinner uppfatta det. 

• Anonym (Djurvän)
    Anonym (Ok) skrev 2025-01-04 18:57:26 följande:

Så du har aldrig dödat ett mindre djur? Mygga, fluga, myra, spindel?

Du äter inte heller kött eller andra saker som skadar/dödar djur?

Inte med vilje, nej. Bara löjligt att du jämför att råka trampa på en myra med att medvetet skjuta exempelvis en hare. Men du hade antagligen inga bättre argument att komma med. Jag äter inte kött. 
  • Anonym (Djurvän)
    Anonym (Hjalle) skrev 2025-01-04 20:19:26 följande:

Trodde inte jag var kapabel tills jag fick för mig att bli jägare, mest för skyttets skull. Lite vemodigt i början men det gick snabbt över. En riktig jägare gör det så effektivt som möjligt i varje situation och oftast är det över innan djuret ens hinner uppfatta det. 

Om man vill skjuta för skyttets skull så finns det ju skjutbanor. Tänk att det finns människor som kan skjuta djur för nöjes skull. Det är en sak om det behövs för djurstammens överlevnad eller om ett djur är skadat men att skjuta för att det är roligt låter rått och inhumant.
  • Anonym (Djurvän)
    Anonym (mat) skrev 2025-01-04 19:57:23 följande:

Genom att äta upp det. Då svälter man inte ihjäl.

Och så tackar jag djuret för att det fanns och kunde ge mig och min familj näring som vi behöver. 

Låt mig gissa. Du har vuxit upp en bra bit ifrån var mat faktiskt kommer ifrån va? Själv undrar jag ibland hur folk kan dricka brasilliansk kaffe, eller turkiska hasselnötter eller choklad från vissa delar av Afrika, alla producerade av människor under slavliknande förhållanden, eller rent av slaveri. 

Jag är uppväxt på landet med djur och bor nu som vuxen på landet med egna djur. Vad har slaveri med ämnet att göra? 
  • jeolpeol
    Anonym (Djurvän) skrev 2025-01-04 20:27:37 följande:
    Om man vill skjuta för skyttets skull så finns det ju skjutbanor. Tänk att det finns människor som kan skjuta djur för nöjes skull. Det är en sak om det behövs för djurstammens överlevnad eller om ett djur är skadat men att skjuta för att det är roligt låter rått och inhumant.
    Ja, att döda djur för nöjes skull är jag helt emot. Att döda lejon bara för att kunna skryta med ett uppstoppat lejon hemma är inte något jag vill associeras med. Att jaga för kött och för stammens överlevnad är däremot fullt förståeligt enligt mig.
  • Anonym (Helt enkelt)

Viltkött är det mest klimatsmarta kött som finns och de djuren har levt ett fritt liv tills det plötsligt avslutas. 

Jag har inga problem med att jaga eller äta kött, det är en vana från hela mitt liv och väldigt gott. Ju fler som avstår desto mer till mig så jag tycker det är bra med veggisar också.

• Anonym (Helt enkelt)
    jeolpeol skrev 2025-01-04 20:36:41 följande:
    Ja, att döda djur för nöjes skull är jag helt emot. Att döda lejon bara för att kunna skryta med ett uppstoppat lejon hemma är inte något jag vill associeras med. Att jaga för kött och för stammens överlevnad är däremot fullt förståeligt enligt mig.
    Jag känner ingen enda jägare som jagar för skryt.
Svar på tråden Hur kan ni jägare leva med er själva efter att ha dödat ett djur?