Inlägg från: Anonym (O) |Visa alla inlägg
  • Anonym (O)

Hur kan ni jägare leva med er själva efter att ha dödat ett djur?

Jag tycker jägare är mer ärliga än icke-jägare. Dom skjuter ett djur i skogen som levt i frihet. Det är en snabb död. Jämför detta med köttindustrin där djur hålls som fångar och lever i fruktansvärda förhållanden, de dödas på löpande band. Sen går vanliga icke-jägaren till affären och köper detta kött utan att ens reflektera över den ångest som djuret ifråga måste ha känt hela sitt liv, och känner sig förmodligen som en bättre människa. Helt falskt. Sen finns ju dom jägare som skjuter av varg och dessa har jag lite svårare för. Hörde att det finns över 300 utländska troféjägare i Sverige som ska ?hjälpa till? med vargjakten. Helt förkastligt gjort av Sverige/svenskarna att tillåta det. 

• Anonym (O)
    molly50 skrev 2025-01-05 15:43:21 följande:
    Jag håller med dig.

Däremot så undrar jag var du har hört att det skulle finnas 300 troféjägare som ska hjälpa till med vargjakten?
    Det är inget jag har hört. Inte heller min man som själv är jägare. (Han ska dock inte vara med på någon vargjakt.)
    Sen tycker jag att det ibland kan vara nödvändigt med skyddsjakt.
    T ex som när vi hör i somras hade en varg som rörde sig inne i samhället och gav sig på folks husdjur och boskap.
    Folk blev som galna när de fick höra att det skulle bli skyddsjakt. En del verkade anse att vargen var viktigare än deras egna djur.
    Och det synsättet har jag lite svårt att förstå.
    Enligt Rovdjurens vänner (Instagramkonto) så är det 2786 troféjägare ute i skogarna varav 319 av dessa är utländska jägare. Så sorgligt att det förekommer i vårt land. 
  • Anonym (O)
    molly50 skrev 2025-01-05 16:24:55 följande:
    Ok. Det är kanske inte den mest trovärdiga källan då de kallar sig Rovdjurens vänner.
    De brukar ju ofta vilja smutskasta jägare.
    Även Svenska Rovdjursföreningen skriver samma siffror på detta. Jag tror nog det finns nån sanning i detta, det är säkert inte helt taget ur luften. Men att det inte kommer ut till gemene man eftersom det är rätt hätsk stämning mellan dom som är för och emot varg. Man vill inte basunera ut hur det ligger till helt enkelt. Tyvärr tror jag att det är värst för vargen då det är mycket tjuvskytte som förekommer. Allt sånt kommer inte fram, det sopas bara under mattan för dom flesta är rädda för varg och vill absolut inte ha dem i sin närhet. Trots att ingen blivit dödad av varg i Sverige på mer än 100 år (har inte den exakta siffran på det).
  • Anonym (O)
    molly50 skrev 2025-01-05 15:43:21 följande:
    Jag håller med dig.

Däremot så undrar jag var du har hört att det skulle finnas 300 troféjägare som ska hjälpa till med vargjakten?
    Det är inget jag har hört. Inte heller min man som själv är jägare. (Han ska dock inte vara med på någon vargjakt.)
    Sen tycker jag att det ibland kan vara nödvändigt med skyddsjakt.
    T ex som när vi hör i somras hade en varg som rörde sig inne i samhället och gav sig på folks husdjur och boskap.
    Folk blev som galna när de fick höra att det skulle bli skyddsjakt. En del verkade anse att vargen var viktigare än deras egna djur.
    Och det synsättet har jag lite svårt att förstå.

Och ett tillägg till ditt sista stycke. Att folk blev som galna för att det är viktigare med vargen än sitt egna husdjur.

Många är det som till exempel har får som angrips av varg. Jättehemskt och sorgligt för fåren förstås, men i många fall är det djurägaren som inte har rätt stängsel. Staten ger bidrag för rovdjursstängsel, vilket i många fall inte används av de stackars djurhållarna. Men om man har djur så får man väl se till att sätta upp stängsel så inte vargar kan ta sig in. Det är ju inte vargens fel att djurhållarna struntar i detta. 

Sen behöver man inte (får man inte under en stor del av året) ha sin hund lös i skogen. Det är det rätt många som skiter i också. Sen är det många som släpper hunden trots att de vet att det finns varg i närheten. Det är ganska respektlöst oavsett vilket djur det bor i skogen. 

• Anonym (O)
    Anonym (Ooo) skrev 2025-01-05 17:25:26 följande:
    Och så finns det ju oss icke-jägare som inte heller äter djur alls.
    Ja, och dom är riktiga människor. Som har tagit ställning. 👍
  • Anonym (O)
    Anonym (Elsa) skrev 2025-01-05 17:52:22 följande:
    Staten ger bidrag, bidrag är inte samma sak som att man får ett stängsel gratis. Detta drabbar alla våra djur. Hästar, får, kor. Även våta vilda djur i skogen. Vargen börjar etablera sig ganska kraftigt nu, vad tror du händer om stammen inte hålls efter med våra vilda djur? Tror du dom får bidrag för att hålla sig säkra ? Vargen är ett rovdjur och nu är dom inpå våra husknutar.
    Vilket komplett skitsnack. Är dom inpå husknuten? Vet du hur många vargar som finns (var gränsen går för hur många vargar som får finnas) i Sverige? 300 är gränsen, 375 individer finns det i Sverige. I Tyskland finns 1339 vargar och i Spanien 2000 stycken. Så att vi har varg inpå husknuten, det uttalandet tillhör bara en varghatare. Men jag förmodar att ni utgör majoriteten och det är därför vargarna utrotas från vårt land.
  • Anonym (O)
    Anonym (Hej) skrev 2025-01-05 18:12:22 följande:

Vargen är ett inavlat hunddjur. Det är bra att det skjuts av lite varg. Dom är opålitliga och ger sig på tamboskap.

Ta hand om tamboskapen då, istället för att skylla på vargen. Om du är människa så kan du väl tänka ut en bra lösning på problemet. 
  • Anonym (O)
    Anonym (Elsa) skrev 2025-01-05 18:17:40 följande:
    Finns en Facebook grupp "varg i skaraborg". Där hittar du bevis för våra varg problem här. Har varit varg med på övervakningskameror på gårdar vid 2 tillfällen. Man har en husknut även om man inte bor i stan. 
    Okej! Där jag bor (inte i stan som du verkar tro) finns också ett känt revir. Som tur var för dom så vill jag inte att dom ska dö för att jag måste gå hem i mörkret från bussen. Låt dom komma då. Det skulle bara vara coolt att se en varg. En normal varg håller sig ifrån människor. Men blir dom inavlade som dom förmodligen blir i Sverige på grund av att det finns för få individer, på grund av att man skjuter bort dom så blir det ju så här. 
  • Anonym (O)
    Anonym (Elsa) skrev 2025-01-05 18:20:14 följande:
    Vad händer med våra vilda djur om inte vargstammen hålls efter? Vargen står rätt högt i näringskedjan... räkna ut resten själv 
    Inget mer/inget värre än att människan fortfarande kommer stå högst i näringskedjan. Ska vi också skjutas bort menar du?
  • Anonym (O)
    Anonym (Elsa) skrev 2025-01-05 18:30:11 följande:
    Jag frågar vad du tror händer med våra vilda djur om ingen håller efter vargstammen? 

Du duckar frågan 
    Vad skulle hända menar du? Det finns 375 vargar i Sverige. Hur många jägare är det ute i skogarna och skjuter älg, rådjur och vildsvin tror du? Jag lovar att det är många fler än 375 jägare. Hur kan det vara så stor skillnad på Tyskland/Spanien jämfört med Sverige? Varför är skillnaden så stor? 
Svar på tråden Hur kan ni jägare leva med er själva efter att ha dödat ett djur?