Inlägg från: Anonym (O) |Visa alla inlägg
  • Anonym (O)

Hur kan ni jägare leva med er själva efter att ha dödat ett djur?

Anonym (M) skrev 2025-01-05 23:53:48 följande:
    Påhopp vet jag inte, jag bara påpekade att du förmodligen inte skulle känna samma om det var du som drabbades. 

Du tycker ju att vargen ska få leva och föröka sig fritt, då måste du ju förstå att ännu fler djur också kommer bli dödade av vargen? Det faktum att vargarna blir fler och bytesdjur en färre ökar ju risken för varg attacker på våra tamdjur. 

Det enda som möjligtvis skulle hindra vargen från att attackera djuren är att hålla den inomhus. Enligt lag måste djuren få utevistelse åtminstone under sommarhalvåret, för det anses vara bäst för djuren. Men vi kanske ska ta bort den lagen, men jag tänker att någon som värnar om djuren bör ju tycka att det är fel också? 

Jag har inte skrivit att dom ska föröka sig fritt. Det jag undrar är varför vi i Sverige har en kvot på 300 individer medan dom i Tyskland har drygt 1300 och Spanien 2000. Den enda skillnaden på övriga djur i skogen är väl att fler kommer bli dödade av varg än av jägare. 

Innevistelse för boskap sommartid, är det verkligen den enda lösningen som finns tror du? Jag tänker att det måste gå att hitta en lösning som funkar. Det kan inte vara omöjligt. 

• Anonym (O)
    Anonym (Elsa) skrev 2025-01-05 23:54:29 följande:
    Att vi inte kan skydda våra vilda djur från vargangrepp är intr samma sak som att jag skyddar dom. Nej. 

Det var ett argument du smet ifrån eller så låtsas du va dum för att slippa det argumentet. 

Men jag håller med Therese. Månen blir nog bäst för vargarna. 

Gonatt alla 
    Om du vill få ett bra svar så måste du formulera dig så att man förstår vad du menar. Om du inte menar att du skyddar djuren i skogen så borde du inte skriva det. Att du sen dumförklarar mig för att jag ifrågasätter vad du menar får stå för dig. Godnatt på dig varghatare. 🐺
  • Anonym (O)
    molly50 skrev 2025-01-06 00:57:09 följande:
    Men det har hon ju inte heller skrivit.
    Om du tolkar orden "man kan inte skydda de djuren" som att Elsa menar att hon skyddar dem så är det kanske inte hennes sätt att formulera sig som är problemet.
    Men om man skriver ?man kan inte skydda dom djuren? då har man väl en avsikt att skydda dom djuren? 
  • Anonym (O)
    Anonym (M) skrev 2025-01-06 00:45:45 följande:
    Fast om man inte skjuter dem, kommer de ju föröka sig fritt? Eller hur tänker du att man ska begränsa det annars? Och i dem länderna har de ännu större problem med angrepp på tamboskap, knappast något att stå efter.

Om det nu är så enkelt att hitta en lösning på det problemet så borde ju du eller de som tycker som du komma på det då. Det är ju ni som vill skydda vargen.
    Ja men varför är det ingen som har tänkt ut detta än? Jag tror inte vargarna på Kolmården har tagit sig ut från deras hägn så där finns kanske lösningen. Djurhållare får skaffa såna hägn som är lämpade om dom vill att deras djur ska leva. Det är väl inte svårare än så. 
  • Anonym (O)
    molly50 skrev 2025-01-06 01:16:14 följande:
    Nej,så tolkar inte jag det. Utan jag tolkar det som precis det hon skrev. Att man inte kan skydda de djuren.
    Nä okej men då kan man inte det. Jag tror till och med att jag svarade henne det. 
  • Anonym (O)
    Anonym (ABC) skrev 2025-01-06 01:12:44 följande:

Det är skillnad mellan människor och djur. 

En av skillnaderna är att människor inte dödar 4 renar, tar tillvara på 1 ren och lämnar resten att ruttna. Människor dödar inte någon annans renar och saboterar därigenom någon annans försörjning. 

En annan skillnad är att människor är tänkande, intellektuella, logiska varelser, till skillnad från djuren som handlar enligt instinkt. 

Ja du, det är skillnad. Människor ÄGER djur mot deras vilja och drar ekonomisk vinning av dom. Sen när vargen kommer och dödar 4 renar och äter 1 tänker dom förmodligen inte på ekonomin. Eller så tänker dom sparsamt, att dom ska spara resten till senare. 
  • Anonym (O)
    Xenia skrev 2025-01-06 01:22:55 följande:
    Då borde alla rovdjur utrotas för att de är ett hot mot bytesdjuren. RävAnlen är ett hot mot sorkar, harar etc. Lejon, tigrar och leoparder är ett hot mot antiloper och gaseller etc.

Schakaler, coyoter, pumor, ja, alla dessa måste utrotas för att inte andra djur ska utrotas.

Väldigt konstigt resonemang. Vilka djur har utrotats i Tyskland pga vargen?

Nej, enda orsaken att döda vargar är för att de är ett hot mot människans intressen, t ex att de dödar boskapsdjur. Massor av arter har utrotas av människan och fortsätter att utrotas av människan.
    Precis. 🐺👍
  • Anonym (O)
    Anonym (ABC) skrev 2025-01-06 01:22:42 följande:
    Ja precis, alla med hund kan ju skaffa ett 3 meter högt elstängsel med vallgrav. Släng in barnen där också för att vara säker. 
    Du tycker inte att du överdriver nu va? 
  • Anonym (O)
    molly50 skrev 2025-01-06 01:20:08 följande:
    Vad tror du att det skulle kosta att inhägna sin gård som en djurpark?
    Och skulle man få bidrag för det eller ska staten stå för kalaset,menar du?
    Det jag menar är att man inte kan lägga bördan på en inhemsk art och ägna sig åt utrotning av denna art på grund av att det kanske kommer en varg nån gång. Folk som håller djur kanske borde få mer och bättre hjälp att styra upp detta istället. 
  • Anonym (O)
    molly50 skrev 2025-01-06 01:27:31 följande:
    Att vargarna inte har tagit sig ut ifrån sitt hägn på Kolmården kan ju också bero på att de inte finns kvar.
    Om jag inte minns fel så avlivades de efter attacken där en djurskötare dog.
    Ja men dom levde väl på Kolmården några år innan det hände. Utan att dom smet ut genom stängslet. Det är ju också intressant att folk fick gå in och klappa vargarna då, som att det var helt ofarligt. Men nu är det total panik i hela samhället om en varg visar sig i närheten. 
Svar på tråden Hur kan ni jägare leva med er själva efter att ha dödat ett djur?