Inlägg från: Anonym (Elsa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Elsa)

Hur kan ni jägare leva med er själva efter att ha dödat ett djur?

Jag skulle nog ha svårt att döda ett djur. Men jag är inte emot att andra jagar eller undrar varför vissa klarar det. Människan har varit jägare sen begynnelsen. Nu skjuts ju varg. Det är ett absolut måste att stammen bromsas. Om ingen klarar att jaga vad sker då? 

• Anonym (Elsa)
    Anonym (O) skrev 2025-01-05 17:28:10 följande:

Och ett tillägg till ditt sista stycke. Att folk blev som galna för att det är viktigare med vargen än sitt egna husdjur.

Många är det som till exempel har får som angrips av varg. Jättehemskt och sorgligt för fåren förstås, men i många fall är det djurägaren som inte har rätt stängsel. Staten ger bidrag för rovdjursstängsel, vilket i många fall inte används av de stackars djurhållarna. Men om man har djur så får man väl se till att sätta upp stängsel så inte vargar kan ta sig in. Det är ju inte vargens fel att djurhållarna struntar i detta. 

Sen behöver man inte (får man inte under en stor del av året) ha sin hund lös i skogen. Det är det rätt många som skiter i också. Sen är det många som släpper hunden trots att de vet att det finns varg i närheten. Det är ganska respektlöst oavsett vilket djur det bor i skogen. 

Staten ger bidrag, bidrag är inte samma sak som att man får ett stängsel gratis. Detta drabbar alla våra djur. Hästar, får, kor. Även våta vilda djur i skogen. Vargen börjar etablera sig ganska kraftigt nu, vad tror du händer om stammen inte hålls efter med våra vilda djur? Tror du dom får bidrag för att hålla sig säkra ? Vargen är ett rovdjur och nu är dom inpå våra husknutar.
  • Anonym (Elsa)
    Anonym (O) skrev 2025-01-05 18:05:03 följande:
    Vilket komplett skitsnack. Är dom inpå husknuten? Vet du hur många vargar som finns (var gränsen går för hur många vargar som får finnas) i Sverige? 300 är gränsen, 375 individer finns det i Sverige. I Tyskland finns 1339 vargar och i Spanien 2000 stycken. Så att vi har varg inpå husknuten, det uttalandet tillhör bara en varghatare. Men jag förmodar att ni utgör majoriteten och det är därför vargarna utrotas från vårt land.
    Finns en Facebook grupp "varg i skaraborg". Där hittar du bevis för våra varg problem här. Har varit varg med på övervakningskameror på gårdar vid 2 tillfällen. Man har en husknut även om man inte bor i stan. 
  • Anonym (Elsa)
    Anonym (O) skrev 2025-01-05 18:15:37 följande:
    Ta hand om tamboskapen då, istället för att skylla på vargen. Om du är människa så kan du väl tänka ut en bra lösning på problemet. 
    Vad händer med våra vilda djur om inte vargstammen hålls efter? Vargen står rätt högt i näringskedjan... räkna ut resten själv 
  • Anonym (Elsa)
    Anonym (O) skrev 2025-01-05 18:24:01 följande:
    Inget mer/inget värre än att människan fortfarande kommer stå högst i näringskedjan. Ska vi också skjutas bort menar du?
    Jag frågar vad du tror händer med våra vilda djur om ingen håller efter vargstammen? 

Du duckar frågan 
  • Anonym (Elsa)
    Anonym (O) skrev 2025-01-05 18:39:09 följande:
    Vad skulle hända menar du? Det finns 375 vargar i Sverige. Hur många jägare är det ute i skogarna och skjuter älg, rådjur och vildsvin tror du? Jag lovar att det är många fler än 375 jägare. Hur kan det vara så stor skillnad på Tyskland/Spanien jämfört med Sverige? Varför är skillnaden så stor? 
    Man får inte skjuta hur många älgar man vill. Jägare är inte ite och skjuter allt dom ser. Den stammen hålls det koll på. Den kommer inte utrotas. Jägarna kommer inte utrota några arter. 
    Men får vargen hållas så kommer övriga arter förmodligen ganska snart bli utrotningshotade. 
  • Anonym (Elsa)
    Anonym (O) skrev 2025-01-05 18:51:26 följande:
    För att citera dig, du duckar frågan?Varför är det så stor skillnad på antalet vargar i Sverige jämfört med andra länder? Dessa länder har väl också vilda djur i skogen som kan bli utrotningshotade?
    I dessa länder pågår ju illegal vargjakt. Människor tar lagen i egna händer. Det problemet har ju inte vi.  Dessutom har vissa arter i exempelvis tyskland blivit utrotningshotade p.g.a vargen. 

Så det är väl svar på både din och min fråga. 
  • Anonym (Elsa)
    Anonym (O) skrev 2025-01-05 19:14:17 följande:
    Så du menar att det inte försiggår tjuvjakt i Sverige på varg, oj du kanske borde kolla det innan du uttalar dig här.
    Kan det ju mkt väl göra. Men det va inte det vi diskuterade. Vi diskuterade vad som händer med våra övriga arter. 
  • Anonym (Elsa)
    Anonym (O) skrev 2025-01-05 19:39:23 följande:
    Det är vad du vill diskutera. Det svarade jag på tidigare och då svarade du att man inte får skjuta hur många älgar som helst. Jag förstår inte hur det skulle kunna bli så om vi ökar vargstammen, det kommer väl snarare bli tvärtom i så fall. Jägarna får skjuta av färre älg för att vargen tar sin del. Varför skulle det vara så katastrofalt? Jag förstår inte det?
    Mem snälla. Du rör ju till det nått alldeles. Om vargen får härja fritt så kommer våra övriga arter bli utrotningshotade. Detta har hänt med arter I Tyskland. Förstår du inte eller vad?
  • Anonym (Elsa)
    Anonym (O) skrev 2025-01-05 20:18:17 följande:
    Vem har sagt nåt om att härja fritt. Inte jag. Men höj upp antalet individer till detsamma som Tyskland Spanien, vad menar du är problemet med det. Vet du vad jag tror? Jag tror att du vill att människan ska ha kontroll på allt som händer och sker här i världen. Varför är du på jägarnas sida i detta, är det personligt?
    Jag vill absolut att människan tar kontroll på vargstammen nu. Absolut rätt uppfattat. Står helt på jägarnas sida i detta. Korrekt uppfattat av dig. 
Svar på tråden Hur kan ni jägare leva med er själva efter att ha dödat ett djur?