-
Vargar dödar runt 100 renar, 500 husdjur, 500 får etc etc per år. Det är sunt att vara rädd för vargar, de dödar inte bara för att äta utan river tex 5 får och äter 1.Anonym (O) skrev 2025-01-05 19:55:51 följande:Jo man är varghatare om man vill ha bort dom för att dom kommer för nära. Jag hade varg 200 meter ifrån huset för ett par år sedan. Stod ute hela natten för att få en skymt av den, men inget. En varg går sin väg, den stannar inte kvar på samma plats i evigheter o väntar ut en. Varför behöver man vara så rädd?
-
Anonym (O) skrev 2025-01-05 20:19:52 följande:Hur många renar, får osv dödar människan då? Lämna gärna lite jämförelseinformation så man kan se vem som är värst.
Det är skillnad mellan människor och djur.
En av skillnaderna är att människor inte dödar 4 renar, tar tillvara på 1 ren och lämnar resten att ruttna. Människor dödar inte någon annans renar och saboterar därigenom någon annans försörjning.
En annan skillnad är att människor är tänkande, intellektuella, logiska varelser, till skillnad från djuren som handlar enligt instinkt. -
Ja precis, alla med hund kan ju skaffa ett 3 meter högt elstängsel med vallgrav. Släng in barnen där också för att vara säker.Anonym (O) skrev 2025-01-06 01:14:06 följande:Ja men varför är det ingen som har tänkt ut detta än? Jag tror inte vargarna på Kolmården har tagit sig ut från deras hägn så där finns kanske lösningen. Djurhållare får skaffa såna hägn som är lämpade om dom vill att deras djur ska leva. Det är väl inte svårare än så.
-
Anonym (O) skrev 2025-01-06 01:23:54 följande:Ja du, det är skillnad. Människor ÄGER djur mot deras vilja och drar ekonomisk vinning av dom. Sen när vargen kommer och dödar 4 renar och äter 1 tänker dom förmodligen inte på ekonomin. Eller så tänker dom sparsamt, att dom ska spara resten till senare.
Nej vargar tänker inte.
Ja människor äger djur. Djuren inser inte att människorna äger dem, de är inte tänkande, intellektuella varelser, så de har inget emot att vara ägda, de förstår inte det.
-
Du får tycka vad du vill, men i Sverige är det lagligt att äga tamboskap och husdjur. Jag vet att djuren inte har något emot att vara ägda av människor, för de kan inte tänka och ha en åsikt. De är djur.Anonym (O) skrev 2025-01-06 01:43:44 följande:
Hur vet du att dom inte har något emot det? Sen är det så här, människor äger inte djur. Djuren är egentligen sina egna. Människor har tillfångatagit djuren, lite som kidnappning. Dom flesta har det inte så bra och mår jävligt dåligt. Men det bryr sig inte människan om så värst mycket för människan tänker bara på pengar. Det är allt som betyder något. Sen förstår jag inte varför du använder ordet intellektuell här. Det kanske är ordet intelligent du menar?
-
Precis, morötter har också känslor, ät inte upp dem! Och var snäll mot stenarna!Anonym (O) skrev 2025-01-06 15:56:46 följande:Det vet du inget om.