15 åring (åk 9) klarar inte skolan
Kämpat som en galning sedan lågstadiet med skolgången.
Det har alltid varit "något"
Men från mellanstadiet när kraven ökade och man började prata om betygen till åk 6 så har det varit kämpigt och många samtal med skolan.
Min son är idag 15. Går åk 9 och har F i betyg i många ämnen (alla kärnämnen). Han har en diagnosen dyslexi. Han har inte diagnosen ADHD (vi har gjort två utredningar, åk 6 och åk 8).
Nu när gymnasiet närmar sig så är det tufft som förälder att se att det inte verkar räcka till. Jag vill inte lägga all skuld på min son. Jag är väldigt frustrerad på skolan, skolsystemet och hur svårt det är att få inormation som förälder.
Bara som exempel så fick han ett - (streck) i betyg i Svenska nu till höstterminens betyg. Men vi har inte fått någon information alls om betygsvarning... på utvecklingssamtalet fick vi info om att det så ut att bli ett E. Han fick godkänt på nationella provet i Svenska nu under hösten... men ändå sätter de - som betyg. Det tolkar jag som att de inte har underlag att bedöma honom, så här förstår jag inte alls...
Han är i skolan varje dag. Han har inte hög frånvaro. Ja han kommer sent ibland men han är inte en skolkare som bara uteblir från skolan.
---
Det vi hört genom hela hans skolgång är att han kan, om han vill. Det tror jag på. Han kan massor, han är en klippa utan för skolan men han fixar verkligen inte skolan. Han har inget eget driv av att själv vilja lyckas i skolan. Han är en mästare på att skylla ifrån sig, han blir ofta sur över orättvisor och lägger för mycket fokus på vad andra gör för fel och tycker då att han har "rätt" att inte arbeta i skolan för det är alla andras fel.
Så skolan har rätt i när de säger att det måste komma från honom, att han måste vilja ta emot det stöd han får för att lyckas.
Men jag är inte övertygad alls om att skolans stöd är rätt.
De har plockat ur honom från klassen till en så kallad liten grupp, på nästan alla lektioner. Men lärarna skickar inte material till denna "lilla grupp" så då får de inget gjort i denna grupp...
När jag tittar i skolans system för oss vårdnadshavare så ser jag ingen information. Det kommer absolut ett veckobrev till klassen varje vecka, men inget är för honom... Hans bedömningar är 1 år gamla och motsvarar inte betygen han fick nu till exempel.
---
Vi har genom hela hans skolgång bråkat om skolan hemma. Vi kämpar för att plugga, läsa läxor, stötta, ha möten med skolan...
Ämnet "skola" är väldigt infekterat hemma och skapar stora bråk och förstör vår familj känns det som.
Nu med bara en termin kvar är jag så uppgiven.
Jag vet inte vad som är rätt. Vi köper nu in läxhjälp för 40000kr för en termin (1 timme i veckan) för att göra ett sista försök att få behörighet till gymnasiet. Han vill verkligen gå gymnasiet och han har intresset av att gå fordonsprogrammet. Men just nu är det lååångt borta....
Kanske skulle vi köpt läxhjälp tidigare... men jag trodde verkligen att han skulle mognat mer till åk 9 och hittat sitt egna driv. Men icke... det är fortfarande så mycket fokus på annat än just skolan. Han förstår, men har inte kapaciteten känns det som...
Tack nu fick jag skriva av mig kvällens jobbiga diskussion.
Dagen efter julafton fastnar vi i ett bråk om skola, känns så jäkla trist!!!