Inlägg från: Anders1970 |Visa alla inlägg
  • Anders1970

15 åring (åk 9) klarar inte skolan

Anonym (Förtvivlad förälder) skrev 2024-12-25 23:26:40 följande:
    15 åring (åk 9) klarar inte skolan

Tack nu fick jag skriva av mig kvällens jobbiga diskussion.
    Dagen efter julafton fastnar vi i ett bråk om skola, känns så jäkla trist!!!

Har upplevt samma med sambons dotter.

1. Prata igenom att sista terminen göra "gott nog" och landa i det. Hjälp till att lagomt repitera inför prov.

2. Acceptera de betyg som blir, fokus på att göra sista halvåret till rimligt.

3. Ta sikte på att läsa upp betygen i kärnämnena i ett anpassat gymnasieprogram. Mera tid och fokus på få ämnen.

4. Välj sedan ut en praktiskt gymnasielinje där ni aktivt väljer bort allt universitet förberedande.

Berätta redan nu ovan färdväg, ni gör den ihop. 

Min sambo o hennes ex. man behovet landa i verkligheten, vilket är individuellt olika.

Ex. Min som gled igenom skolan med i snitt C-betyg och läser vidare. Sambons dotter tar en annan väg med ovan upplägg och nu basjobb i butik.

Just nu strävar ni och emot att vi är individuellt olika. Priset är att alla blir ledsna och känner sig otillräckliga. 

Någon blir chef och nu hör vågorna i varmt vatten, imorgon ser jag via huslarmet att något städar vårt hem.

Vi alla behövs o måste acceptera livet o läget.
  • Anders1970
    Anonym (Förtvivlad förälder) skrev 2024-12-26 10:36:40 följande:

Tack för bra svar.

Mitt stora samvetskval är vilken metod jag skall välja.
    1. Ska vi fortsätta, pusha, motivera, tjata och försöka få honom att nå E i så många ämnen som möjligt. Ta striden, ta bråken och kanske kanske räcker det så han faktiskt får komma in på ett gymnasieprogram. Det kommer fortsätta vara tufft, det kommer fortsätta vara bråkigt... men kanske är det den rätta vägen att gå nu de sista 6 månaderna.

2. Eller ska vi bara lägga ned. Det är viktigare att reparera vår hemma-situation. Lägga tid och fokus på honom och inte prata om skolan, inte lägga fokus på gymnasiet och att klara något speciellt under de sista månaderna i ÅK 9. Blir det gymnasiet, fine, blir det inte då får vi hantera det då. Som ni skriver finns folkhögskola och han kanske är mer mottaglig längre fram.

Men vilket val är bäst.

Ni måste acceptera en medelväg, "gott nog vägen".

Prata med sonen och skolan. Säg att ni kommer köra "gott nog" linjen (enligt mitt svar ovan)

Att ni sedan väljer på anpassad gymnasilinje att läsa upp de bas ämnen som saknas.

Så söker sonen sedan fordon och ni väljer bort att högskola förberedande.

Det tar längre tid men blir till allas bästa.

Då kommer alla era axlar ned och ni har en resväg. Det ni nu försöker är orimligt och kommer bara än mera pressa er son samt er själva o skolan.

Även så att han skall göra värnplikt och vem vet om han hittar något intresse där?
  • Anders1970
    Anonym (Förtvivlad förälder) skrev 2024-12-26 11:36:30 följande:

3. blir inte behörig för gymnasiet, läser IM programmet och får ingen gymnasieexamen och får efter 3 år på IM programmet och läs därefter upp så du får gymnasiebehörighet (eller yrkes eller högskoleförberedande...).

Jag personligen tycker det viktigaste är att han blir nöjd med sig själv och följer något eget uppsatt mål. jag vill inte bråka mig till något av dessa val men jag hoppas ju såklart att han når 1 eller 2. men just nu lutar allt åt att det blir 3.

Det är här du fallerar som förälder, välj redan nu det val det lutar åt (3). Slå bort alt 1 och 2.

Varför ens sikta där ni ej tror han kommer klara o landa?

Känns som föräldrar med barn till ADHD, de ser inte själva att dem är själva genpoolen.

Så var pragmatisk och rimlig, gör detta med er som och skola, sikta till gott nog med mera år att komma igenom.
Svar på tråden 15 åring (åk 9) klarar inte skolan