15 åring (åk 9) klarar inte skolan
Har ett möte efter jul med SYV för att göra ett bra val.
Men det gymnasie han gillar mest av de vi varit och tittat på har
IMV - programinriktat val.
www.gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMV
Som jag förstår det kan han läsa IMV om han har alla ämnen godkända men kanske saknar 1 betyg för att komma in på fordonsprogrammet. Han får då läsa lite extra av det han saknar men ändå gå gymnasiet.
Om han inte når IMV så finns IMA - Individuellt alternativ
www.gymnasium.se/om-gymnasiet/gymnasieprogram/introduktionsprogrammet-im-21395
Som jag förstår det läser han då yrkesintroduktion (som fanns på det gymnasie som han gillade mest).
" När du läst IM-programmet får du inte en gymnasieexamen, utan du får istället ett studiebevis som visar vad du klarat av. För en gymnasieexamen måste du läsa förberedande ämnen för att sedan plugga och bli godkänd i antingen nationellt gymnasieprogram, yrkes- eller högskoleförberedande."
Så jag förstår det hela som att han har tre vägar att välja.
1. bli behörig för gymnasiet.
2. bli behörig för gymnasie men läs upp 1 ämne du missat (IMV)
3. blir inte behörig för gymnasiet, läser IM programmet och får ingen gymnasieexamen och får efter 3 år på IM programmet och läs därefter upp så du får gymnasiebehörighet (eller yrkes eller högskoleförberedande...).
jag personligen tycker det viktigaste är att han blir nöjd med sig själv och följer något eget uppsatt mål. jag vill inte bråka mig till något av dessa val men jag hoppas ju såklart att han når 1 eller 2. men just nu lutar allt åt att det blir 3.