Anonym (Förtvivlad förälder) skrev 2024-12-26 11:42:07 följande:
Skolan har vi tryckt på så hårt vi bara kan. Nästa instans vet jag inte vad det är riktigt, kommunen... men han går inte i sin hemkommun så vet inte om de kan göra något då. Det är lite för lite tid att börja bråka högre upp känner jag.
Skolan har en "liten grupp" för de som inte hänger med i klasserna. Vi har aldrig träffat skolans "special-pedagog" även om vi bett om det. Rektorn har vi träffat flera gånger men han säger att de gör allt rätt och vägrar lyssna på oss.
Vi har begärt hans åtgärdsprogram, men det får vi inte... de menar att han inte behöver ett åtgärdsprogram då de har skrivit hans anpassningar i hans IUP...
Hans mentor är bra, men kan inte göra något... mentorn har honom inte i något ämne som undervisande lärare och de pekar hela tiden på alla ämneslärare, att vi som familj ska kontakta dem.
Så jag brukar roa mig att maila runt till alla ämneslärare och försöka få svar på saker, men det kan ta flera veckor att få någon information och då är den ofta väldigt knapphändig...
"Ser att de ska ha pprov i xyz om två veckor, kan vi få lite mer info om vad de ska kunna så vi kan stötta hemma?" Svaret blir då att man får några bilder från en whiteboard från en lektion och kommentaren, "han vet vad han ska plugga på, fråga honom...".
Att kommunicera med skolan är en total mardröm.
Jag ångrar vårat val av högstadie-skola. Jag ångrar att vi inte tvingade honom att byta skola i 8an.
Ush nu vart jag lite arg när jag skrev detta
Socialpedagog är inte samma som specialpedagog. Specialpedagog har med studierna att göra. Socialpedagog har med beteende och rutiner att göra. Socialpedagog jobbartrex på saker som vad är det som gör att han inte kommer till skolan eller varför det inte fungerar i skolan och i vissa fall hur fungerar det hemma och är det något som gör att skolan inte fungerar. Så lite skillnad från specialpedagog som jobbar med skolans uppgifter och skolarbeten.
Även om det inte är hem kommunen har går i så kan man prata med den kommunen han går i då det är där skolan ligget. Sen har du skolinspektionen att prata med. Det är dom som ska se till att skolan gör sitt jobb och gör rätt. även om skolan tycker ge gör allt och rätt betyder inte det att de gör det.
Vi är missnöjda med våran skolar "arbete" med våra barn. Kommer inte skolan börja lyssna på oss och agera kommer vi prata med nästa instans för att få resultat.
Sen ska man inte glömma att barnet i dessa fall också måste göra sin del i det hela så det är en svår balansgång.