Anonym (Anna) skrev 2024-12-26 17:10:33 följande:
Har ni inte telefon på skolan som ni lärare får använda?
Om det är du som kontaktar elevens mamma och inte kan prata med henne på grund av språkförbistringar är det väl självklart att det är du i form av myndighetsperson som ska boka in tolken. Det finns telefontolker, så tolk på plats är inte nödvändigt. Ett trepartssamtal med tolk fungerar utmärkt.
Om mamman inte förstår hur det fungerar hur tänker ni då inom skolan att hon ska kunna uppfostra sin son att sköta sej? Du får ursäkta mej men det låter väldigt slapp att inte ta tag såna saker direkt. Det är absolut inte riktat mot dej som enskild person utan mot skolan.
Något man ska tänka på är allt som ligger på en lärares bord. Föräldrar som inte kan gå tillbaka i tidigare mejl och läsa när det är skolstart eller skolavslutning.
Har en lärare 120 elever så kan det komma fem sådana mejl, varenda kommun i landet har den här typen av information på sina hemsidor. Föräldrar kan kräva högre betyg av sina barns lärare. Det kan vara en formulering en lärare har som blir som en storm i ett vattenglas.
En lärare som pratar i klassrummet och säger hen eller som gör en uppgift som eleverna ska svara på och skriver hem om X problem. Typ X har fyra kronor, X handlar en korv för 2 kronor, hur mycket pengar har hen kvar?
Då är det ett jäkla liv om att man vill få alla barn att Bli transpersoner. Exemplet skulle även kunna leda till arga mejl från en förälder som är vegan och inte vill att vi normaliserar korv och köttätande. Den tredje skulle kunna prata om att korv är sönderprocessad mat och är skadligt för människan och att man ska äta rent kött utan tillsatser?.
När du har detta på ditt bord, plus allt annat då är det inte så enkelt att bara fixa en tolk. Vem ska betala för tolken? Du måste få klartecken från rektorn och så svarar inte rektorn, för du ska använda en resurs som ni måste köpa. Skolor kan ju inte ha anställda tolkar. Ibland kan man använda annan personal på skolan som kan föräldrarnas modersmål, men då kan det också bli en diskussion. Om högstadiets lärare går till en fritidshemslärare som pratar arabiska och ber den om hjälp att tolka, då blir det en fråga om sekretess för att fritidshemslärarna har inget med högstadiets elever att göra men den kan både arabiska och svenska?.
Hopppas du förstår vilken tid detta tar. Plus att man ska planera lektioner, se alla barn, fundera över hur man kan lägga upp undervisningen på ett annat sätt för att det ska funka för en elev med stora koncentrationsproblem.
Sedan ska man sätta sig in i den senaste forskningen, ska orosanmälningar till socialtjänsten. Gå på möten hos BUP för att delta i en utredning en elev gör.
När ska lärarna träffa sina 120 elever? Och prata med deras 240 föräldrar??