• Lillyan

Är det verkligen så jobbigt o va lärare som alla klagar om?

Alltså man hör bara att lärare klagar o klagar och dom orkar inte arbetsbelastningen osv. Det känns som ett oändligt tjat o lidande som framställs i media men hur är det på riktigt? Finns det några lärare här som kan svara på om arbetsmiljön verkligen är så oduglig? 

Vad är det bästa vs sämsta med o va lärare? Kanske kan ni berätta oxå vilken ålder ni undervisar :) 

• Svar på tråden Är det verkligen så jobbigt o va lärare som alla klagar om?
  • AndreaBD
    Anonym (Anna) skrev 2024-12-26 13:31:53 följande:

En annan fråga. Om föräldern till det barnet du kontaktar inte förstår vad du säger, varför släpper du det och tycker att hen ska fixa någon som översätter? 

Det var ett kort mail om att sonen går in och stör på lektioner där han inte ska vara. Två meningar. Hon hade kunnat översätta det i google translate, så hade hon vetat på några sekunder. Istället måste jag ringa, och det ger inte mer heller, eftersom hon inte förstår muntligt heller. 
  • Anonym (Anna)
    AndreaBD skrev 2024-12-26 15:22:17 följande:
    Jobbtelefon? Det har jag aldrig haft på 30 år. Det är några stycken, arbetslagsledare och några till som har det. 

Varför skulle jag boka en tolk om det inte är min elev? Men jag kommer att prata med elevens mentor och då får mentorn ta det vid nästa tillfälle, och mentorn kan ta in en tolk om det behövs. Det skulle bli ett jäkla liv om jag skulle ta in en tolk för att prata med föräldrar vars barn jag inte undervisar.

Jag tror dessutom att hon faktiskt förstod att hennes son hade varit inne och stört en lektion där han inte ska vara. Om hon har förstått att han gör det regelbundet, det är jag inte säker på. Däremot verkade hon inte förstå att elever kan gå runt fritt i skolan. Hon frågade vem som släppt in honom. Och varför han inte hade lektion (om jag förstått henne rätt). Och då förstår hon inte att vi inte låsa in oss med eleverna och att vi inte har alla lektioner samtidigt, eller kanske trodde hon att vi har vakter i korridorerna? Men, kanske kan en tolk förklara sånt också. Det handlar mer om att inte veta hur det fungerar i en svensk högstadieskola. 

Har ni inte telefon på skolan som ni lärare får använda? 

Om det är  du som kontaktar elevens mamma och inte kan prata med henne på grund av språkförbistringar är det väl självklart att det är du i form av myndighetsperson som ska boka in tolken. Det finns telefontolker, så tolk på plats är inte nödvändigt. Ett trepartssamtal med tolk fungerar utmärkt. 

Om mamman inte förstår hur det fungerar hur tänker ni då inom skolan att hon ska kunna uppfostra sin son att sköta sej? Du får ursäkta mej men det låter väldigt slapp att inte ta tag  såna saker direkt. Det är absolut inte riktat mot dej som enskild person utan mot skolan. 

• Anonym (Föräldrar)
    Anonym (Anna) skrev 2024-12-26 17:10:33 följande:

Har ni inte telefon på skolan som ni lärare får använda? 

Om det är  du som kontaktar elevens mamma och inte kan prata med henne på grund av språkförbistringar är det väl självklart att det är du i form av myndighetsperson som ska boka in tolken. Det finns telefontolker, så tolk på plats är inte nödvändigt. Ett trepartssamtal med tolk fungerar utmärkt. 

Om mamman inte förstår hur det fungerar hur tänker ni då inom skolan att hon ska kunna uppfostra sin son att sköta sej? Du får ursäkta mej men det låter väldigt slapp att inte ta tag  såna saker direkt. Det är absolut inte riktat mot dej som enskild person utan mot skolan. 

Något man ska tänka på är allt som ligger på en lärares bord. Föräldrar som inte kan gå tillbaka i tidigare mejl och läsa när det är skolstart eller skolavslutning.

Har en lärare 120 elever så kan det komma fem sådana mejl, varenda kommun i landet har den här typen av information på sina hemsidor. Föräldrar kan kräva högre betyg av sina barns lärare. Det kan vara en formulering en lärare har som blir som en storm i ett vattenglas. 

En lärare som pratar i klassrummet och säger hen eller som gör en uppgift som eleverna ska svara på och skriver hem om X problem. Typ X har fyra kronor, X handlar en korv för 2 kronor, hur mycket pengar har hen kvar? 

Då är det ett jäkla liv om att man vill få alla barn att Bli transpersoner. Exemplet skulle även kunna leda till arga mejl från en förälder som är vegan och inte vill att vi normaliserar korv och köttätande. Den tredje skulle kunna prata om att korv är sönderprocessad mat och är skadligt för människan och att man ska äta rent kött utan tillsatser?.

När du har detta på ditt bord, plus allt annat då är det inte så enkelt att bara fixa en tolk. Vem ska betala för tolken? Du måste få klartecken från rektorn och så svarar inte rektorn, för du ska använda en resurs som ni måste köpa. Skolor kan ju inte ha anställda tolkar. Ibland kan man använda annan personal på skolan som kan föräldrarnas modersmål, men då kan det också bli en diskussion. Om högstadiets lärare går till en fritidshemslärare som pratar arabiska och ber den om hjälp att tolka, då blir det en fråga om sekretess för att fritidshemslärarna har inget med högstadiets elever att göra men den kan både arabiska och svenska?.

Hopppas du förstår vilken tid detta tar. Plus att man ska planera lektioner, se alla barn, fundera över hur man kan lägga upp undervisningen på ett annat sätt för att det ska funka för en elev med stora koncentrationsproblem.

Sedan ska man sätta sig in i den senaste forskningen, ska orosanmälningar till socialtjänsten. Gå på möten hos BUP för att delta i en utredning en elev gör. 

När ska lärarna träffa sina 120 elever? Och prata med deras 240 föräldrar?? 

• Anonym (….)
    Anonym (Föräldrar) skrev 2024-12-26 17:28:02 följande:

Något man ska tänka på är allt som ligger på en lärares bord. Föräldrar som inte kan gå tillbaka i tidigare mejl och läsa när det är skolstart eller skolavslutning.

Har en lärare 120 elever så kan det komma fem sådana mejl, varenda kommun i landet har den här typen av information på sina hemsidor. Föräldrar kan kräva högre betyg av sina barns lärare. Det kan vara en formulering en lärare har som blir som en storm i ett vattenglas. 

En lärare som pratar i klassrummet och säger hen eller som gör en uppgift som eleverna ska svara på och skriver hem om X problem. Typ X har fyra kronor, X handlar en korv för 2 kronor, hur mycket pengar har hen kvar? 

Då är det ett jäkla liv om att man vill få alla barn att Bli transpersoner. Exemplet skulle även kunna leda till arga mejl från en förälder som är vegan och inte vill att vi normaliserar korv och köttätande. Den tredje skulle kunna prata om att korv är sönderprocessad mat och är skadligt för människan och att man ska äta rent kött utan tillsatser?.

När du har detta på ditt bord, plus allt annat då är det inte så enkelt att bara fixa en tolk. Vem ska betala för tolken? Du måste få klartecken från rektorn och så svarar inte rektorn, för du ska använda en resurs som ni måste köpa. Skolor kan ju inte ha anställda tolkar. Ibland kan man använda annan personal på skolan som kan föräldrarnas modersmål, men då kan det också bli en diskussion. Om högstadiets lärare går till en fritidshemslärare som pratar arabiska och ber den om hjälp att tolka, då blir det en fråga om sekretess för att fritidshemslärarna har inget med högstadiets elever att göra men den kan både arabiska och svenska?.

Hopppas du förstår vilken tid detta tar. Plus att man ska planera lektioner, se alla barn, fundera över hur man kan lägga upp undervisningen på ett annat sätt för att det ska funka för en elev med stora koncentrationsproblem.

Sedan ska man sätta sig in i den senaste forskningen, ska orosanmälningar till socialtjänsten. Gå på möten hos BUP för att delta i en utredning en elev gör. 

Herregud, ibland har man drömt om att bli lärare, men drömmen svalnar.
    Jag hoppas verkligen att människor på familjeliv inte är representativa i hur människor tänker och ser på  sina lärare idag.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Föräldrar) skrev 2024-12-26 17:28:02 följande:

Den frågan får du nog ta med din arbetsgivare.  Det är deras ansvar att hantera om det inte fungerar. Allt som du tar upp ovan är väl för övrigt inga konstiga saker som ni måste hantera. I dom allra flesta yrken förekommer det  negativa störningsmoment som inte strikt ingår i arbetsbeskrivningen. 

Och när det gäller rätt till tolk gissar jag att samma lagar och regler gäller som inom övriga myndigheter. Vem som
    betalar tolken är väl knappast den anställde lärarens problem. Lärarens fokus borde väl snarare ligga på att kräva en tolk så man kan prata med den elevs förälder man behöver ha ett samtal med. 

• Anonym (Föräldrar)
    Anonym (Anna) skrev 2024-12-26 19:35:53 följande:

Den frågan får du nog ta med din arbetsgivare.  Det är deras ansvar att hantera om det inte fungerar. Allt som du tar upp ovan är väl för övrigt inga konstiga saker som ni måste hantera. I dom allra flesta yrken förekommer det  negativa störningsmoment som inte strikt ingår i arbetsbeskrivningen. 

Och när det gäller rätt till tolk gissar jag att samma lagar och regler gäller som inom övriga myndigheter. Vem som
    betalar tolken är väl knappast den anställde lärarens problem. Lärarens fokus borde väl snarare ligga på att kräva en tolk så man kan prata med den elevs förälder man behöver ha ett samtal med. 

Jo, men vad ska du mer ha på din kravlista? Jag tror inte att det är så många andra jobba där det är normalt att ha 240 kunder att hantera 7 dagar i veckan. Plus allt annat. En gång satt jag med formuleringar till en orosanmälan så den skulle bli korrekt. Tog mig 15 timmar att sätta mig in i rätt språkbruk för att göra det tydligt med rätt definitioner. Är det för otydligt så händer inget. Mina kollegor hade gjort 5 orosanmälningar innan. Jag gjorde min som jag lagt enormt mycket tid på att använda rätt begrepp som socialsekreterare förstår. Barnet blev omhändertaget inom en vecka? 

Men att lägga 15 timmar på det där för att det ska bli korrekt, det har man inte tid med. Men om man har gjort 5 orosanmälningar tidigare, men exakt samma saker då måste man ju ta sig tid och det lyckades?.

Men jag har en 45 timmars arbetsvecka. Jag ska undervisa runt 35 av dessa timmar. Sedan ska jag sätta mig in i ny forskning. Vi säger att jag får en elev med språkstörning första gången? Om jag aldrig hört talas om diagnosen innan och vill få en djupare förståelse krävs ju även då minst 15 timmar. På det så ska man göra så mycket annat också. Du ser inte att arbetsbelastningen på lärare är hög? 
  • Lillyan
    Anonym (?.) skrev 2024-12-26 19:05:56 följande:
    Herregud, ibland har man drömt om att bli lärare, men drömmen svalnar.
    Jag hoppas verkligen att människor på familjeliv inte är representativa i hur människor tänker och ser på  sina lärare idag.
    Känner verkligen samma när jag läser allt! Drömmen svalnar ju mer man hör hur lärare har det och upplever sin verklighet 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Föräldrar) skrev 2024-12-26 19:51:23 följande:
    Jo, men vad ska du mer ha på din kravlista? Jag tror inte att det är så många andra jobba där det är normalt att ha 240 kunder att hantera 7 dagar i veckan. Plus allt annat. En gång satt jag med formuleringar till en orosanmälan så den skulle bli korrekt. Tog mig 15 timmar att sätta mig in i rätt språkbruk för att göra det tydligt med rätt definitioner. Är det för otydligt så händer inget. Mina kollegor hade gjort 5 orosanmälningar innan. Jag gjorde min som jag lagt enormt mycket tid på att använda rätt begrepp som socialsekreterare förstår. Barnet blev omhändertaget inom en vecka? 

Men att lägga 15 timmar på det där för att det ska bli korrekt, det har man inte tid med. Men om man har gjort 5 orosanmälningar tidigare, men exakt samma saker då måste man ju ta sig tid och det lyckades?.

Men jag har en 45 timmars arbetsvecka. Jag ska undervisa runt 35 av dessa timmar. Sedan ska jag sätta mig in i ny forskning. Vi säger att jag får en elev med språkstörning första gången? Om jag aldrig hört talas om diagnosen innan och vill få en djupare förståelse krävs ju även då minst 15 timmar. På det så ska man göra så mycket annat också. Du ser inte att arbetsbelastningen på lärare är hög? 

Var har jag skrivit något om kravlista?

Det är väl klart att jag förstår att arbetsbelastningen kan vara hög. Varför undrar du? 

• Anonym (Kvarg)

Hela den här tråden är så talande på något sätt. En tråd om hur det är att jobba som lärare som till 90% handlar om hur/när/var vårdnadshavare ska få tag på lärare. Som att det är lärarens huvuduppdrag, att ta samtal med vårdnadshavare om allt möjligt bös. 
    När blev det såhär? Var det såhär för 30 år sen? Är det marknadsskolans fel? Att alla föräldrar anser sig vara kunder, och lärarna en tjänst dom köper in och därmed anser att dom har rätt att ställa orimliga krav på exempelvis tillgänglighet?

• Anonym (Föräldrar)
    Anonym (Anna) skrev 2024-12-26 20:10:57 följande:

Var har jag skrivit något om kravlista?

Det är väl klart att jag förstår att arbetsbelastningen kan vara hög. Varför undrar du? 

Vi ska kräva en tolk tyckte du, men som lärare får man prioritera. Du kan självklart mejla rektorn och be om en tolk. Men det är inget jag får ordna själv bara. Jag tror inte folk förstår hur mycket pengar en lärare kan få lägga på skolan som är från deras privata ficka. Exempelvis material för elever med koncentrationsproblem. Saker som man kan sitta och snurra på exempelvis. Detta kan läraren få betala för att pengarna finns inte. 

Eller när klassens basketboll gått sönder, skolan vill inte betala för någon ny, då går en lärare in och betalar. 

Att börja bekosta tolkar också för att få fram saker snabbt är ju orimligt. Men misstänker att du aldrig gått på golvet själv som lärare. Varken tiden eller pengarna finns och det är inte rektorns fel. 

Att se föräldrar och elever som kunder är ju viktigt utifrån skolpeng. Är eleverna missnöjda och sticker försvinner skolpengen. Men ska vi dela ut glädjebetyg för det? 

Jag tror ärligt inte människor förstår. Det är inte bara små störningsmoment. Vissa föräldrar är värre än andra. Ska du hålla dig till reglerna däremot, då blir du inte populär hos rektorn. 

Svar på tråden Är det verkligen så jobbigt o va lärare som alla klagar om?