Anonym (Anna) skrev 2024-12-26 11:00:12 följande:
Tror ingen förälder kräver att få en lärares privata nummer. Eller för den delen att få ringa kvällstid hur som helst. Tror dem som ändå gör det försökt på annat sätt först. Jag tycker själv det är väldigt dåligt intresse från skolans sida att sköta kontskten på ett bra sätt gentemot föräldrar. Det kräver oftast en massa tid och energi dom gånger man behöver kontakt. För mej har det tex tagit flera veckor att bli uppringd från skolan. Inte ok alls, så jag förstår till viss del dom föräldrar som lackar ur och ringer hem till läraren till slut.
Jag ringer ibland föräldrar, och de har ju lätt då att anteckna/spara mitt telefonnummer. Ibland ber jag dem ringa tillbaka också. Det har i nuläget inte lett till många samtal från föräldrar, men det skulle kunna vara ett helt annat läge om jag hade hela klasser (har bara språkval och modersmål. Alla modersmålföräldrar har mitt nummer).
Det som jag däremot har tyckt var negativt är att föräldrar inte har brytt sig om att ringa tillbaka. Då orkar jag inte jaga dem. T.ex jag har lämnat meddelande att sonen har fuskat och måste göra omprov. Och jag har pratat tidigare med föräldern om att sonen inte sköter ämnet. Uppenbarligen var de inte intresserade att få veta närmare. Eller tvärtom - jag skrev till en förälder till en elev som jag INTE har - för att pojken kommer in och stör lektionerna. Mamman förstod inte detta i mail och bad mig ringa. Hon verkade fortfarande inte förstå problemet. Där berodde det på bristande svenska. Hon kunde ha bett någon översätta mejlet. Hon förstod nog inte i telefon heller.
Om det inte blir för mycket, så kan jag prata med föräldrar ibland, även hemma på kvällarna. Men just nu har jag föräldrar som inte är så aktiva där. Jag har också tidigare varit med om när det blir lite mycket. När föräldrar ringer när man egentligen är upptagen/hemma, då bör de inte förvänta sig att man har koll på allt, eller har alla papper tillgängliga. Nyligen mailade en mamma och undrade vad sonen hade fått i provet (sonen har diagnos). Och jag hade inte dessa uppgifter med mig hem. Jag kunde bara säga att det hade gått bra, men inte mer exakt. Det får föräldrar också förstå.