• Lillyan

Är det verkligen så jobbigt o va lärare som alla klagar om?

Alltså man hör bara att lärare klagar o klagar och dom orkar inte arbetsbelastningen osv. Det känns som ett oändligt tjat o lidande som framställs i media men hur är det på riktigt? Finns det några lärare här som kan svara på om arbetsmiljön verkligen är så oduglig? 

Vad är det bästa vs sämsta med o va lärare? Kanske kan ni berätta oxå vilken ålder ni undervisar :) 

• Svar på tråden Är det verkligen så jobbigt o va lärare som alla klagar om?
  • Anonym (Erfaren)
    Anonym (?.) skrev 2024-12-25 22:24:50 följande:

Är du rektor på förskola eller skola?
    Hur jobbigt är det att hantera personalen ?

Rektor för förskola/förskolor. skulle Säga att det är den jobbigaste biten.
  • Anonym (….)
    Anonym (Erfaren) skrev 2024-12-25 22:38:30 följande:
    Rektor för förskola/förskolor. skulle Säga att det är den jobbigaste biten.
    Berätta mer, varför och hur ?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (?.) skrev 2024-12-25 21:26:17 följande:
    Fast dessa telefonsamtal är ju extrema undantag och  förstår inte varför dom tas upp som exempel när 99 % inte är så extrema situationer där man måste ringa läraren.
    Om det bara var under såna situationer som föräldrar ringde sena tider så hade inte lärarna klagat, men så är det inte tyvärr!
    Hotfulla situation är ett brott som en medmänniska hjälper till att avvärja eller att en elev har tagit självmord eller försvunnen är extrema undantag och inte vad vi snackar om!
    Majoriteten av föräldrarna som ringer olämpliga tider gör inte det av ovanstående anledningar för då hade inte lärarna Klagat över det!

Ja du skrev ju att det var respektlöst att ringa hem till läraren kvällstid oavsett. 

Kanske ska man istället fundera över varför föräldrar ringer hem på kvällen. Jag kan ge dej några anledningar.
    - Ingen återkoppling från läraren trots flertal mejl och samtal till expeditionen om att man vill att läraren kontaktar en.
    - Ingen information om när eller var man kan nå läraren om det är något man vill diskutera. 
    -Akuta situationer som inte kan vänta.

Jag tror mycket av det här problemen ligger på läraren själv. Jag har själv dom fåtal gånger jag behövt prata med läraren om mitt barn fått ligga på som en igell för att få läraren att ringa upp. Som längst har det dröjt 5 veckor från det att jag först kontaktade läraren tills läraren ringde upp. 

Ingen jag känner har vetat när eller hur man kommer i kontakt med läraren. Jag förstår om man till slut i ren frustration faktiskt ringer hem till läraren. 

• Anonym (….)
    Anonym (Anna) skrev 2024-12-25 23:10:59 följande:

Ja du skrev ju att det var respektlöst att ringa hem till läraren kvällstid oavsett. 

Kanske ska man istället fundera över varför föräldrar ringer hem på kvällen. Jag kan ge dej några anledningar.
    - Ingen återkoppling från läraren trots flertal mejl och samtal till expeditionen om att man vill att läraren kontaktar en.
    - Ingen information om när eller var man kan nå läraren om det är något man vill diskutera. 
    -Akuta situationer som inte kan vänta.

Jag tror mycket av det här problemen ligger på läraren själv. Jag har själv dom fåtal gånger jag behövt prata med läraren om mitt barn fått ligga på som en igell för att få läraren att ringa upp. Som längst har det dröjt 5 veckor från det att jag först kontaktade läraren tills läraren ringde upp. 

Ingen jag känner har vetat när eller hur man kommer i kontakt med läraren. Jag förstår om man till slut i ren frustration faktiskt ringer hem till läraren. 

Jag tycker inte något av ovanstående exempel är anledning till att ringa läraren på sin privata tid och på kvällarna och ABSOLUT inte googla upp ett privat nummer.
    Det är inte deras fel att dom är överbelastade, men som jag sa innan är det bara att följa med till skolan  en kvart innan första lektionen börjar förmodligen är läraren där, du kan också ringa rektorn om inte läraren har ringt. 
    Frågan är har man ens lärarens privata nummer eller söker man upp det på nätet?

Vad är akut situation för dig?
    Att läraren riskerar att bli knivhuggen eller att en elev har tagit sitt liv är extrema situationer som 99,9% inte kommer behöva ringa för, och situationer som handlar om liv och död är en helt annan sak. Men 99,9%  ringer inte hem till läraren om en situation som handlar om liv och död!

• AndreaBD
    Anonym (Freja) skrev 2024-12-25 17:51:01 följande:

På mitt barns skola har varje klass en social mentor. Det är en utbildad lärare som inte har någon undervisning. Istället jobbar de hela dagarna med att stötta elever, föräldrar och andra lärare. Ett toppensystem, tycker vi föräldrar som periodvis har daglig kontakt med mentorn! 

(En mentor har några stycken klasser som hen tar hand om.) 

Låter väldigt lyxigt. De flesta skolorna har ju inte så gott om personal. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (?.) skrev 2024-12-25 23:33:16 följande:

Jag tycker inte något av ovanstående exempel är anledning till att ringa läraren på sin privata tid och på kvällarna och ABSOLUT inte googla upp ett privat nummer.
    Det är inte deras fel att dom är överbelastade, men som jag sa innan är det bara att följa med till skolan  en kvart innan första lektionen börjar förmodligen är läraren där, du kan också ringa rektorn om inte läraren har ringt. 
    Frågan är har man ens lärarens privata nummer eller söker man upp det på nätet?

Vad är akut situation för dig?
    Att läraren riskerar att bli knivhuggen eller att en elev har tagit sitt liv är extrema situationer som 99,9% inte kommer behöva ringa för, och situationer som handlar om liv och död är en helt annan sak. Men 99,9%  ringer inte hem till läraren om en situation som handlar om liv och död!

Som jag sagt flera gånger. Jag har aldrig ringt hem till en lärare. 

Du har fått exempel på en akut situation. Vill du ha hundra till så kan du nog tänka ut dom själv. 

Prata med läraren 15 min innan skolan börjar?  Kanske på landet men inte i storstäder där många skolor är låsta.  Dessutom vem tror du vill ta ledigt för att jaga en lärare gör att kanske få möjlighet att prata. 

• Anonym (….)
    Anonym (Anna) skrev 2024-12-25 23:46:46 följande:

Som jag sagt flera gånger. Jag har aldrig ringt hem till en lärare. 

Du har fått exempel på en akut situation. Vill du ha hundra till så kan du nog tänka ut dom själv. 

Prata med läraren 15 min innan skolan börjar?  Kanske på landet men inte i storstäder där många skolor är låsta.  Dessutom vem tror du vill ta ledigt för att jaga en lärare gör att kanske få möjlighet att prata. 

Om man följer med sitt barn till skolan ser jag inte varför man inte ska kunna komma in.
    Men den attityden föräldrarna har är stor orsak till problemet,  för dom vill själva inte fråga sin arbetsgivare om dom får börja nån halvtimme senare en morgon för att följa med till skolan för sitt eget barns skull men läraren ska absolut ställa upp med att få telefonsamtal på sin privata och obetalda tid för någon annans barn!
    Vilket skevt resonemang? 
    I slutändan varför inte bara ringa rektorn ? Om läraren är svår att nå ring rektorn så svårt kan det inte vara rektorn har i slutändan de största ansvaret!
  • Anonym (Anna)
    Anonym (?.) skrev 2024-12-25 23:57:37 följande:
    Om man följer med sitt barn till skolan ser jag inte varför man inte ska kunna komma in.
    Men den attityden föräldrarna har är stor orsak till problemet,  för dom vill själva inte fråga sin arbetsgivare om dom får börja nån halvtimme senare en morgon för att följa med till skolan för sitt eget barns skull men läraren ska absolut ställa upp med att få telefonsamtal på sin privata och obetalda tid för någon annans barn!
    Vilket skevt resonemang? 
    I slutändan varför inte bara ringa rektorn ? Om läraren är svår att nå ring rektorn så svårt kan det inte vara rektorn har i slutändan de största ansvaret!

Jag vet inte riktigt vart du vill komma. Vad är det för attityd du stör dej på?

Om jag varit lärare hade jag inte velat att det dök upp föräldrar innan första lektionen för att prata. Den tiden hade jag velat använda till att förbereda och småprata med och hälsa på eleverna. Och hur gör man om det dyker upp flera föräldrar samtidigt? 

Tänker du ett varv till. Hur länge tror du att en elev tillåter en förälder följer med sitt barn in i skolbyggnaden eller till klassrummet?  Tveksamt om alla går med på det ens hela lågstadiet ut. Och här är i alla fall högstadie och gymnasiet låsta. Kanske lägre stadier också. Krävs passerkort för att komma in. Som förälder kan du inte komma in utan bli insläppt. 

Jo det kan vara svårt att få tag på lärare. Och rektor. Dom flesta gånger jag behövt prata med en lärare har dom inte återkopplat när jag via mail eller telefonsamtal till skolexpeditionen bett om att få bli uppringd. Ofta har det krävts flera påstötningar innan läraren hört av sej. Ibland har det tagit flera veckor. Tyvärr verkar många föräldrar ha samma problem. 

• TvillingmammaVästgöte

Jag fick aldrig någon kontakt med mina barns lärare, det var omöjligt. Så fort lektionerna var slut gick de hem. Det fanns inga möjligheter att ringa eller maila. 
    Till slut, eftersom ena barnet hade stora problem, gick jag ner i arbetstid så att jag kunde vara med i skolan. Dels följa med till talpedagog och specialllärare. Dels var jag med en heldag i skolan då och då , för att ha möjlighet att tala med klasslärarna. Lärarna pratade inte med talpedagog och speciallärare, jag var tvungen att vara där på plats för att kunna prata med allihop och få undervisningen att fungera som helhet för mitt barn.

• Anonym (Lärare)
    Anonym (Anna) skrev 2024-12-25 19:47:02 följande:

Ja det var ju det jag skrev. Att läraren skulle meddela när det var ok att ringa. Och såklart är det läraren som bestämmer när. 

Problemet är nog att inga lärare erbjuder eller informerar när och hur man kan få prata med läraren.  Kan tänka att den förälder som ringer klockan 19 har försökt nå dagtid men när det inte går ringer man till slut på kvällen. Det är nog sällan för att jävlas med läraren. 19 är nog snarare av omtänksamhet för att inte störa mitt i kvällsmaten.

Normalt funtade personer fattar att tid som är ok att ringa är den angivna arbetstiden, dvs vanliga kontorstider om man inte vet mer exakt än så. Alla har ju olika scheman. Dessutom ringer man då till skolan, inte till hemmet! De lärare som anser att det är ok om föräldrar hör av sig kvällstid på privat nummer brukar ange det, och det har hittills aldrig hänt under mitt 45-åriga liv att jag har hört om någon lärare som tycker att det är ok. De finns säkert, men det är tydligen väldigt ovanligt.

Bara för att man har förtroendetid betyder inte det att det är ok att chansa på att ringa hem till läraren. Den tiden lägger vi upp helt själva och kan vara förlagd precis när som helst under veckan, inklusive helgen.
Svar på tråden Är det verkligen så jobbigt o va lärare som alla klagar om?