• Kratius

Jag är bättre än dig

Jag förstår att rubriken är antagonistisk, men det är sanningen. Så varför skriver jag den här tråden undrar du säkert. 

Helt enkelt, för att jag är nyfiken på hur ni som faktiskt inte är så bra hanterar sådana som jag. Dvs någon som tänker snabbare, kommer fram till fler rätt beslut, har lätt för nästan allting och livet är vad jag gör det till. 

Jag förstår att du är arg nu, upprörd och jag bryter normen så du vill attackera mig, för du känner dig attackerad. Det är normalt för dig, men testa att bryt det förväntade mönstret och svara på frågan. Du som inte är speciellt bra, hur hanterar du det känslomässigt, mentalt och i relationer? 

Om din första instinkt är att ifrågasätta mig, så kan du se mig som en abstraktion i ett hypotetiskt scenario. 

: )

• Svar på tråden Jag är bättre än dig
  • Kratius
    Anonym (Real) skrev 2024-12-17 21:18:22 följande:
    Jag är dålig på vissa saker.

Lösningen är enkel. Spelar egentligen ingen roll om man är bra eller dålig. Det viktiga är att man fokuserar på att utvecklas och ta sig framåt.
    Jag förstår, så den viktigaste parametern är dig själv, att du är den enda som du jämför med? Det är ju klokt, oavsett var man är på skalan.
  • Kratius
    Dr Nail skrev 2024-12-17 21:28:54 följande:

Jag är okej med det. Jag accepterar situationen så som den är. Du är bättre än vad jag är, någon annan är bättre än vad både du och jag är, sånt är livet. Du är nästan något av en förebild för mig, en chans att utvecklas och att bli bättre. Det spelar nämligen ingen roll hur dålig/bra man är; det enda som spelar roll är viljan att växa och lära sig.

Givetvis spelar det roll, däremot är det ju bästa sättet att tackla en dålig hand att spela den så bra du kan om du inte har några andra val. 

Bra att du fokuserar på dig själv. 

• Anonym (Real)
    Kratius skrev 2024-12-17 21:37:03 följande:

Givetvis spelar det roll, däremot är det ju bästa sättet att tackla en dålig hand att spela den så bra du kan om du inte har några andra val. 

Bra att du fokuserar på dig själv. 

Det spelar roll i vissa perspektiv, i andra inte.

Av vad jag sett av livet är utveckling och framsteg en betydligt viktigare faktor för välmående än var man föds på skalan. I ytterligheterna må det ha stor påverkan men inte för den stora massan som föds någonstans i mitten. 
  • Kratius
    Anonym (Real) skrev 2024-12-17 21:41:35 följande:
    Det spelar roll i vissa perspektiv, i andra inte.

Av vad jag sett av livet är utveckling och framsteg en betydligt viktigare faktor för välmående än var man föds på skalan. I ytterligheterna må det ha stor påverkan men inte för den stora massan som föds någonstans i mitten. 

Det har ju att göra med att samhället är utformat för den tjocka smeten i mitten som du pratar om, är du "normal" är samhället gjort för dig. 

Den viktigaste faktorn för välmående för de flesta är 

1. Emotionell stabilitet

2. Nätverk av relationer

3. Vara behövd

4. Kunna leva i fred 

Inget fel med det.

• Anonym (Oj)

Jag tänker att du är narcissit direkt när jag läser. Min enda tanke. 

• Kratius
    Anonym (Oj) skrev 2024-12-17 21:44:31 följande:

Jag tänker att du är narcissit direkt när jag läser. Min enda tanke. 

Jag vet, det är införstått att du kommer tänka det. Varför tror du att jantelagen är så stark i Sverige?
  • Anonym (Real)
    Kratius skrev 2024-12-17 21:43:49 följande:

Det har ju att göra med att samhället är utformat för den tjocka smeten i mitten som du pratar om, är du "normal" är samhället gjort för dig. 

Den viktigaste faktorn för välmående för de flesta är 

1. Emotionell stabilitet

2. Nätverk av relationer

3. Vara behövd

4. Kunna leva i fred 

Inget fel med det.

Alla de faktorerna du nämner är saker som i princip alla kommer att bli bra på om de arbetar på det kontinuerligt och  disciplinerat under många år.

Därför jag upprepar till alla i tråden att inte ständigt jobba på sig själva och förbättras.

Att du är en bra person är bra för alla. Då har du mycket att lära andra. Du kan inspirera andra. Så bra jobbat säger jag till dig. Fortsätt att jobba på!
  • Anonym (R)

Nej, jag är världsbäst. 
    Jag är en ubermensch. 

• Tremere

Jag är inte bättre än dig

Jag förstår att rubriken är provocerande, men den är viktig att poängtera. Varför skriver jag detta undrar du kanske?
    Helt enkelt för att jag är nyfiken på hur vi kan resonera om värde och kapacitet utan att ställa oss över varandra. Livet handlar inte om att alltid vara bäst, snabbast eller mest framgångsrik, utan om att förstå att vår styrka ligger i olikheterna och samarbetet mellan oss.
    Jag förstår att du kanske känner dig träffad av detta, kanske till och med frustrerad. Du bryter normen genom att hävda din överlägsenhet, och jag bryter normen genom att säga att vi alla har samma värde, oavsett våra individuella prestationer. Det kräver ödmjukhet att inse att ingen är perfekt ? inte jag, inte du.
    Så istället för att försöka hantera det på ett känslomässigt sätt, varför inte vända på frågan: Hur hanterar du det faktum att världen är full av människor med olika styrkor och svagheter? Kan du se värdet i andra, även när de inte matchar dina färdigheter?
    Om din första instinkt är att avfärda mig, se mig gärna som en spegling av det hypotetiska scenariot du själv beskriver.
  • Anonym (Oj)
    Kratius skrev 2024-12-17 21:45:36 följande:
    Jag vet, det är införstått att du kommer tänka det. Varför tror du att jantelagen är så stark i Sverige?
    Svarar med en motfråga... Varför tror du jag skriver narcissit?
Svar på tråden Jag är bättre än dig