Jag är bättre än dig
Jag är inte bättre än dig
Jag förstår att rubriken är provocerande, men den är viktig att poängtera. Varför skriver jag detta undrar du kanske?
Helt enkelt för att jag är nyfiken på hur vi kan resonera om värde och kapacitet utan att ställa oss över varandra. Livet handlar inte om att alltid vara bäst, snabbast eller mest framgångsrik, utan om att förstå att vår styrka ligger i olikheterna och samarbetet mellan oss.
Jag förstår att du kanske känner dig träffad av detta, kanske till och med frustrerad. Du bryter normen genom att hävda din överlägsenhet, och jag bryter normen genom att säga att vi alla har samma värde, oavsett våra individuella prestationer. Det kräver ödmjukhet att inse att ingen är perfekt ? inte jag, inte du.
Så istället för att försöka hantera det på ett känslomässigt sätt, varför inte vända på frågan: Hur hanterar du det faktum att världen är full av människor med olika styrkor och svagheter? Kan du se värdet i andra, även när de inte matchar dina färdigheter?
Om din första instinkt är att avfärda mig, se mig gärna som en spegling av det hypotetiska scenariot du själv beskriver.