• Tom Araya

Hur viktigt är sex och när bör man prata om det?

Frågor främst till tjejer/kvinnor, så jag hoppas många av det könet vill svara.

Hur viktigt är sex i ett förhållande/äktenskap?

Har du några särskilda sexuella preferenser du tycker är viktigt att du och din partner matchar varandra i, exempelvis hur stor lust ni har och sådana preferenser som BDSM e.t.c.?

När bör  man ta upp ämnet om sex, sexuell lust, sexuella preferenser när man är singel och dejtar?

Utöver att svara på frågorna så får du gärna berätta mer om vad du tycker är viktigt att prata om redan i dejtingstadiet, innan ni bestämmer er för att vara ett stadigt par. samt hur gammal du är och om du är man eller kvinna.

• Svar på tråden Hur viktigt är sex och när bör man prata om det?
  • Anonym (M)
    Tom Araya skrev 2024-12-10 06:52:34 följande:
    Det kan vara lustfyllt att köra bil också och de som tycker det är nog extra noga med att bilen de köper har rätt motor, växellåda och fjädring, om modellen hade olika alternativ.

Är det inte naturligt att innan man investerat en massa tid pratar igenom det som är viktigt att man har samsyn i?

Borde det inte vara så, att personer som älskar eller avskyr resor, kamping, motion, hemlagad mat, barn, husdjur, konserter, teater, film, att bjuda hem vänner på middag eller fest mm kommer att ha svårt att bli lyckliga tillsammans om de inte tycker någorlunda lika om i alla fall några av exemplen.
    Varför skulle det vara annorlunda just för sex?

Hur många dejter ska man ha då, om man ska gå igenom allt man tycker är viktigt i en relation?
    Ekonomin, syn på barnuppfostran, matlagning, städning, resor, framtid, karriär osv osv. 

Har man speciella krav som man inte kan vara utan, oavsett vad det handlar om, tar man upp det direkt. Annars så lär man känna varandra längs med vägen. Människor är formbara, utvecklas med tiden och åren. Är man inte villig att lägga tid på att lära känna någon lite mer på djupet kan man ha en kk. Om nu sex är det som avgör det hela. 

• Tom Araya
    Anonym (M) skrev 2024-12-10 07:00:14 följande:

Hur många dejter ska man ha då, om man ska gå igenom allt man tycker är viktigt i en relation?
    Ekonomin, syn på barnuppfostran, matlagning, städning, resor, framtid, karriär osv osv. 

Har man speciella krav som man inte kan vara utan, oavsett vad det handlar om, tar man upp det direkt. Annars så lär man känna varandra längs med vägen. Människor är formbara, utvecklas med tiden och åren. Är man inte villig att lägga tid på att lära känna någon lite mer på djupet kan man ha en kk. Om nu sex är det som avgör det hela. 

Att prata med varandra om vad man vill, vad man tycker, har för mål, har för smak, har för planer e.t.c. är väl ett sätt att lära känna varandra, eller hur!?

Ju äldre man blir desto mindre formbar tycks de flesta bli. Kanske känner många äldre (kanske 40 eller 50 +) att de har testat så mycket att de känner för att landa i något de känner sig trygga och lyckliga med.
  • Mandel
    Tom Araya skrev 2024-12-10 06:28:39 följande:
    Blir du lika irriterad om någon om bilen du har ute på annons frågar om däcken, inredningen, när den servades sist eller något annat som borde vara likvärdigt för en bils värde/köparens intresse som sex och sexuella preferenser borde vara i ett förhållande?
    All fakta skulle stå i annonsen precis som det mesta står i en vettig profiltext.
    Och jag kan omöjligt beskriva körupplevelsen med bilen för dig lika lite som jag kan beskriva sex med mig så båda dessa är något som man faktiskt får bege sig till en bestämd plats och själv känna.

Och som jag skriver att det är skillnad att vara ex toaslav och att man då söker någon som man kan vara det åt och då kan man definitivt behöva stämma av det, men vanligt sexliv - nej.
    Är man asexuell så är det så klart bra att notera, men annars så kan man leka fram det mesta.

Jag själv har senaste 1,5 året gjort och varit med om saker som inte fanns med på världskartan att testa och jag har fått leva ut drömmar jag haft i många år.
    Och inget av detta var något som togs upp innan vi ens mött varandra utan det kom upp för diskussion under resans gång.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (M)
    Tom Araya skrev 2024-12-10 07:28:44 följande:
    Att prata med varandra om vad man vill, vad man tycker, har för mål, har för smak, har för planer e.t.c. är väl ett sätt att lära känna varandra, eller hur!?

Ju äldre man blir desto mindre formbar tycks de flesta bli. Kanske känner många äldre (kanske 40 eller 50 +) att de har testat så mycket att de känner för att landa i något de känner sig trygga och lyckliga med.

Ja, fast det är väl inget man avhandlar på en kväll. Dessutom, det är skillnad på prat och att göra. Precis som med sex. 

Ja, om det är så upptäcks det också med tiden, om någon inte är formbar. 

Tycker man det är jobbigt att dejta ett tag och sedan upptäcka att personen är tråkig i sängen får man väl föreslå att de ligger på första dejten. Inte för att det är en garanti. 

• Anonym (Hh)
    Tom Araya skrev 2024-12-10 06:32:44 följande:
    Det låter som att en man som bara vill ha vaginala samlag i missionären under täcket i släckt sovrum på lördagar efter Bolibompa, inte är en bra matchning för dig, har jag rätt?
    Jag sysslar inte med några konstigheter (endel tycker väl att sexklubbar är konstigt men jag har "normalt" sex där), jag gillar normalt passionerat sex men jag behöver ha en partner som är öppen och sexpositiv. Frågan är om det går att få allt, det mysiga hålla handen och det äventyrslystna? 
  • Mandel
    Anonym (()) skrev 2024-12-10 06:59:31 följande:
    Höhöhö Kräks

Och störda typer med din porrfixerade sexualitet håller jag mig så långt ifrån som möjligt är. Sjuka människor tenderar att vara sjuka i fler avseenden än det sexuella om man säger så. 
    Har du någonsin varit på någon form av sexklubb och frågat folk som är där vad de jobbar med?
    Och vad syftar du till för "sjuka" i andra avseenden?
  • Anonym (())
    Mandel skrev 2024-12-10 08:10:11 följande:
    Har du någonsin varit på någon form av sexklubb och frågat folk som är där vad de jobbar med?
    Och vad syftar du till för "sjuka" i andra avseenden?
    Precis som majoriteten av normala människor så vistas jag inte på sexklubbar där sexmissbrukande störda människor känner sig tvungna att vara för att mata sitt obalanserade sinne. 

Sjuk som i hjärntvättad av porr, sexmissbruk, störd sexualitet till följd av sexuellt trauma i ungdomen, autism/adhd som gör att vissa män hänger upp sig på knäppa detaljer. 
    Sånt ser jag som stört och icke normalt och inte önskvärt att dejta eller ännu mindre - ligga med. Jag har inga sexuella störningar själv och tycker det är viktigt att tala om sexuella preferenser innan man ev. ligger med någon.

Jag vill inte upptäcka en lång bit in i relationen att mannen har några onormala böjelser som jag varken kan eller vill leva upp till. Det smarta är att ta upp sånt med en gång, så man vet var man har varann. 
  • Tom Araya
    Anonym (Hh) skrev 2024-12-10 08:07:40 följande:
    Jag sysslar inte med några konstigheter (endel tycker väl att sexklubbar är konstigt men jag har "normalt" sex där), jag gillar normalt passionerat sex men jag behöver ha en partner som är öppen och sexpositiv. Frågan är om det går att få allt, det mysiga hålla handen och det äventyrslystna? 
    Alla kommer inte att matcha dig, det är helt klart, men enligt min bedömning är det helt klart möjligt. De flesta av oss som vill ha lite mer än bara vaniljsex är ju i övrigt ganska normala människor med ganska normala intressen.
  • Mandel
    Anonym (()) skrev 2024-12-10 08:25:02 följande:
    Precis som majoriteten av normala människor så vistas jag inte på sexklubbar där sexmissbrukande störda människor känner sig tvungna att vara för att mata sitt obalanserade sinne. 

Sjuk som i hjärntvättad av porr, sexmissbruk, störd sexualitet till följd av sexuellt trauma i ungdomen, autism/adhd som gör att vissa män hänger upp sig på knäppa detaljer. 
    Sånt ser jag som stört och icke normalt och inte önskvärt att dejta eller ännu mindre - ligga med. Jag har inga sexuella störningar själv och tycker det är viktigt att tala om sexuella preferenser innan man ev. ligger med någon.

Jag vill inte upptäcka en lång bit in i relationen att mannen har några onormala böjelser som jag varken kan eller vill leva upp till. Det smarta är att ta upp sånt med en gång, så man vet var man har varann. 
    Du dömer alltså andra fast du egentligen inte har en endaste aning om vad som egentligen föregår eller varför.
    Vad är normalt enligt dig och vad är störd sexualitet?
  • Anonym (Hh)
    Tom Araya skrev 2024-12-10 08:38:02 följande:
    Alla kommer inte att matcha dig, det är helt klart, men enligt min bedömning är det helt klart möjligt. De flesta av oss som vill ha lite mer än bara vaniljsex är ju i övrigt ganska normala människor med ganska normala intressen.
    Min erfarenhet av de män som har intressen som liknar mina är att många lider av madonna hora komplex och gärna ser kvinnor som saker att dela ut till höger och vänster. 
    Så klart inte alla, men en betydande del. Jag vill åt den sexpositiva miljön och älskar att se andra ha sex och även att själv bli sedd. 
    Förutom detta är jag högst normal och träffar många normala människor på dessa klubbar 😅
Svar på tråden Hur viktigt är sex och när bör man prata om det?