• Tom Araya

Hur viktigt är sex och när bör man prata om det?

Frågor främst till tjejer/kvinnor, så jag hoppas många av det könet vill svara.

Hur viktigt är sex i ett förhållande/äktenskap?

Har du några särskilda sexuella preferenser du tycker är viktigt att du och din partner matchar varandra i, exempelvis hur stor lust ni har och sådana preferenser som BDSM e.t.c.?

När bör  man ta upp ämnet om sex, sexuell lust, sexuella preferenser när man är singel och dejtar?

Utöver att svara på frågorna så får du gärna berätta mer om vad du tycker är viktigt att prata om redan i dejtingstadiet, innan ni bestämmer er för att vara ett stadigt par. samt hur gammal du är och om du är man eller kvinna.

• Svar på tråden Hur viktigt är sex och när bör man prata om det?
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Tom Araya skrev 2024-12-09 04:43:14 följande:

Vissa av er väljer att träffas och ha sex ganska tidigt och därför inte känner behov av att prata om det innan...
    Svara gärna du som detta stämmer in på.

Jag och min man träffades genom gemensamma bekanta, på en fest. Några dagar senare träffades vi och fikade. Några dagar efter det bjöd han på middag, jag sov över och vi hade sex.

Så jag antar att det gick ganska fort? Men vi klickade direkt, och klickade i sängen också, i alla fall kändes inget konstigt eller fel. 
  • Anonym (Miss Demeanor)

Jag jagar och förför mitt byte snabbt, och sen har jag fantastiskt sex med honom tills jag tröttnar. Min smak är bred och den som visar respekt och passande uppskattning för min sköna kropp kan få alla drömmar uppfyllda.

Jag är mer "show" än "tell" även om jag gärna skriver saker som retar också.

• Cartjan1
    Tom Araya skrev 2024-12-09 04:41:10 följande:
    Hur mycket tid vill du ge dejtande när det fortfarande är oklart om ni matchar varandra sexuellt?
    Haha, ursäkt igen för den massan av text🙈

Hmm, svårt - har aldrig erfarit att inte matcha någon sexuellt. Vissa har det kanske tagit lite längre tid med innan vi funnit vår grej men då jag har gillat honom så har jag aldrig reflekterat över det som en negativ sak. Så jag ger dejtandet så lång tid det behöver för att veta om det är en person jag vill gå in i en relation med, det där med sexuell kompatibilitet har aldrig varit en faktor jag tänker på/tar hänsyn till - i mina relationer har det alltid löst sig med tiden så att säga. 
  • Anonym (A)

Jag har sex tidigt i en relation om jag inte menar allvar med relationen. Om jag däremot är kär och vill ha ett förhållanden dejtar jag i kanske en månad innan. Har haft tre långa relationer som varat i flera år och då har jag inte haft sex snabbt. 

Män som går igång på bdsm, swingers osv dissar jag då det inte är något som jag går igång på. Min erfarenhet är att dessa män oftast tidigt pratar om sex och de faller ju då bort direkt. 

• Anonym (Hh)
    Tom Araya skrev 2024-12-09 04:37:13 följande:
    Kanske funkar för vaniljsexmänniskor, men låt oss säga du har provat Swingers-livet och vill fortsätta det med en ny man, hur mycket tid vill du då ge innan den frågan tas upp?
    Det är en bra fråga för jag har provat på det exhibitionistiska livet med sexklubbar osv och jag är rädd att bara "vanligt" sex på tu man hand skulle bli för tråkigt för mig i längden. Jag har alltid sagt att nu har jag provat leva ut min promiskuösa sida så jag behöver det inte mer, det är inte längre en fantasi, men kanske är det inte sant? Jag tror nog att jag kommer behöva en partner som i alla fall är väldigt öppen med sex, pratar om det och villig att utforska men det är också viktigt att jag blir respekterad och inte ses som en sak man kan "låna ut" till gemene man. Det optimala är en partner att göra något kinky med men sen kunna gå hem hand i hand och mysa i soffan tillsammans. 
    Jag behöver absolut inte ha flera partners eller syssla med partnerbyten men jag gillar sex och är gärna i en sexuellt positiv miljö, jag är helt nöjd med att göra det med "bara" min partner. 

Kvinna, 37 år, singel för tillfället. 
  • Mandel

Är kvinna 50+ och så länge man inte har några "extrema" böjelser så finner jag ingen anledning att ens diskutera sex innan man legat med varandra några gånger.

Sex är otroligt viktigt och jag förutsätter att alla som dejtar faktiskt är intresserade av sex och har väldigt svårt för att tro att om jag skulle träffa på någon som känns rätt och att den personen skulle vara väldigt vanilj och bara vilja köra missionären i sovrummet med släkt lampa. Och inte öppen för att testa något annat...

Detta med sexdiskussioner i dejtingsvängen innan man ens träffats är lika jäkla irriterande som prutare på blocket som inte ens tittat på varan innan de ska pruta minst 30% eller bästa pris kompis. 
    Det får mig att vilja strypa dem långsamt samtidigt som jag vrålar jävla idiot högt i deras öron.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (/)
    Mandel skrev 2024-12-09 08:38:45 följande:

Är kvinna 50+ och så länge man inte har några "extrema" böjelser så finner jag ingen anledning att ens diskutera sex innan man legat med varandra några gånger.

Sex är otroligt viktigt och jag förutsätter att alla som dejtar faktiskt är intresserade av sex och har väldigt svårt för att tro att om jag skulle träffa på någon som känns rätt och att den personen skulle vara väldigt vanilj och bara vilja köra missionären i sovrummet med släkt lampa. Och inte öppen för att testa något annat...

Detta med sexdiskussioner i dejtingsvängen innan man ens träffats är lika jäkla irriterande som prutare på blocket som inte ens tittat på varan innan de ska pruta minst 30% eller bästa pris kompis. 
    Det får mig att vilja strypa dem långsamt samtidigt som jag vrålar jävla idiot högt i deras öron.

Inte ens inför att man ligger första gången?
  • Anonym (Rune)

Jag tog upp tidigt i förhållandet att jag tyckte att båda har ansvar för sexlivet, för att båda ska ha det bra. Jag ville att hon skulle acceptera det ansvaret och inte lägga allt på mig. I gengäld lovade jag att aldrig tjata om sex. 

Det där har funkat ganska bra i 25 år.

Annars gillar hon inte att prata om sex, men gör det ibland om jag frågar något. Bara det inte blir "för mycket"   

• Mandel
    Anonym (/) skrev 2024-12-09 09:27:07 följande:
    Inte ens inför att man ligger första gången?
    Nej. Jag tycker det är sjukt osexigt och känns mer som en affärsuppgörelse om man ska diskutera saker innan. Deal och vara överens - vart ska jag signera kontraktet?
    Som jag skrev så är det en otrolig skillnad om man skulle ha en mer avvikande böjelse som man känner att en motpart måste kunna vara med på för att man själv inte vill vara utan den, då är det en sak att ev diskutera innan dejting, men då misstänker jag att man mer hänger på specialsidor än vanliga dejtingsidor.

Man känner sig väl för med varandra och alla kan vara nervösa första gångerna med en ny oavsett ålder och erfarenhet. Märker man att personen efter ett par gånger/försök inte är lyhörd så får man väl ta ett allvarligt snack eller lämna.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (/)
    Mandel skrev 2024-12-09 10:00:00 följande:
    Nej. Jag tycker det är sjukt osexigt och känns mer som en affärsuppgörelse om man ska diskutera saker innan. Deal och vara överens - vart ska jag signera kontraktet?
    Som jag skrev så är det en otrolig skillnad om man skulle ha en mer avvikande böjelse som man känner att en motpart måste kunna vara med på för att man själv inte vill vara utan den, då är det en sak att ev diskutera innan dejting, men då misstänker jag att man mer hänger på specialsidor än vanliga dejtingsidor.

Man känner sig väl för med varandra och alla kan vara nervösa första gångerna med en ny oavsett ålder och erfarenhet. Märker man att personen efter ett par gånger/försök inte är lyhörd så får man väl ta ett allvarligt snack eller lämna.

Ok , så man bara låter det hända första gångerna typ? 

Vill bara förstå (erkänner att jag inte har koll).

Svar på tråden Hur viktigt är sex och när bör man prata om det?