• Tom Araya

Hur viktigt är sex och när bör man prata om det?

Frågor främst till tjejer/kvinnor, så jag hoppas många av det könet vill svara.

Hur viktigt är sex i ett förhållande/äktenskap?

Har du några särskilda sexuella preferenser du tycker är viktigt att du och din partner matchar varandra i, exempelvis hur stor lust ni har och sådana preferenser som BDSM e.t.c.?

När bör  man ta upp ämnet om sex, sexuell lust, sexuella preferenser när man är singel och dejtar?

Utöver att svara på frågorna så får du gärna berätta mer om vad du tycker är viktigt att prata om redan i dejtingstadiet, innan ni bestämmer er för att vara ett stadigt par. samt hur gammal du är och om du är man eller kvinna.

• Svar på tråden Hur viktigt är sex och när bör man prata om det?
  • Anonym (Undrar)

Bra frågor. Jag undrar också hur mycket och i så fall om vad, man ska prata innan man har sex första gången tillsammans.

• Anonym (A)

Jag är kvinna och ja, sex är viktigt. Men för att åtminstone jag ska vilja ha sex krävs romantik. Dvs mannen ska anstränga sig, bjuda på mat, film, hålla ett paraply över mig när det regnar osv. Förvånansvärt få män fattar det idag. Jag blir riktigt avtänd på sexprat för tidigt när man dejtar. Min fästman är grymt bra på romantik! Och ja, vi ligger ofta. 

• Anonym (Anna)

Jätteviktigt att vi matchar men det är inget jag någonsin satt mig ned och pratat med någon om innan utan det har liksom kommit naturligt. 

• Cartjan1

Jag är kvinna och 35 år gammal. För mig är det mycket viktigt att det intima existerar mellan mig och min partner. Behöver inte vara just sex men en intimitet mellan oss, kärleksfullhet och att vi behandlar varandra som romantiska partners och inte "bara" bästa vänner - då klarar i min erfarenhet förhållandet även av när livet kommer mellan ett mer aktivt sexliv. 

Kanske låter som den tråkigaste kvinna på denna jord men jag har faktiskt inga särskilda preferenser som för mig är såpass viktiga att de måste tas upp på dejtingstadiet. För mig så har samlivet alltid varit något som jag utvecklar tillsammans med en partner och om denne inte skulle vilja något specifikt som jag tidigare uppskattat så är det inte för mig så viktigt att det stjälper relationen om jag blir utan - vi hittar nog annat vi gillar tillsammans ändå. Har själv några saker jag inte riktigt uppskattar men har faktiskt aldrig tänkt tanken att jag behöver ta upp det innan vi är i en relation - är för mig privat och inget jag vill att random Sven ska veta om, vilket jag heller då inte förväntar mig att han ska göra heller. Däremot, rent allmänt, så kan det ju vara bra om man är inne på mer specifika saker - bdsm, poly (i det intima då) osv och det är oerhört viktigt så kan det ju vara bra att ta upp innan. För då är exempelvis inte jag kvinnan för denne man. Men överlag så är det inte något jag tycker att man måste ta upp under dejtingstadiet - man kan men måste inte.

Gällande lust och frekvens så måste jag säga att det var en svår fråga om/när man ska ta upp. Tycker det lätt kan bli svårt att lyfta snyggt. Missförstå mig rätt, jag förstår givetvis att ett aktivt sexliv är viktigt för många människor- även mig som jag tidigare skrev - men jag försöker tänka mig in i en situation på en dejt där jag inte skulle bli obekväm av konversationen och det är svårt. Om en man som jag ännu inte känner så väl skulle säga eller indikera att han har hög lust och ser en hög frekvens som avgörande så skulle jag ha svårt att inte känna det som ett krav - även om det inte menas på det sättet. För mig är krav det mest lustdödande som finns samt att jag skulle nog känna mig mycket osäker. Så jag tror att här är det bättre att inneha lite socialkompetens och prata runt det hela och känna av lite - förutsatt att det börjar gå mot relationshållet, om det är tidigt i dejtingstadiet så vill jag inte diskutera sexuella saker alls - det är för privat för mig.

Lång uppsats jag vet men kan inte sova och är uttråkad så förlåt men varsågod 🙈

• Anders1970
    Cartjan1 skrev 2024-12-08 23:53:12 följande:

utvecklar tillsammans med en partner och om denne inte skulle vilja något specifikt som jag tidigare uppskattat så är det inte för mig så viktigt att det stjälper relationen om jag blir utan - vi hittar nog annat vi gillar tillsammans ändå. Har själv några saker jag inte riktigt uppskattar

Wow... Bra formulerat och skrivet 💐

Vad har du specifikt uppskattat? samt vad har du erfarit inte uppskattat?
  • Cartjan1
    Anders1970 skrev 2024-12-09 00:22:06 följande:
    Wow... Bra formulerat och skrivet 💐

Vad har du specifikt uppskattat? samt vad har du erfarit inte uppskattat?
    Tack för komplimangen🌼

Jag avstår dessvärre från att svara på dina frågor och hoppas att du inte tar illa upp - är som framgår av ämnet av privat natur och jag gillar inte att delge andra än mina partners den informationen. 
  • Tom Araya
    Anonym (Anna) skrev 2024-12-08 23:22:42 följande:

Jätteviktigt att vi matchar men det är inget jag någonsin satt mig ned och pratat med någon om innan utan det har liksom kommit naturligt. 

Kanske funkar för vaniljsexmänniskor, men låt oss säga du har provat Swingers-livet och vill fortsätta det med en ny man, hur mycket tid vill du då ge innan den frågan tas upp?
  • Tom Araya
    Cartjan1 skrev 2024-12-08 23:53:12 följande:

Jag är kvinna och 35 år gammal. För mig är det mycket viktigt att det intima existerar mellan mig och min partner. Behöver inte vara just sex men en intimitet mellan oss, kärleksfullhet och att vi behandlar varandra som romantiska partners och inte "bara" bästa vänner - då klarar i min erfarenhet förhållandet även av när livet kommer mellan ett mer aktivt sexliv. 

...
    ...EN MASSA TEXT...
    ...

Lång uppsats jag vet men kan inte sova och är uttråkad så förlåt men varsågod 🙈

Hur mycket tid vill du ge dejtande när det fortfarande är oklart om ni matchar varandra sexuellt?
  • Tom Araya

Vissa av er väljer att träffas och ha sex ganska tidigt och därför inte känner behov av att prata om det innan...
    Svara gärna du som detta stämmer in på.

• Anonym (Tvillingmorsan)

Riktar sig frågan främst till singelkvinnor, eller de som inte är i en lång relation? Jag har inte dejtat på många år, men när jag och min man träffades för drygt 15 år sen, kom sex liksom naturligt. Vi pratade inte så mycket om det. Sen får man kanske prova sig fram eller utforska tillsammans. Vi hade inga specifika preferenser utöver att vi ville ha - och fortfarande vill ha - ett aktivt sexliv.

Vi träffades i 30-årsåldern, så det var ju inte så att vi saknade erfarenhet. Men ingen av oss har haft specifika önskemål typ bdsm, swingers eller liknande.

Tidigare har jag heller aldrig träffat en man som på ett tidigt stadium tagit upp diverse sexuella önskemål. Sex är inte oviktigt, men för mig mer något man utvecklar tillsammans. Har man specifika preferenser bör man nog ta upp det tidigt dock. Kanske inte på första dejten, men innan det eventuellt blir seriöst.

Svar på tråden Hur viktigt är sex och när bör man prata om det?