• Lindomepappis

När okej med Grodbakelse?

Hej! Jag är en rätt nybliven pappa. Min son är 7 månader. Under graviditeten har jag haft en målbild av att bjuda mitt barn på grodbakelse. Vilket är kopplat till en längtan att visa mitt barn de fina sidorna av livet. Denna målbild tog mig och min fru genom en svår förlossning. Jag vet att det inte är okej att ge så mycket socker till barn under 11 månader. Men det kan Väl inte vara så farligt att ge honom bara en grodbakelse nu när han har börjat äta lite smått? Vid vilken ålder introducerade ni era barn för liknande bakverk? 

Snälla inga elak kommentarer, tack på förhand. 

• Svar på tråden När okej med Grodbakelse?
  • Lönnsirap

Det är väl en toppen-idé till 1 årsdagen. Och att ni som föräldrar tar och firar med varandra. 

• Lindomepappis
    Lönnsirap skrev 2024-12-05 19:36:29 följande:

Det är väl en toppen-idé till 1 årsdagen. Och att ni som föräldrar tar och firar med varandra. 

Tack för ditt fina svar :) Så sent? Du tror inte det är möjligt lite tidigare?
  • Anonym (Far)

Barn gillar idén med en grodbakelse men inte att äta den.

Kör på glass eller chokladboll på ettårsdagen. Totalt onödigt innan dess.

• Lönnsirap
    Lindomepappis skrev 2024-12-05 19:38:38 följande:
    Tack för ditt fina svar :) Så sent? Du tror inte det är möjligt lite tidigare?
    Jodå, det tror jag absolut...men då är det svårare att säga ålder. 
    För tidigare beror det ju mer på ingredienserna fungerar och just också att man ju vill fokusera på vanlig mat. 
  • Lindomepappis
    Lönnsirap skrev 2024-12-05 19:48:02 följande:
    Jodå, det tror jag absolut...men då är det svårare att säga ålder. 
    För tidigare beror det ju mer på ingredienserna fungerar och just också att man ju vill fokusera på vanlig mat. 
    Ja vad roligt! :) Så kanske 10 månader på ett ungefär?
  • Lindomepappis
    Anonym (Far) skrev 2024-12-05 19:44:04 följande:

Barn gillar idén med en grodbakelse men inte att äta den.

Kör på glass eller chokladboll på ettårsdagen. Totalt onödigt innan dess.

Ska man börja med chokladboll först då? Och sen trappa upp? Är det det du menar? 
  • Anonym (Far)
    Lindomepappis skrev 2024-12-05 19:53:19 följande:
    Ska man börja med chokladboll först då? Och sen trappa upp? Är det det du menar? 
    1. Varför vill du proppa ditt barn fullt med socker? För vems skull vill du göra det? Det är inte hans iaf. Han vet inte vad socker är och hans liv blir inte sämre utan socker. Han kommer hinna äta en massa socker i sina dagar men just nu borde det ligga extremt långt ner på prioriteringslistan. 

2. Min erfarenhet är att barn väljer grodbakelser några gånger för de ser roliga ut tills de minns att de ju faktiskt inte tycker om dem. Det som brukar gå hem hos de flesta är glass, chokladbollar, godis. The usual suspects.

3. Sluta tänka att du ska "trappa upp" när det gäller socker. Vad finns det för vettiga anledningar att göra det? Du har en fix idé bara.
  • Anonym (3 barn)

Ditt barn tar nog ingen större skada men tror ni behöver sätta upp regler innan ni introducerar det. Vissa känner ju stort sockerberoende och ju mer socker man äter desto mer vill man ha. 

Vilken tid på dagen ger ni socker? Vad är lämpligt att äta under dagen för att undvika ont i magen? Hur ofta vill ne ge socker?

Med tanke på ålder som jag förstår är 10 månader och ni som föräldrar verkligen längtar till denna upplevelse tycker jag ni kan ge en gång nu. Sen vänta tills 1års dag och efter det 1 gång i månaden kanske. 

Finns massa studier som säger att socker inte är bra men det är ju faktiskt en upplevelse oxå.

• Anonym (Jag)

Ni samt ev gäster kan väl äta sådana bakelser. Och så kan du visa barnet, ställa den framför på bordet. Måste barnet äta den för att det ska uppfylla din tanke? 

• Lindomepappis
    Anonym (Far) skrev 2024-12-05 20:02:31 följande:
    1. Varför vill du proppa ditt barn fullt med socker? För vems skull vill du göra det? Det är inte hans iaf. Han vet inte vad socker är och hans liv blir inte sämre utan socker. Han kommer hinna äta en massa socker i sina dagar men just nu borde det ligga extremt långt ner på prioriteringslistan. 

2. Min erfarenhet är att barn väljer grodbakelser några gånger för de ser roliga ut tills de minns att de ju faktiskt inte tycker om dem. Det som brukar gå hem hos de flesta är glass, chokladbollar, godis. The usual suspects.

3. Sluta tänka att du ska "trappa upp" när det gäller socker. Vad finns det för vettiga anledningar att göra det? Du har en fix idé bara.
    Det finns mycket rätt i det du säger kanske. Men om
    jag testar att baka med sirap först och sen introducerar sockret i ett senare skede? 
Svar på tråden När okej med Grodbakelse?