• Lindomepappis

När okej med Grodbakelse?

Hej! Jag är en rätt nybliven pappa. Min son är 7 månader. Under graviditeten har jag haft en målbild av att bjuda mitt barn på grodbakelse. Vilket är kopplat till en längtan att visa mitt barn de fina sidorna av livet. Denna målbild tog mig och min fru genom en svår förlossning. Jag vet att det inte är okej att ge så mycket socker till barn under 11 månader. Men det kan Väl inte vara så farligt att ge honom bara en grodbakelse nu när han har börjat äta lite smått? Vid vilken ålder introducerade ni era barn för liknande bakverk? 

Snälla inga elak kommentarer, tack på förhand. 

• Svar på tråden När okej med Grodbakelse?
  • Anonym (Pappa till tre barn)

Vilket är kopplat till en längtan att visa mitt barn de fina sidorna av livet. 

Förlåt men det är INTE så man ska vara som förälder. Ditt barn kommer bli bortskämt och ni föräldrar kommer att få det jobbigt. Barnet kommer få det jobbigt i skolan och som vuxen.

Som förälder så är det viktigaste att lära barnet känsloreglering och att det ytterst sällan får som det vill.

• Anonym (Gone)
    Anonym (Inte grodbakelsen) skrev 2024-12-05 21:50:56 följande:
    Runt 2015 åt NMR och andra extremhögerpersoner grodbakelser när de firade något.
    Så för att NMR åt en bakelse för nio år sedan får ingen annan äta samma sorts bakelse?

Hur vore det att istället att vägra låta NMR göra symboler till sina egna?
  • Tow2Mater
    Anonym (Inte grodbakelsen) skrev 2024-12-05 22:45:35 följande:
    Det finns hur många andra bakelser som helst. Bojkotta allt som innebär gröna grodor, Inklusive Kermit. Ge dem inte det symboliska stödet.
    Men lite Miss Piggy nu i jul går ju bra. Gissar NMR anhängare även de äter skinka. Liksom Hitler älskade äppelkaka, chokladkaka och scones med te gör även vi det.
  • Anonym (FetaFia)

Börja med att ge han lite marsipan varje morgon i 2 veckor. Sen lägger du till 1 dl vispad grädde i 1 vecka. Efter det är det nog ingen fara att köra på med en riktig grodbakelse eller två på han 3 månaders dag! När han fyller 1 år rekommenderar jag att du ger han en egen prinsessbakelse men se till att videofilma allt så han kan komma ihåg hur generös du var! 

• Anonym (Träff)

Sånt finns det ingen anledning att planera.
    Det kommer att komma tillfällen i framtiden, förmodligen runt 3-4 år som fler skrivit, där barnet förstår att det är fest eller kalas och visar intresse för att smaka tårta eller bakelser.
    Att ge en bebis sånt är helt onödigt.

• Anonym (Inte grodbakelsen)
    Tow2Mater skrev 2024-12-06 00:08:55 följande:
    Men lite Miss Piggy nu i jul går ju bra. Gissar NMR anhängare även de äter skinka. Liksom Hitler älskade äppelkaka, chokladkaka och scones med te gör även vi det.
    Grodbakelsen är helt onödig och förkastlig att köpa. En bit prinsesstårta är mycket bättre och innehåller ungefär samma saker även om namnet kanske är lite problematiskt.
  • Krocko
    Anonym (Inte grodbakelsen) skrev 2024-12-06 06:56:10 följande:
    Grodbakelsen är helt onödig och förkastlig att köpa. En bit prinsesstårta är mycket bättre och innehåller ungefär samma saker även om namnet kanske är lite problematiskt.
    Anonym (Inte grodbakelsen) skrev 2024-12-06 06:56:10 följande:
    Absolut inte samma! Grodan  innehåller någon typ av smörkräm och prinsessbakelse grädde!!!

• Anonym (Bettan)

Man ger aldrig socker till ett så litet barn. Man undviker socker så länge det går. Har ett barn väl börjat fått smak på sötsaker vill barnet ha mer och mer. Och tänk på tänderna. Jag fattar inte ens hur du kan komma på tanken

• Anonym (R)
    Anonym (Far) skrev 2024-12-05 20:02:31 följande:
    1. Varför vill du proppa ditt barn fullt med socker? För vems skull vill du göra det? Det är inte hans iaf. Han vet inte vad socker är och hans liv blir inte sämre utan socker. Han kommer hinna äta en massa socker i sina dagar men just nu borde det ligga extremt långt ner på prioriteringslistan. 

2. Min erfarenhet är att barn väljer grodbakelser några gånger för de ser roliga ut tills de minns att de ju faktiskt inte tycker om dem. Det som brukar gå hem hos de flesta är glass, chokladbollar, godis. The usual suspects.

3. Sluta tänka att du ska "trappa upp" när det gäller socker. Vad finns det för vettiga anledningar att göra det? Du har en fix idé bara.
    Håller med dig. Konstigt att ha Som mål att trappa upp socker. Jag tror ts har någon rolig idé om detta. Nog väl menat och med kärlek. Men jag har en 10 månaders. Visst har han smakat nån tesked på tårta eller kaka eller glass när vi ätit för att han ska få vara med lite men inte så att man har som mål att han måste äta en bakelse. Så att smaka någon gång ibland tycker inte jag är farligt i alla fall men att ha som mål att trappa upp socker är lite oroväckande.
  • Lindomepappis

Vad glad och faktiskt rörd jag blir att så många har svarat :) 
    Grodbakelsen är nu inköpt men vi börjar med att han bara får titta på idag. Nästa vecka tar vi nog och ger honom hans egna så får vi se vad som händer. Vi kan knappt bärga oss men denna tvåstegsraket kanske är den mest balanserade vägen till vårat mål :) 

Svar på tråden När okej med Grodbakelse?