• Anonym (Trötter)

Orimligt med ansvar pga hans vägran?

Jag lever men en man som sätter sig på tvären till väldigt mycket. Ibland undrar jag om han är en förklädd pensionär. Han skaffade sitt första mobila bank-id i somras till exempel, eftersom bank-id på fil inte längre funkade hos hans bank. I övrigt vägrar han alla appar, inklusive skolapp och swish.

Det gör att väldigt mycket ansvar hamnar på mig. Det må låta lite, men det är tröttsamt att ALLTID vara den som måste sköta frånvaroanmälningar och rodda med snabb info som kommer från skolan, eftersom han inte har koll på detta. Varje gång något ska swishas måste jag vara med, eller kontaktas och sköta det på distans. 

Han vägrar också uppge sitt telefonnummer och personnummer i många situationer, som exempelvis beställningar. Sen får jag höra ranten om hur eländigt det är att allt ska kräva telefonnummer. Nu har han fått biblioteket att skicka frankerat brev till honom när han reserverat en bok, eftersom han helt enkelt inte anser att de har med hans telefonnummer att göra. Nu senast vägrade han beställa en vara, eftersom Klarna krävde hans personnummer.

Konsekvensen blir att jag får sköta i princip alla beställningar som rör familjen och ska en bok reserveras till någon av våra väldigt läsande barn, får jag sköta det. Ibland har företag jagat mig när de vill nå honom, för att han inte uppgett ett nummer, medan mitt nummer finns på nätet. Återigen, det kan låta futtigt, men det blir inte så futtigt när det är jag som måste sköta allt.

Han vägrar också ha sitt telefonnummer i vår porttelefon, så jag måste hela tiden vara stand-by för att släppa in besökare (eller vårt barn som ännu inte har egen nyckel) - också när jag inte är hemma.

Jag börjar ledsna. Jag orkar inte höra honom gnälla på hur orimligt det är att han förväntas lämna personnummer eller telefonnummer en gång till. Jag har sagt till, men han fortsätter. Och framförallt orkar jag inte vara ensamt ansvarig kring allt som rör digitala tjänster. Jag orkar inte ta alla läkarsamtal, digitala kontakter med skolan och annat som kommer av hans vägran att använda digitala tjänster och uppge sitt telefonnummer. Jag är alltid redo att rycka in och kan liksom aldrig slappna av.
    Är det orimligt att kräva att ens partner faktiskt använder skolappen, eller uppger sitt telefonnummer?

• Svar på tråden Orimligt med ansvar pga hans vägran?
  • Anonym (J)

Har en killkompis som vill vara anonym på nätet. Han litar inte på internet. Läser på och påstår att Microsoft och Google har koll på alla användare vilket har gjort att han inte använder Windows längre osv. 

Det började med att han inte ville ha sitt namn uppe på nätet. Så han använde ett fejknamn. Därefter tog han bort sin profilbild. Sedan tog han bort hela kontot. Nu är han inte medlem någonstans mer än på de vissa sidor som är säkra enligt honom (sidor som jag inte ens hört talas om överhuvudtaget och som ingen mer än möjligtvis vissa datanissar hänger på). Knappt så att han skriver ett SMS heller för det litar han inte heller på. 

Han använder bara ett enda program för kommunikation och tvingar sina vänner använda detta för att han inte litar på det. Försöker påtala för alla om hur farligt internet är. 

Det är inte nåt sånt här liknande bakom? Skeptisk till att ge ut nummer eller så.

• Anonym (J)
    Anonym (Trötter) skrev 2024-12-04 14:44:56 följande:
    Det är bara en principsak han har fått för sig. Det kan låta futtigt, men det är tröttsamt.

Jo, det blir så klart ett problem så fort barnen blir gamla nog att ha egen swish. Då blir ju jag ensamt ansvarig. Jag hoppas verkligen att det inte är nåt som sätter sig hos dem.

Säkert? 

Jag försökte påtala för min killkompis att hans beteende var lite överdrivet men han nekade direkt. Ingen insikt överhuvudtaget.

• Anonym (T)
    Anonym (Trötter) skrev 2024-12-05 15:20:18 följande:
    Problemet är ju att allt inte finns i butik, eller så är varan mycket dyrare i butik och jag tänker inte bidra med mina pengar för att han har fått för sig nåt. 
    Anonym (Zirkonie) skrev 2024-12-05 13:23:25 följande:

Åh! Han kan gifta sig med frun i den andra tråden som vägrar svara i telefon! De skulle passa så bra ihop.

De hade ändå kompletterat varandra väl. Min man kan ändå svara i telefon. De gångerna någon har hans nummer vill säga?
    Du får ju bidra med din tid idag, och tid är pengar. 
  • Aliona

Har inte orkat läsa tråden, men jag antar att det är fler svar som mitt. 

Hur tramsigt det än är, så har han full rätt att vägra appar och att uppge telefonnummer och personnummer. HAN får då ta konsekvensen av hans agerande. DU ska inte gora ett dugg mer än din del av det här. Vill han inte beställa saker på nätet så får HAN åka till affären. HAN får ta hand om saker brevledes istället för via appar och sms. Du möjliggör ett beteende som i bästa fall är löjligt, i värsta fall sjukligt. Han är vuxen och får ta sina egna konsekvenser. 

• Räkan77

Han måste ta väldigt mycket mer av allt annat hushållsarbete, typ all disk, städning och tvätt för att det ska kompenseras 

• Lönnsirap
    Anonym (Trötter) skrev 2024-12-05 15:22:12 följande:
    Du har säkert rätt i det sista. Men jag har svårt för att vara knepig. Jag vill lösa situationen snabbt och enkelt. Det är helt obegripligt för mig hur man kan tvinga biblioteket att skicka frankerat brev, istället för att lämna ett mobilnummer och få ett sms till exempel. 
    Jag fattar det, och säkert han också, därav att du "plötsligt" sitter med detta i ditt knä.

Naturligtvis blir det knepigt när ni använder/behöver digitala tjänster,/teknik vid inköp, skalskydd, skola och kultur i vardagen och han tycker att det är rimligt som förälder att göra detta via ombud. 

Jag tänker att du behöver justera och anpassa dig till att du på vissa sätt faktiskt lever med en tämligen knepig människa. Och då får du försöka lösa det både på kort och lång sikt.
  • Anonym (Ohållbart i längden)
    Anonym (Trötter) skrev 2024-12-05 15:22:12 följande:
    Du har säkert rätt i det sista. Men jag har svårt för att vara knepig. Jag vill lösa situationen snabbt och enkelt. Det är helt obegripligt för mig hur man kan tvinga biblioteket att skicka frankerat brev, istället för att lämna ett mobilnummer och få ett sms till exempel. 
    Rättshaverist kallas det.
  • Fiona M

Förstår han att han faktiskt har ansvar för sina barn, och att han därmed måste vara anträffbar och sköta saker digitalt kring barnets skola och vård?
    Vad händer om du kräver att han avlastar dig?

Svar på tråden Orimligt med ansvar pga hans vägran?