• Anonym (Trötter)

Orimligt med ansvar pga hans vägran?

Jag lever men en man som sätter sig på tvären till väldigt mycket. Ibland undrar jag om han är en förklädd pensionär. Han skaffade sitt första mobila bank-id i somras till exempel, eftersom bank-id på fil inte längre funkade hos hans bank. I övrigt vägrar han alla appar, inklusive skolapp och swish.

Det gör att väldigt mycket ansvar hamnar på mig. Det må låta lite, men det är tröttsamt att ALLTID vara den som måste sköta frånvaroanmälningar och rodda med snabb info som kommer från skolan, eftersom han inte har koll på detta. Varje gång något ska swishas måste jag vara med, eller kontaktas och sköta det på distans. 

Han vägrar också uppge sitt telefonnummer och personnummer i många situationer, som exempelvis beställningar. Sen får jag höra ranten om hur eländigt det är att allt ska kräva telefonnummer. Nu har han fått biblioteket att skicka frankerat brev till honom när han reserverat en bok, eftersom han helt enkelt inte anser att de har med hans telefonnummer att göra. Nu senast vägrade han beställa en vara, eftersom Klarna krävde hans personnummer.

Konsekvensen blir att jag får sköta i princip alla beställningar som rör familjen och ska en bok reserveras till någon av våra väldigt läsande barn, får jag sköta det. Ibland har företag jagat mig när de vill nå honom, för att han inte uppgett ett nummer, medan mitt nummer finns på nätet. Återigen, det kan låta futtigt, men det blir inte så futtigt när det är jag som måste sköta allt.

Han vägrar också ha sitt telefonnummer i vår porttelefon, så jag måste hela tiden vara stand-by för att släppa in besökare (eller vårt barn som ännu inte har egen nyckel) - också när jag inte är hemma.

Jag börjar ledsna. Jag orkar inte höra honom gnälla på hur orimligt det är att han förväntas lämna personnummer eller telefonnummer en gång till. Jag har sagt till, men han fortsätter. Och framförallt orkar jag inte vara ensamt ansvarig kring allt som rör digitala tjänster. Jag orkar inte ta alla läkarsamtal, digitala kontakter med skolan och annat som kommer av hans vägran att använda digitala tjänster och uppge sitt telefonnummer. Jag är alltid redo att rycka in och kan liksom aldrig slappna av.
    Är det orimligt att kräva att ens partner faktiskt använder skolappen, eller uppger sitt telefonnummer?

• Svar på tråden Orimligt med ansvar pga hans vägran?
  • Anonym (Trötter)
    Anonym (Ohållbart i längden) skrev 2024-12-05 19:54:32 följande:
    Rättshaverist kallas det.
    Jo, mer och mer tyder på det. Han kan numera heller inte släppa saker, utan ältar. Jag är naiv som inte har några problem att lämna ut mina uppgifter, menar han.
    Fiona M skrev 2024-12-05 21:47:25 följande:

Förstår han att han faktiskt har ansvar för sina barn, och att han därmed måste vara anträffbar och sköta saker digitalt kring barnets skola och vård?
    Vad händer om du kräver att han avlastar dig?

Det händer absolut ingenting. Han vägrar.

• Anonym (Mannen)
    Anonym (Trötter) skrev 2024-12-04 14:44:56 följande:
    Det är bara en principsak han har fått för sig. Det kan låta futtigt, men det är tröttsamt.

Jo, det blir så klart ett problem så fort barnen blir gamla nog att ha egen swish. Då blir ju jag ensamt ansvarig. Jag hoppas verkligen att det inte är nåt som sätter sig hos dem.

Hur är han i övrigt? Vilka positiva och negativa egenskaper ser du hos honom?

Högt IQ? Lågt IQ? Empatisk? Oempatisk? Introvert? Extrovert?

Beroende på hur han är så kan det finnas olika orsaker och metoder för att hjälpa honom.

• Anonym (GirlyGirl)

Men bara sluta. För honom är det ju super smidigt att du fixar allt detta. Så bara lägg av. Det är en del av dagens samhälle, och det blir en jättestor börda för dig att rodda med allt det. 
    Ska kidsen ha nya kläder? Säg åt honom att åka in då till butiken och lösa det. Följ inte med. Låt honom lösa sin skit själv. Bli en oskön typ. 
    Sluta underlätta. Kan han hålla på sitt, kan du hålla på ditt. Så enkelt är det. 

• Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Trötter) skrev 2024-12-05 21:50:34 följande:
    Jo, mer och mer tyder på det. Han kan numera heller inte släppa saker, utan ältar. Jag är naiv som inte har några problem att lämna ut mina uppgifter, menar han.

Förstår han att han faktiskt har ansvar för sina barn, och att han därmed måste vara anträffbar och sköta saker digitalt kring barnets skola och vård?

Vilket kap.

Vilka fina egenskaper har han i övrigt? Är han en kärleksfull och ansvarsfull man och pappa på andra sätt?

Men som sagt. Sluta fixa saker åt honom. Och kräv en mer rättvis ansvarsfördelning. Ska du sköta allt som sker digitalt, får han sköta merparten av städ, matlagning och handling t ex. Går han inte med på det, eller struntar i det, är han faktiskt inget att ha.

Jag sköter också de flesta kontakter med skola och fritidsaktiviteter. Skillnaden är att min man inte vägrar appar / gör sig onårbar, samt gör annat i stället. Ska jag på möte eller följa med barnen till tandläkaren, får han storhandla. Så enkelt är det. 
  • Anonym (Tero)

Är han rädd? 

Låter som någon som är rädd för det mesta, tror på konspirationsteorier och har fobier. Stämmer det?
    Vågar man inte ens ha bankid eller tror att personalen på förskolan ska göra annat med ens nr än att ringa om barnen, då är man paranoid.

Fråga vad han tror ska hända om biblioteket istället ringt eller smsat.

Vad är han så skrajsen för?

• Anonym (A)
    Anonym (Trötter) skrev 2024-12-05 15:20:18 följande:
    Problemet är ju att allt inte finns i butik, eller så är varan mycket dyrare i butik och jag tänker inte bidra med mina pengar för att han har fått för sig nåt. 
    Anonym (Zirkonie) skrev 2024-12-05 13:23:25 följande:

Åh! Han kan gifta sig med frun i den andra tråden som vägrar svara i telefon! De skulle passa så bra ihop.

De hade ändå kompletterat varandra väl. Min man kan ändå svara i telefon. De gångerna någon har hans nummer vill säga?
    Bidra inte med pengar då, låt honom lösa det. Du gör ju detta möjligt för honom. Han vet det. Varför fortsätter du? 
  • Anonym (A)
    Anonym (Trötter) skrev 2024-12-05 15:22:12 följande:
    Du har säkert rätt i det sista. Men jag har svårt för att vara knepig. Jag vill lösa situationen snabbt och enkelt. Det är helt obegripligt för mig hur man kan tvinga biblioteket att skicka frankerat brev, istället för att lämna ett mobilnummer och få ett sms till exempel. 
    Gnäll då inte om du inte vill ha en förändring. 
  • Anonym (A)
    Anonym (Trötter) skrev 2024-12-05 21:50:34 följande:

Självklart, du har ju låtit honom komma undan hela tiden. Hade du satt hårt mot hårt från början hade det kanske aldrig blivit så här. 

• Anonym (Steff)

Jag fattar att det tar mycket energi från dig. Det enda rimliga om han inte vill jobba med sin fobi är att han avlastar dig med annat. Låt honom ansvara för att det finns mat hemma och lagd middag på bordet varje kväll tex. 

• Hellishen

Är detta ens på riktigt? Det låter som han har någon mental störning. Hur kan han på allvar tycka att det är rimligt att lägga allting på dig pga sina egna fixa idéer?
    Och om han är pappan till barnen så får han fan bara bita ihop och skaffa skolapp.

Du har uppenbarligen låtit detta pågå bortom all rimlighet, dags att sätta ner foten och ställa ultimatum. Dags att han börjar ta ansvar som en vuxen man och inte ett bortskämt barn som tror att ansvar är frivilligt.

Upprörande läsning jag har dom sagt svårt att tro att detta inte är en trolltråd. Bisarrt är vad det är om det är sant.

• Anonym (Tero)
    Anonym (A) skrev 2024-12-06 07:11:30 följande:
    Klart man måste få gnälla lite anonymt ibland över saker som irriterar en!
  • Anonym (Trötter)
    Anonym (A) skrev 2024-12-06 07:11:30 följande:
    Snälla människa, jag vill ha en förändring. Jag måste bara hitta ett sätt som fungerar för mig. Råden i inlägget jag citerade var bra, jag tar dem till mig och konstaterade också att vederbörande säkert hade rätt i vad som skrevs. Vad begär du? Att jag ska lösa problemet på fem minuter? Det är en lång relation med barn som inte ska hamna i kläm för mycket. Det är väl självklart att jag vill fundera på hur jag ska göra!
  • Anonym (Trötter)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-12-06 05:25:00 följande:
    Vilket kap.

Vilka fina egenskaper har han i övrigt? Är han en kärleksfull och ansvarsfull man och pappa på andra sätt?

Men som sagt. Sluta fixa saker åt honom. Och kräv en mer rättvis ansvarsfördelning. Ska du sköta allt som sker digitalt, får han sköta merparten av städ, matlagning och handling t ex. Går han inte med på det, eller struntar i det, är han faktiskt inget att ha.

Jag sköter också de flesta kontakter med skola och fritidsaktiviteter. Skillnaden är att min man inte vägrar appar / gör sig onårbar, samt gör annat i stället. Ska jag på möte eller följa med barnen till tandläkaren, får han storhandla. Så enkelt är det. 
    Han är i övrigt en väldigt fin och engagerad förälder som jag kan lita på. I övrigt har vi en tämligen jämlik uppdelning. Det känns svårt att dela upp så att det blir jämlikt med tanke på det här. Det är så svårt att värdera min insats. Oftast är ju barnen inte sjuka och oftast är det ingen akutinformation som skolan skickar ut. Men när det blir, får jag frånvaroanmäla också när jag är på konferens med övernattning. Det blir att jag aldrig kan släppa ansvaret. 
  • Jemp
    Anonym (Trötter) skrev 2024-12-06 11:13:26 följande:
    Han är i övrigt en väldigt fin och engagerad förälder som jag kan lita på. I övrigt har vi en tämligen jämlik uppdelning. Det känns svårt att dela upp så att det blir jämlikt med tanke på det här. Det är så svårt att värdera min insats. Oftast är ju barnen inte sjuka och oftast är det ingen akutinformation som skolan skickar ut. Men när det blir, får jag frånvaroanmäla också när jag är på konferens med övernattning. Det blir att jag aldrig kan släppa ansvaret. 
    Det är ju inte enbart din arbetsinsats utan också att han helt enkelt inte finns tillgänglig för sina barn. Skulle din mobil gå sönder/ladda ur kommer alltså inte barnet in genom porten eller han gå att nå om något händer på förskolan. 
  • Agda90
    Han har det väldigt glassigt. Han vägrar att göra saker och du sopar vägen direkt. Bäddat för katastrof. Du kommer att braka in i väggen om du ska fortsätta på det här viset. 

Hans fix ide om att inte lämna ut sitt personnummer är ren idioti. Det är enkelt att få tag på ett helt personnummer. Bara att gå in på mrkoll.se. och söka upp personen ifråga,däreter klickar man på person numret och får upp de 4 sista. Det tar ca 30 sekunder. 

Genom att cirka din man på det här viset visar du dina barn hur undergiven och lydig en kvinna ska vara. Grattis, du uppfostrar nästa generations undergivna pigor (om du har döttrar) eller översittare (om du har söner). Jag utgår inte från att det är det du vill?

Sätt ner foten mot din man. Kräv att han tar sitt ansvar. Ja, sakerna är dyrare i affär, låt honom stå sitt kast! Nör han har köpt skor vid 3 tillfällen i butik så lär han vök ha kört sig att det svider?!

Och jag är ledsen men du lever inte i en jämlik relation. 
  • Tom Araya

Mycket igenkänning där... Skrattande

Jag skaffade min första smartphone för ungefär ett år sedan. Har dock haft bank-id längre.

Jag är också anti appar. Har så lite som möjligt i telefonen. Jag gör allt på nätet med min pc. Bara om jag verkligen måste precis på stunden kan jag använda telefonen.
    Har heller inte Swish.

Men varför sköter han inte den nödvändiga kommunikationen via E-post, då slipper han ju lämna ut nummer?

• Anonym (A)
    Anonym (Trötter) skrev 2024-12-06 11:08:03 följande:
    Snälla människa, jag vill ha en förändring. Jag måste bara hitta ett sätt som fungerar för mig. Råden i inlägget jag citerade var bra, jag tar dem till mig och konstaterade också att vederbörande säkert hade rätt i vad som skrevs. Vad begär du? Att jag ska lösa problemet på fem minuter? Det är en lång relation med barn som inte ska hamna i kläm för mycket. Det är väl självklart att jag vill fundera på hur jag ska göra!
    Fast du har haft lång tid på dig, detta inträffade ju inte förra månaden precis.

Det har ju gått så här långt för att du hela tiden ställer upp utan att blinka. Varför sade du inte ifrån från början, varför låter du honom behandla dig och barnen så här?

Nej, ni lever inte jämlikt, tvärtom. Han utnyttjar dig och du låter honom göra det. Frågan är bara varför du inte sagt ifrån på riktigt och slutat curla honom? Vad har han för hållhake på dig, och vad hemskt skulle hända om du inte hjälper honom, att skorna kostar lite mer? 

Detta handlar ju inte bara om att han lägger över ansvar på dig, detta handlar ju om att han behandlar dig respektlöst, han utnyttjar dig. Vad säger andra om hans beteende eller är detta något ni håller för er själva, eftersom ni vet att det inte är ett sunt beteende?
  • Anonym (Steff)

Bara för att det är svårt att värdera din insats betyder inte att den ska räknas som noll och inget. Det blir alldeles för orättvist mot dig. Fundera över varför det känns mer ok än att det skulle råka bli orättvist mot honom om han skulle råka få göra för mycket.

Ta upp diskussionen och fråga honom hur han tänker. Vad tycker han är en rimlig kompensation? Prata om saken och prova er fram.

Diskutera problemet och försök hitta lösningar tillsammans istället för att bara gnälla. Beskriv sakligt och utförligt vad konsekvenserna av hans agerande är för dig. Få honom att fundera över vad konsekvensen blir för barnen och hans relation till dem. 

• Anonym (Tvillingmorsan)
    Fast det blir ju betungande i och med att du hela tiden måste finnas tillgänglig. Själva arbetsinsatsen är inte det enda som räknas. Utan att du måste vara på stand by hela tiden. Stressen att mycket hamnar på dig. Småsaker ja, men många bäckar små.

Det måste han väl också fatta?

Poängen med en mer rättvis ansvarsfördelning är att du ska kunna släppa ansvaret helt. Han får lösa det, eller söka hjälp för sin digitala "fobi" eller nåt.

Hur skulle han göra om du inte fanns där? Om han blev ensamstående? Fråga honom det.
Svar på tråden Orimligt med ansvar pga hans vägran?